Tobias Daneels, Valery Van Gorp
De vergadering wordt geopend te 10.00 uur. De heer Provinciegriffier is aanwezig.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De VOOZITTER neemt kennis van het ontslag van de heer Caluwé als gedeputeerde vanaf 1 januari 2022. Hij wordt opgevolgd door mevrouw Colson. Mevrouw COLSON legt de wettelijke eed af. (applaus) De VOORZITTER feliciteert mevrouw Colson. Hij richt zich tot de heer Caluwé, al meer dan 37 jaar een rots in de politiek. In 2012 werd hij verkozen om in de provincieraad te zetelen en werd hij meteen ook gedeputeerde. Hij is loyaal en tracht voor iedereen goed te doen en een juist antwoord te geven. Hij dankt de heer Caluwé voor zijn inzet. Voor mevrouw Colson zegt de voorzitter dat ze een plaats opschuift. Ze is gekend als een gedreven persoon en zal nu haar opgedane kennis als schepen in Herselt inzetten om alle gemeenten te vertegenwoordigen in de provincie. Mevrouw Cuylaerts wordt de nieuwe fractievoorzitter van N-VA in de provincieraad. De heer LEMMENS richt zich ook tot collega-gedeputeerde Caluwé. Hij is een man van weinig woorden, maar verdedigde zijn dossiers, zeker in de landbouw. Dat kwam vanuit het gevoel dat landbouwers ook ondernemers zijn die hun plek hebben in de maatschappij. De enorme dossierkennis siert je en dat hebben we ook gemerkt in het dossier van de Kleiputten. Hij zal nog het Geopark blijven opvolgen. De heer Lemmens overhandigt een cadeau. Spreker verwelkomt mevrouw Colson als gedeputeerde, de tweede gedeputeerde vanuit Herselt. Mevrouw WECKHUYSEN richt zich tot de heer Caluwé, hij verdient het om onze appreciatie uit te spreken. Het is moeilijk om hem te vatten in een kort woordje. Hij ademt politiek, is een integer man en een warme persoonlijkheid. Hij heeft aandacht voor de persoon achter de functie. Spreekster zet enkele realisaties van de heer Caluwé in de verf: de bouw van het provinciehuis, het Wetenschapspark in Niel en de uitbouw van de Agro Food Hub rond de veiling in Sint-Katelijne-Waver. Hij pleitte om rekening te houden met de agro business en maakte werk van het bevorderen van innovatie en korte keten. De heer Caluwé leidde de provincie mee door de afslanking die door de verevening zwaar uitviel voor de provincie Antwerpen. Ten slotte wenst mevrouw Weckhuysen de heer Caluwé veel goede boeken toe en daagt hem uit om zelf een boek te schrijven. Mevrouw Colson is een coole collega-provincieraadslid. De functie van gedeputeerde is hard werken, maar spreekster kijkt al uit naar de samenwerking. Mevrouw VERHAERT heeft zich in de gepaste kleuren gehuld voor deze woorden van dank aan de heer Caluwé. Hij is nu dicht bij het rijk der vrijheid, genoemd pensioen. Spreekster weet dat de heer Caluwé kan genieten van te fietsen, dan krijg je altijd het vakantiegevoel. In 2012 kwam er de roep vanuit de provincie en werd de heer Caluwé gedeputeerde omdat hij niet alle dagen een brandje wilde bussen maar meer zag voor de lange termijn benadering. Hij heeft dit met overtuiging gedaan, als onwankelbare vertegenwoordiger van de landbouw. De relaties waren nauw en hij deelde ook gul kennis, onder andere over landbouw. Mevrouw Verhaert dankt hem voor de goede zorgen en wenst hem veel geluk toe. Ze wenst mevrouw Colson veel succes met de schoonste job in de politiek. De heer VALKENIERS is net als de heer Caluwé een man van weinig woorden. Ze kennen elkaar al lang: eerst vanuit de Vlaams-Nederlandse beweging, daarna in de parlementen en nu in de provincieraad. In die laatste blijkt de heer Caluwé een gedegen gedeputeerde met vakkennis op een niveau dat niet evident is. De heren waren het soms eens dat ze het niet eens waren en hij dankt de heer Caluwé daarvoor. Het siert hem ook dat een gegeven woord geen loze belofte blijkt en is blij de heer Caluwé te kunnen verwelkomen als collega-provincieraadslid. De heer Valkeniers kijkt uit naar de goede samenwerking met mevrouw Colson. De heer SOHIER kent de heer Caluwé nog maar sinds het begin van deze legislatuur. Daarom is hij snel uitgepraat. Hij wenst de heer Caluwé het allerbeste toe en hoopt dat hij veel zal kunnen fietsen. Hij wenst mevrouw Colson het beste met haar nieuwe uitdaging. De heer VANDENDRIESSCHE zegt dat er soms persoonsverwarring was met de gouverneur van West-Vlaanderen. Over de regionale verankering van de heer Caluwé kan nochtans niet getwijfeld worden. Hij groeide op in de Zuidrand bij ouders die een slagerij hadden. Dat verklaart waarom u een fervent verdediger was van de Hooibeekhoeve. De discussies daarover in de commissie Landbouw waren soms pittig, maar verliepen altijd hoffelijk en met respect. Dat is een verademing in gepolariseerde tijden. We zullen elkaar nog tegenkomen in de raad. Ook mevrouw Colson wenst hij veel succes. De heer ANCIAUX sluit zich aan bij de dankwoorden en de lovende woorden. Hij apprecieert de humor van de heer Caluwé en meent dat hij de kwaliteit heeft behouden. Hij heeft gehoord dat de heer Caluwé graag de fiets neemt en nodigt hem uit om een terrasje te doen in Mechelen. Spreker