Wat vond Emma van haar stage bij Europa Direct?

11.06.2024

Emma deed drie maanden stage bij Europa Direct provincie Antwerpen. Ze studeert deze zomer af als Master in de meertalige professionele communicatie aan de KU Leuven in Brussel. In dit interview lees je meer over hoe zij haar stage beleefde.

Waarom heb je gekozen voor Europa Direct als stageplaats?

Ik ben in oktober beginnen zoeken voor een stageplaats in het 2e semester en ik wist direct dat ik iets wilde doen met communicatie én Europa. Idealiter in Antwerpen, want daar woon ik.  Ik vond als eerste jullie vacature en die vinkte gelijk alle hokjes af. Het takenpakket zag er heel leuk uit en dan heb ik gesolliciteerd.

Kende je Europa Direct al voor je stage?

Nee, eerlijk gezegd niet.

Wat zijn de belangrijkste dingen die je hebt geleerd tijdens de stage?

Het was gewoon al een hele ervaring om eens drie maanden mee te draaien in een grote organisatie. Aan verschillende projecten tegelijk werken en mijn tijd over die projecten te verdelen vond ik ook heel leerzaam. Daarnaast leerde ik ook meer over vergaderen en samenwerken met collega's. Lesgeven had ik zelfs nog nooit gedaan en ik kan wel zeggen dat er echt wel een groot verschil is tussen de eerste keer dat ik een workshop gaf en de laatste keer. Ik kan niet echt één ding aanduiden, maar ik heb op drie maanden echt wel veel bijgeleerd.

Wat vond je het fijnste om te doen?

Het leukste vond ik om een mini-expo te maken over Europese projecten in de gemeente Wijnegem. Samen met de andere stagiaire Romy hebben we heel zelfstandig aan die expo kunnen werken en dat is echt ons babytje. Het is gewoon heel tof om vanaf nul te starten en dan het eindresultaat te zien. De expo die we samen maakten stond 6 weken lang tentoon tijdens Pop up Europa Wijnegem in 't Gasthuis. Ik vond het tof om de teksten te schrijven, samen te werken en op op locatie te gaan om meer te ontdekken over de projecten. Ik vond het in het algemeen gewoon heel leuk dat je tijdens de stage van allerlei verschillende dingen kunt proeven.

Wat vond je de grootste uitdaging?

(Denkt lang na) Misschien de overstap van het studentleven naar het werkleven. Als student heb je eigenlijk geen verantwoordelijkheden buiten slagen voor je examens, maar dat is maar twee keer per jaar. In het werkleven word je er elke dag verwacht en ben je verantwoordelijk voor je taken. Dat is een heel verschil met het studentenleven, maar het bereid je wel voor op wanneer je later gaat werken. Na de eerste week was ik echt moe, maar het nieuwe ritme went gelukkig snel. Qua takeninhoud had ik het niet gelijk moeilijk, dat is allemaal wel goed verlopen. Als ik vragen had, kon ik altijd wel bij iemand terecht.

Wat was het hoogtepunt van de stage?

Het bezoek aan de opendeurdag van de Europese instellingen met een groep uit Wijnegem. Ik wou die altijd al eens bezoeken, maar uit mezelf zou ik dat niet zo snel doen. De instellingen zijn ook echt wel indrukwekkend om eens van binnen te zien.

Ook de activiteiten van Pop up Europa Dessel waren heel tof: een infostand tijdens het personeelsfeest van de gemeente en een lezing van VRT-journalist Rob Heirbaut. En ook de opening van de tentoonstelling Wij zijn Europa van Lieve Blancquaert in Mechelen was heel tof. Seppe Nobels deed de catering en we moesten ons ook chiquer aankleden. De lezing over A.I. van Jeroen Baert was ook heel interessant, ik zou nog wel eens naar hem willen gaan luisteren als ik de kans krijg.

Hoe ga je de ervaringen van je stage in de toekomst kunnen gebruiken?

Drie maanden stage bij Europa Direct provincie Antwerpen is gewoon al iets moois om op je CV te zetten. Ook praktische communicatieskills ga ik kunnen gebruiken, zo heb ik allerlei content voor sociale media gemaakt en mocht ik een persbericht schrijven.

Zou je stage bij Europa Direct aanraden aan anderen?

Ja, dat zou ik zeker doen. Ik denk dat voor studenten van verschillende studierichtingen een interessante stage kan zijn omdat het zo gevarieerd is.  Je leert veel bij, het is supergevarieerd, toffe collega's en een mooie werkplek (in het Provinciehuis). Het is heel fijn om eens bij de provincie Antwerpen mee te draaien.

Hoe ziet een gemiddelde dag er voor een stagiaire uit?

Elke dag ziet er eigenlijk anders uit. Soms ben ik een hele dag op het Provinciehuis en soms kom ik er de bijna de hele week niet, omdat ik steeds op andere plaatsen moet zijn. Als ik een dag op het Provinciehuis werk, dan vertrek ik thuis met mijn veloke en fiets ik naar Berchem. In het Provinciehuis kies ik op de 6e verdieping een werkplek op een van de “eilanden”.  Dan haal ik een lekker kopje koffie en een watertje en doe mijn laptop open. Ik babbel even met collega's, check mijn mails en werk verder aan mijn taken. Tijdens de middag gaan we samen eten in het restaurant. Na de middag heb ik afspraak met mijn stagebegeleider Jeannette. We overlopen wat er deze week nog moet gebeuren en hoe het met me gaat. Daarna kan het zijn dat ik nog naar een evenement ga of een workshop moet geven.

Volgende van de detaillijst