wenst mevrouw Colson veel succes. De VOORZITTER biedt de heer Caluwé een cadeau aan vanuit de provincieraad. De heer CALUWÉ voelt wat schroom bij het horen van zoveel lovende woorden. Het is wel aangenaam. Hij heeft inderdaad na 30 jaar in Brussel werken de stap gemaakt naar de provincie. Dat is zijn leefwereld: hij is opgegroeid in de Zuidrand, veel tijd doorgebracht in Klein-Brabant, gestudeerd in de stad en dan in het hoge noorden terechtgekomen. Zijn echtgenote is bovendien rechter in Turnhout dus hij heeft affiniteit met de hele provincie. Daardoor is hij van overal en van nergens, hij voelt ze beiden, stad en platteland, aan en brengt ze graag bij elkaar. De heer Caluwé onderstreept het belang van een intermediair bestuur. We zijn één van de minst gedecentraliseerde landen van de EU en het is nodig om concreet beleid op het terrein te voeren. Een geharmoniseerde visie op het gebied wordt bereikt door dialoog. Hij is blij dat hij hieraan heeft mogen bijdragen, al is het met 4 gedeputeerden steeds moeilijker. Het ontbreken van de bevoegdheden cultuur en sport is een beperking. Concreet heeft hij een hart voor de landbouw en de economie en probeert hij iets terug te doen voor de landbouwers en in de detailhandel. De kernversterking in de provincie is breed levend. De boerenbedrijven zijn anders dan in het verleden, maar wel gedreven voor het eigen bedrijf dat ook een identiteit is. Hij vraagt aandacht voor de landbouwers in het transitieproces. Hij dankt de collega's in de deputatie: de samenwerking was verrijkend; en de provinciale medewerkers die met competentie, kennis en loyaliteit hun werk doen. Hij wenst zijn opvolgster succes. Het is een mooie uitdaging. Mevrouw COLSON bedankt de heer Caluwé voor de fijne samenwerking. Dit is niet het verdiende afscheid, maar het is dan ook geen echt afscheid want je blijft je inzetten als provincieraadslid. Ze heeft gehoord dat ze zal starten aan de mooiste job en dat ze weinig tijd zal vrijhouden. Ze dankt collega's Lemmens en De Haes om haar de voorbije maanden op sleeptouw te nemen. Ze weet dat ze nog veel zal moeten leren, maar belooft haar best te doen. De VOORZITTER stelt voor het glas te heffen. Hij schorst de vergadering voor een korte pauze: van 10.47 uur tot 10.51 uur. Daarna wordt de vergadering hervat.
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 15 december 2021 Verslag
|
Agenda nr. 0/1 | Deputatie. Ontslag van de heer Ludwig Caluwé. Eedaflegging nieuwe gedeputeerde.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 15 december 2021
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Kennis wordt genomen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 15 december 2021 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 0/2 | Provinciale overheid. Deputatie. Toewijzing bevoegdheden. Kennisname.
|
Overeenkomstig artikel 55 van het provinciedecreet verdeelt de deputatie onder haar leden de aangelegenheden die tot haar bevoegdheid behoren.
Voormeld artikel bepaalt eveneens dat de provincieraad in kennis dient gesteld te worden van die verdeling.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16
Vrede, justitie en sterke publiek diensten
SDG-subdoelstelling 16.6
Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus
De deputatie heeft over haar bevoegdheidsverdeling beslist vanaf 1 januari 2022. Het college stelt de provincieraad in kennis van haar bevoegdheidsverdeling.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 10 november 2021.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad neemt kennis van de bevoegdheidsverdeling van de deputatie:
1. Luk Lemmens Eerste gedeputeerde - woordvoerder deputatie
Algemeen beleid
Interne audit
Griffie
Ruimtelijke ordening
Omgevingsvergunningen
Erediensten
Mobiliteit
Onderwijs
Educatie
Mondiaal beleid
APB Havencentrum
Sportpaleis
Heritage
2. Kathleen Helsen Economie
Landbouw
Internationale samenwerking
Innovatie
POM
Sociale economie - samenleven
Streekbeleid
Wonen
Flankerend arbeidsmarktbeleid
Europa
Plattelandsbeleid
Flankerend onderwijsbeleid
APB De Warande
Kempens Landschap – co-voorzitterschap
3. Jan De Haes Leefmilieu
Waterbeleid
APB Campus Vesta
Financiën
Logistiek
Kempens Landschap – co-voorzitterschap
4. Mireille Colson Vrije Tijd
Toerisme
Groen- en recreatiedomeinen
Personeel, communicatie en organisatie
ICT
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Men gaat over tot de geheime stemming. 33 leden nemen eraan deel. Er zijn 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en 0 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 15 december 2021 Voorstel
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 0/3 | Provinciale overheid. Provincieraad. Wijziging samenstelling raadscommissies. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 15 december 2021
Artikel 39 van het provinciedecreet bepaalt dat de provincieraad bevoegd is om commissies op te richten. Artikel 18 van het huishoudelijk reglement van de provincieraad bepaalt dat de provincieraad bevoegd is om commissies op te richten.
Art. 35 van het provinciedecreet stelt dat er geheim gestemd wordt over de aanwijzing van de vertegenwoordigers van de provincie in overlegorganen.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
Subdoelstelling 16.7 Ontvankelijke, inclusieve, participatieve en representatieve besluitvorming op alle niveaus garanderen
Door de gewijzigde samenstelling en bevoegdheidsverdeling binnen de deputatie, wijzigt het bevoegdhedenpakket van sommige provincieraadscommissies. Enkele fracties wensen de samenstelling in de provincieraadscommissies te wijzigen.
BESLUIT:
Enig artikel:
De 4 vaste provincieraadscommissies worden als volgt samengesteld:
Leden:
- N-VA (3): Kris Geysen, Ilse Jacques, Isabelle Vrancken
- CD&V (1): Mien Van Olmen
- Vlaams Belang (1): Stefan De Winter
- Groen (1): Ilse Van Dienderen
- Open Vld (1 – niet stem gerechtigd): Ann Bakelants
- Vooruit (1 – niet stemgerechtigd): Inga Verhaert
- PVDA (1 – niet stemgerechtigd): Rudy Sohier
Leden:
- N-VA (3): Christ’l Cottenie, Koen Dillen, Marleen Van Hauteghem
- CD&V (1): Nicole Boonen
- Vlaams Belang (1): Bruno Valkeniers
- Groen (1): Brend Van Ransbeeck
- Open Vld (1 – niet stem gerechtigd): Koen Anciaux
- Vooruit (1 – niet stemgerechtigd): Fauzaya Talhaoui
- PVDA (1 – niet stemgerechtigd): Rudy Sohier
Leden:
- N-VA (3): Christ’l Cottenie, Nathalie Cuylaerts, Koen Palinckx
- CD&V (1): Wendy Weckhuysen
- Vlaams Belang (1): Erik De Quick
- Groen (1): Tobias Daneels
- Open Vld (1 – niet stem gerechtigd): Koen Anciaux
- Vooruit (1 – niet stemgerechtigd): Inga Verhaert
- PVDA (1 – niet stemgerechtigd): Rudy Sohier
Leden
- N-VA (3): Seppe Gys, Linda Lauwers, Eddy Verhaeven
- CD&V (1): Lili Stevens
- Vlaams Belang (1): Jan Claessen
- Groen (1): Louis Schoofs
- Open Vld (1 – niet stem gerechtigd): Ann Bakelants
- Vooruit (1 – niet stemgerechtigd): Fauzaya Talhaoui
- PVDA (1 – niet stemgerechtigd): Rudy Sohier
De raad stemde niet openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Men gaat over tot de geheime stemming. 33 leden nemen eraan deel. Er zijn 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en 0 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 23 stemmen ja, bij 5 stemmen nee en bij 4 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 15 december 2021 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/1 | Erediensten. Antwerpen. Islamitische gemeenschap Attaqwa. Budget 2022 en jaarverslag 1 juli 2020 – 30 juni 2021. Akteneming. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 15 december 2021
Krachtens art. 48 juncto art. 272 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, neemt de provincieraad akte van het budget als het past in het goedgekeurde meerjarenplan.
Krachtens art. 49 juncto art. 272 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om zich uit te spreken over de goedkeuring van het budget indien dit niet past in het goedgekeurde meerjarenplan.
Luidens art. 47 juncto art. 272 worden de budgetten na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober bij de provincieoverheid ingediend (…). De provincieraad spreekt zich over het budget uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de provincieoverheid (…).
Luidens art. 46 juncto art. 272 stelt het comité jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de islamitische gemeenschap voor het volgende boekjaar vast. Het budget bestaat uit een investeringsbudget en een exploitatiebudget.
Luidens artikel 50 juncto artikel 272 worden de budgetwijzigingen na het advies van het erkend representatief orgaan voor 15 september van het lopende jaar gecoördineerd bij de provincieoverheid ingediend. De artikel 48 en 49 zijn dan van overeenkomstige toepassing.
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-Subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
In vergadering van 20 februari 2020 heeft uw raad het meerjarenplan 2020-2025 van de Islamitische gemeenschap Attaqwa te Antwerpen goedgekeurd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen ter zake. Dit meerjarenplan voorzag in een toelage van de provincie Antwerpen voor de exploitatie van 18.669,00 EUR voor het jaar 2022.
Het comité van de Islamitische gemeenschap Attaqwa heeft het budget 2022 opgemaakt en goedgekeurd in vergadering van 19 september 2021.
Uw raad gaf een gunstig advies over de rekening 2020 in vergadering van 27 mei 2021, met een batig saldo voor de exploitatie ten bedrage van 426,85 EUR; dit bedrag is correct ingeboekt in het budget 2022.
Het budget 2022 kan als volgt worden samengevat:
Exploitatie | Ontvangsten | 12.446,00 EUR |
| Uitgaven | 32.849,04 EUR |
| Voor financiering | -20.403,04 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | -20.403,04 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | -20.403,04 EUR |
| Gecor. Expl. Rek. n-2 | 426,85 EUR |
| Gecor. Expl. Budget n-1 | -1.307,19 EUR |
| Voor toelage | -18.669,00 EUR |
| Gewone toelage | 18.669,00 EUR |
| Achterstal. toelage | 0,00 EUR |
| Saldo | 0,00 EUR |
|
|
|
Toelage |
| 18.669,00 EUR |
Er zijn in 2022 geen investeringsontvangsten noch investeringsuitgaven.
Het budget 2022 vergeleken met het meerjarenplan 2020-2025 voor wat betreft de voorziene subsidie voor 2022:
Voorziene subsidie in het meerjarenplan | 18.669,00 EUR |
Gevraagde provinciale subsidie budget 2022 | 18.669,00 EUR |
Verschil | 0,00 EUR |
Het ingediende budget valt aldus binnen het goedgekeurde meerjarenplan. De provincieraad dient derhalve akte te nemen van het ingediende budget 2022.
Het budget 2022 werd ontvangen op 14 oktober 2021. Het jaarverslag 1 juli 2020 – 30 juni 2021 over haar maatschappelijke betrokkenheid bij de lokale gemeenschap werd ontvangen op 4 november 2021.
Luidens de artt. 47 en 50, eerste lid van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zijn de budgetten en de wijzigingen onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan, in casu het Executief van de Moslims van België.
Dit advies werd verstrekt op 21 oktober 2021 en ontvangen door de provincieoverheid op 4 november 2021.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 18 november 2021.
BBC: Actieplan: Interne werking DREM 2020-2025 - Actie: DEG Interne werking.
Een budget ten belope van 18.669,00 EUR ten voordele van de Islamitische gemeenschap Attaqwa te Antwerpen werd reeds voorzien in het provinciale meerjarenplan 2020-2025 op boekhoudsleutel 2022/64902000/0790 - Niet-nominatieve subsidies/Erediensten (Bijdrage in het tekort van de gewone begroting van de kerkfabrieken van de erkende erediensten (W)), ramingsnummer MJP000036, van het budget 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad neemt akte van het budget 2022 van de Islamitische gemeenschap Attaqwa te Antwerpen met een provinciesubsidie van 18.669,00 EUR voor het tekort op het exploitatiebudget 2022, en van het bij het budget 2022 gevoegde jaarverslag 1 juli 2020 – 30 juni 2021 over haar maatschappelijke betrokkenheid bij de lokale gemeenschap, zonder formulering van boekhoudkundig-technische of andere opmerkingen ter zake.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 23
totaal aantal tegenstanders: 5
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 4
Met als gevolg: Goedgekeurd met 23 stemmen ja, bij 5 stemmen nee en bij 4 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Cottenie
Christl,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Hugo
Van Bueren,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
FRANCOIS
Catherine,
Jan
Claessen,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Bruno
Valkeniers
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 24 stemmen ja, bij 5 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 15 december 2021 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/2 | Erediensten. Antwerpen. Islamitische gemeenschap Innerlijke Vrede. Budget 2022 en jaarverslag 1 juli 2020 – 30 juni 2021. Akteneming. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 15 december 2021
Krachtens art. 48 juncto art. 272 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, neemt de provincieraad akte van het budget als het past in het goedgekeurde meerjarenplan.
Krachtens art. 49 juncto art. 272 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om zich uit te spreken over de goedkeuring van het budget indien dit niet past in het goedgekeurde meerjarenplan.
Luidens art. 47 juncto art. 272 worden de budgetten na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober bij de provincieoverheid ingediend (…). De provincieraad spreekt zich over het budget uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de provincieoverheid (…).
Luidens art. 46 juncto art. 272 stelt het comité jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de islamitische gemeenschap voor het volgende boekjaar vast. Het budget bestaat uit een investeringsbudget en een exploitatiebudget.
Luidens artikel 50 juncto artikel 272 worden de budgetwijzigingen na het advies van het erkend representatief orgaan voor 15 september van het lopende jaar gecoördineerd bij de provincieoverheid ingediend. De artikel 48 en 49 zijn dan van overeenkomstige toepassing.
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-Subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
In vergadering van 20 februari 2020 heeft uw raad het meerjarenplan 2020-2025 van de Islamitische gemeenschap Innerlijke Vrede te Antwerpen goedgekeurd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen ter zake. Dit meerjarenplan voorzag in een toelage van de provincie Antwerpen voor de exploitatie van 24.363,00 EUR voor het jaar 2022.
Het comité van de Islamitische gemeenschap Innerlijke Vrede heeft het budget 2022 opgemaakt en goedgekeurd in vergadering van 21 september 2021.
Uw raad gaf een gunstig advies over de rekening 2020 in vergadering van 27 mei 2021, met een batig saldo voor de exploitatie ten bedrage van 1.011,14 EUR; dit bedrag is correct ingeboekt in het budget 2022.
Het budget 2022 kan als volgt worden samengevat:
Exploitatie | Ontvangsten | 17.575,00 EUR |
| Uitgaven | 41.772,78 EUR |
| Voor financiering | -24.197,78 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | -24.197,78 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | -24.197,78 EUR |
| Gecor. Expl. Rek. n-2 | 1.011,14 EUR |
| Gecor. Expl. Budget n-1 | 1.176,36 EUR |
| Voor toelage | -24.363,00 EUR |
| Gewone toelage | 24.363,00 EUR |
| Achterstal. toelage | 0,00 EUR |
| Saldo | 0,00 EUR |
|
|
|
Toelage |
| 24.363,00 EUR |
Er zijn in 2022 geen investeringsontvangsten noch investeringsuitgaven.
Het budget 2022 vergeleken met het meerjarenplan 2020-2025 voor wat betreft de voorziene subsidie voor 2022:
Voorziene subsidie in het meerjarenplan | 24.363,00 EUR |
Gevraagde provinciale subsidie budget 2022 | 24.363,00 EUR |
Verschil | 0,00 EUR |
Het ingediende budget valt aldus binnen het goedgekeurde meerjarenplan. De provincieraad dient derhalve akte te nemen van het ingediende budget 2022.
Het budget 2022 werd ontvangen op 26 oktober 2021. Het jaarverslag 1 juli 2020 – 30 juni 2021 over haar maatschappelijke betrokkenheid bij de lokale gemeenschap werd ontvangen op 4 november 2021.
Luidens de artt. 47 en 50, eerste lid van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zijn de budgetten en de wijzigingen onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan, in casu het Executief van de Moslims van België.
Dit advies werd verstrekt op 21 oktober 2021 en ontvangen door de provincieoverheid op 26 oktober 2021.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 18 november 2021.
BBC: Actieplan: Interne werking DREM 2020-2025 - Actie: DEG Interne werking.
Een budget ten belope van 24.363,00 EUR ten voordele van de Islamitische gemeenschap Innerlijke Vrede te Antwerpen werd reeds voorzien in het provinciale meerjarenplan 2020-2025 op boekhoudsleutel 2022/64902000/0790 - Niet-nominatieve subsidies/Erediensten (Bijdrage in het tekort van de gewone begroting van de kerkfabrieken van de erkende erediensten (W)), ramingsnummer MJP000036, van het budget 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad neemt akte van het budget 2022 van de Islamitische gemeenschap Innerlijke Vrede te Antwerpen met een provinciesubsidie van 24.363,00 EUR voor het tekort op het exploitatiebudget 2022, en van het bij het budget 2022 gevoegde jaarverslag 1 juli 2020 – 30 juni 2021 over haar maatschappelijke betrokkenheid bij de lokale gemeenschap, zonder formulering van boekhoudkundig-technische of andere opmerkingen ter zake.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 24
totaal aantal tegenstanders: 5
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 5
Met als gevolg: Goedgekeurd met 24 stemmen ja, bij 5 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Cottenie
Christl,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Hugo
Van Bueren,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
FRANCOIS
Catherine,
Jan
Claessen,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Bruno
Valkeniers
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 24 stemmen ja, bij 5 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 15 december 2021 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/3 | Erediensten. Antwerpen. Islamitische gemeenschap Mehmet Akif. Budget 2022 en jaarverslag 1 juli 2020 – 30 juni 2021. Akteneming. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 15 december 2021
Krachtens art. 48 juncto art. 272 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, neemt de provincieraad akte van het budget als het past in het goedgekeurde meerjarenplan.
Krachtens art. 49 juncto art. 272 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om zich uit te spreken over de goedkeuring van het budget indien dit niet past in het goedgekeurde meerjarenplan.
Luidens art. 47 juncto art. 272 worden de budgetten na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober bij de provincieoverheid ingediend (…). De provincieraad spreekt zich over het budget uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de provincieoverheid (…).
Luidens art. 46 juncto art. 272 stelt het comité jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de islamitische gemeenschap voor het volgende boekjaar vast. Het budget bestaat uit een investeringsbudget en een exploitatiebudget.
Luidens artikel 50 juncto artikel 272 worden de budgetwijzigingen na het advies van het erkend representatief orgaan voor 15 september van het lopende jaar gecoördineerd bij de provincieoverheid ingediend. De artikel 48 en 49 zijn dan van overeenkomstige toepassing.
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-Subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
In vergadering van 20 februari 2020 heeft uw raad het meerjarenplan 2020-2025 van de Islamitische gemeenschap Mehmet Akif te Antwerpen goedgekeurd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen ter zake. Dit meerjarenplan voorzag in een toelage van de provincie Antwerpen voor de exploitatie van 27.226,00 EUR voor het jaar 2022.
Het comité van de Islamitische gemeenschap Mehmet Akif heeft het budget 2022 opgemaakt en goedgekeurd in vergadering van 19 september 2021.
Uw raad gaf een gunstig advies over de rekening 2020 in vergadering van 27 mei 2021, met een batig saldo voor de exploitatie ten bedrage van 12,16 EUR; dit bedrag is correct ingeboekt in het budget 2022.
Het budget 2022 kan als volgt worden samengevat:
Exploitatie | Ontvangsten | 18.151,00 EUR |
| Uitgaven | 34.118,85 EUR |
| Voor financiering | -15.967,85 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | -15.967,85 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | -15.967,85 EUR |
| Gecor. Expl. Rek. n-2 | 12,16 EUR |
| Gecor. Expl. Budget n-1 | 11.270,31 EUR |
| Voor toelage | -27.226,00 EUR |
| Gewone toelage | 27.226,00 EUR |
| Achterstal. toelage | 0,00 EUR |
| Saldo | 0,00 EUR |
|
|
|
Toelage |
| 27.226,00 EUR |
Er zijn in 2022 geen investeringsontvangsten noch investeringsuitgaven.
Het budget 2022 vergeleken met het meerjarenplan 2020-2025 voor wat betreft de voorziene subsidie voor 2022:
Voorziene subsidie in het meerjarenplan | 27.226,00 EUR |
Gevraagde provinciale subsidie budget 2022 | 27.226,00 EUR |
Verschil | 0,00 EUR |
Het ingediende budget valt aldus binnen het goedgekeurde meerjarenplan. De provincieraad dient derhalve akte te nemen van het ingediende budget 2022.
Het budget 2022 werd ontvangen op 27 oktober 2021.
Luidens de artt. 47 en 50, eerste lid van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zijn de budgetten en de wijzigingen onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan, in casu het Executief van de Moslims van België.
Dit advies werd verstrekt op 21 oktober 2021 en ontvangen door de provincieoverheid op 27 oktober 2021.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 18 november 2021.
BBC: Actieplan: Interne werking DREM 2020-2025 - Actie: DEG Interne werking.
Een budget ten belope van 27.226,00 EUR ten voordele van de Islamitische gemeenschap Mehmet Akif te Antwerpen werd reeds voorzien in het provinciale meerjarenplan 2020-2025 op boekhoudsleutel 2022/64902000/0790 - Niet-nominatieve subsidies/Erediensten (Bijdrage in het tekort van de gewone begroting van de kerkfabrieken van de erkende erediensten (W)), ramingsnummer MJP000036, van het budget 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad neemt akte van het budget 2022 van de Islamitische gemeenschap Mehmet Akif te Antwerpen met een provinciesubsidie van 27.226,00 EUR voor het tekort op het exploitatiebudget 2022, en van het bij het budget 2022 gevoegde jaarverslag 1 juli 2020 – 30 juni 2021 over haar maatschappelijke betrokkenheid bij de lokale gemeenschap, zonder formulering van boekhoudkundig-technische of andere opmerkingen ter zake.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 24
totaal aantal tegenstanders: 5
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 5
Met als gevolg: Goedgekeurd met 24 stemmen ja, bij 5 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Cottenie
Christl,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Hugo
Van Bueren,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
FRANCOIS
Catherine,
Jan
Claessen,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Bruno
Valkeniers
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw BAKELANTS zegt dat er aangetekende brieven verstuurd zijn vanuit een advocatenkantoor met een analyse waarom de IMD's niet verplicht zouden moeten zijn om het onderscheid te maken tussen verplichte en facultatieve uitgaven. Er is gevraagd om deze brieven door te sturen naar de provincieraadsleden. Waarom is deze brief niet toegevoegd aan het besluit? Er worden gegevens gevraagd die ze niet hebben. De transparantie wordt zo ver gedreven. De IMD's bloeden door het nieuw decreet omdat ze enkel gesubsidieerd worden door de provincie. Mevrouw VERHAERT zegt dat de Vooruit-fractie ook niet akkoord is met het negatief advies. Dit is een eenzijdig advies vanuit de deputatie en de VVP die geen sturend zeggenschap heeft. Dat blijkt uit de disparate visie van de provincies. Het negatief advies wordt ingezet als een drukkingsmiddel om de minister te dwingen iets te doen. Waarom zijn, ondanks uitdrukkelijk verzoek van de PIMD, de documenten niet bezorgd aan de provincieraadsleden? De heer LEMMENS zegt dat hij tijdens de vorige provincieraad het standpunt van de deputatie heeft uitgelegd. Het is geen besparing. Er wordt transparantie gevraagd en meer inzicht in de cijfers. PIMD heeft dit eerst toegezegd en nadien geweigerd. Dit is geen correcte houding. De minister wordt inderdaad aangespoord om werk te maken van een goed wetgevend kader. Ondertussen blijft het bestuur bereid voor dialoog. De heer SOHIER vindt het spijtig dat de documenten niet bijgevoegd zijn bij het agendapunt. Hij stelt voor om het agendapunt te verdagen omdat niet alle documentatie is bezorgd. De heer LEMMENS stelt voor om het agendapunt te stemmen. Goedgekeurd met 20 stemmen ja, bij 5 stemmen nee en bij 9 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 15 december 2021 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/4 | Erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen. Antwerpen. Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening. Begrotingswijziging Nr. 2 van 2021. Negatief advies. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 15 december 2021
Krachtens art. 33 van de organieke wet van 21 juni 2002 betreffende de Centrale Raad der niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen van België (CVR), de afgevaardigden en de instellingen belast met het beheer van de materiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen, is de provincieraad bevoegd om advies te geven inzake de begroting.
De organieke wet van 21 juni 2002 betreffende de Centrale Raad der niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen van België (CVR), de afgevaardigden en de instellingen belast met het beheer van de materiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen legt aan de provincies verplichtingen op tot de financiering van de uitgaven van de erkende Provinciale Instellingen voor niet-confessionele morele dienstverlening.
De provinciewet van 30 april 1836 verplicht in artikel 69 de provincie om in haar budget kredieten in te schrijven voor de uitgaven met betrekking tot de instellingen voor niet-confessionele morele dienstverlening, zoals vermeld in artikel 27 van voormelde organieke wet van 21 juni 2002.
Luidens art. 30 van de organieke wet van 21 juni 2002 betreffende de Centrale Raad der niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen van België (CVR), de afgevaardigden en de instellingen belast met het beheer van de materiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen, worden de begroting en de rekening overeenkomstig de door de Koning, na advies van de Centrale Vrijzinnige Raad, vast te stellen modellen opgemaakt.
Luidens art. 10 van het Koninklijk besluit van 17 februari 2004 houdende het algemeen reglement van de boekhouding van de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen en erkende centra voor morele dienstverlening, is het begrotingsresultaat van de vorige boekjaren dat op de begroting wordt ingeschreven, het resultaat van de begroting van het voorgaande boekjaar en van de wijzigingen daarin. Dit wordt uitgevoerd bij wege van begrotingswijzigingen.
Luidens artikel 10 van het koninklijk besluit van 17 februari 2004 houdende het algemeen reglement van de boekhouding van de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende centra voor morele dienstverlening, dient de Raad van Bestuur, wanneer de rekening van het voorbije jaar werd afgesloten, de boni op te nemen in begrotingswijziging.
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-Subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
In vergadering van 15 maart 2021 heeft de raad van bestuur van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening (PIMD) te Antwerpen de rekening voor het dienstjaar 2020 goedgekeurd. Het dossier is op 01 juni 2021 ingekomen op het provinciebestuur van Antwerpen.
In vergadering van 15 maart 2021 heeft de raad van bestuur van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening (PIMD) te Antwerpen tevens de begrotingswijziging Nr. 1 voor het dienstjaar 2021 goedgekeurd. Het dossier is eveneens op 01 juni 2021 ingekomen op het provinciebestuur van Antwerpen.
De rekening 2020 werd door de deputatie in zitting van 24 juni 2021 gunstig geadviseerd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen. De Centrale Vrijzinnige Raad gaf eveneens gunstig advies op 25 augustus 2021 en de minister van Justitie keurde deze rekening goed op 14 oktober 2021.
In dezelfde zitting werd het punt inzake de begrotingswijziging Nr. 1 van 2021 verdaagd. Hierop besliste de beleidscommissie Erediensten in de schoot van de VVP om een juridisch analyse op te stellen inzake de financiële verplichtingen vanwege de provincie t.o.v. de Provinciale Instellingen voor Morele Dienstverlening. Het eindrapport, opgesteld door de Ambtelijke Commissie en goedgekeurd door de Beleidscommissie werd aan de raad van bestuur van de VVP voorgelegd op 20 september 2021 en op 18 oktober 2021.
Luidens artikel 10 van het voormelde koninklijk besluit van 17 februari 2004 dient de Raad van Bestuur, wanneer de rekening van het voorbije jaar werd afgesloten, de boni van 2020 op te nemen in de begrotingswijziging Nr. 1 van 2021. De Raad van Bestuur heeft tegelijk een aantal kredietwijzigingen op de gewone en op de buitengewone begroting verricht.
De boni van 2020, zoals vastgesteld in de rekening over 2020, bedragen respectievelijk:
| 192.761,42 EUR |
| 37.484,93 EUR |
Deze boni werden correct verwerkt in de voorliggende begrotingswijziging Nr.1 van 2021. De Raad van Bestuur heeft tegelijk een aantal kredietaanpassingen op de gewone en op de buitengewone begroting verricht, waarbij het saldo voor zowel de gewone als de buitengewone begroting 0,00 EUR blijft en de tegemoetkoming vanwege de provincie niet wijzigt.
In de begroting 2021 werden de ontvangsten en uitgaven origineel geraamd als volgt:
| ONTVANGSTEN | UITGAVEN | SALDO |
gewone dienst | 1.120.620,00 | 1.120.620,00 | 0,00 |
buitengewone dienst | 31.790,00 | 31.790,00 | 0,00 |
totaal | 1.152.410,00 | 1.152.410,00 | 0,00 |
De totale provinciesubsidie 2021 werd origineel geraamd op 1.151.410,00 EUR, waarvan 1.119.620,00 EUR op de gewone begroting en 31.790,00 EUR op de buitengewone begroting. Uw raad heeft deze begroting voor 2021 gunstig geadviseerd in zitting van 26 november 2020.
Na aanpassing van de cijfers van deze originele begroting aan o.a. de rekeningcijfers van 2020, kan de begroting 2021 na de eerste wijziging als volgt worden samengevat:
| ONTVANGSTEN | UITGAVEN | SALDO |
gewone dienst | 1.313.381,42 | 1.313.381,42 | 0,00 |
buitengewone dienst | 69.274,93 | 69.274,93 | 0,00 |
totaal | 1.382.656,35 | 1.382.656,35 | 0,00 |
De totale provinciesubsidie 2021 bleef na de eerste wijziging ongewijzigd.
In vergadering van 4 oktober 2021 heeft de raad van bestuur van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening (PIMD) te Antwerpen de begrotingswijziging Nr. 2 voor het dienstjaar 2021 goedgekeurd. Het dossier is op 21 oktober 2021 ingekomen op het provinciebestuur van Antwerpen.
De begroting 2021 kan na deze tweede wijziging op identieke wijze als na de eerste begrotingswijziging worden samengevat:
| ONTVANGSTEN | UITGAVEN | SALDO |
gewone dienst | 1.313.381,42 | 1.313.381,42 | 0,00 |
buitengewone dienst | 69.274,93 | 69.274,93 | 0,00 |
totaal | 1.382.656,35 | 1.382.656,35 | 0,00 |
De totale provinciesubsidie 2021 blijft ook na de tweede wijziging ongewijzigd.
Inhoudelijk bevat deze tweede begrotingswijziging voornamelijk het schrappen van diverse inrichtings-, beheers-, administratie- en personeelskosten. De daardoor gecreëerde budgettaire ruimte wordt aangewend voor ondersteuning van initiatieven. In concreto gaat het om het herbestemmen van 95.500,00 EUR.
Een ernstig en voorzichtig financieel beleid houdt steeds opnieuw een gedegen afweging in van de kosten –die in grote mate op de maatschappij worden afgewenteld- en de doelstellingen die worden nagestreefd, en dit conform het zuinigheids- en proportionaliteitsbeginsel. De verplichting tot financiering vanwege de provincie is geen vrijgeleide.
Er wordt vastgesteld dat de ingediende documenten opnieuw onvoldoende transparant zijn om het verschil te kunnen maken tussen enerzijds verplichte uitgaven en anderzijds facultatieve uitgaven. Enkel de verplichte uitgaven, i.e. de uitgaven die rechtstreeks verbonden zijn aan de wettelijke taakstelling van de PIMD, kunnen doorgerekend worden aan de provincie. Alle andere uitgaven dienen door eigen inkomsten van de PIMD gefinancierd te worden. De door te rekenen uitgaven dienen eveneens in de lijn te liggen met wat wordt betoelaagd voor de eredienstinstellingen die vallen onder het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en dit conform de artikelen 11, 19, 21 en 181 van de gecoördineerde grondwet en artikel 9 van Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Ook de wetgever zelf heeft in de memorie van toelichting bij artikel 26 van de wet van 21 juni 2002 betreffende de Centrale Raad der niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen van België, de afgevaardigden en de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen, gesteld dat de verplichte tussenkomst van de provincie wordt ingevoegd naar analogie met het artikel 92, 1° van het (thans opgeheven) keizerlijk decreet van 30 december 1809 op de kerkfabrieken, wat inhoudt dat de provincie enkel verplicht is -wat betreft de gewone uitgaven- tussen te komen bij een tekort op de gewone uitgaven, zijnde de kosten voor het onderhoud en de versiering van de gebouwen alsook de kosten voor de uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening. Het gaat hierbij dan voornamelijk om materiële voorzieningen om de dienstverlening mogelijk te maken. De provincie is daarentegen niet verplicht om tegemoet te komen zo het tekort van de instelling aan facultatieve uitgaven te wijten is. Deze analogie wordt thans in ruime mate niet bereikt.
Er wordt vastgesteld dat het bedrag onder de rubriek ‘230/61529 Andere communicatiekosten’ na de tweede begrotingswijziging verder oploopt tot 692.602,07 EUR (i.e. 52,73% van de totale uitgaven op de gewone dienst of 61,86% van de provinciale toelage voor de gewone uitgaven) zonder enige vorm van detaillering, wetende dat dit bedrag ook wordt gebruikt voor het financieren van facultatieve uitgaven zoals ondersteuning van diverse activiteiten van vrijzinnige vzw’s, enz. zoals blijkt uit de rekeningen van de PIMD.
Tevens wordt opnieuw vastgesteld dat de eigen inkomsten van de PIMD quasi onbestaande zijn of niet in de begroting worden opgenomen, deels door de toepassing van ‘schuldvergelijking’ wat indruist tegen het universaliteitsbeginsel, en meer bepaald het compensatieverbod, deels door oneigenlijk gebruik van een vzw-structuur voor bepaalde centra voor morele dienstverlening waardoor enkel de tegemoetkoming in de tekorten van deze vzw’s in de begroting van de PIMD worden opgenomen. Inkomsten die door de centra voor morele dienstverlening (die onmogelijk de structuur van een vzw kunnen aannemen) worden gegenereerd, dienen echter in de geconsolideerde begroting van het PIMD te worden opgenomen.
De wijze waarop men de morele dienstverlening organiseert is een interne aangelegenheid van de niet confessionele levensbeschouwelijke gemeenschap, en de overheid mag zich niet inmengen in de uitoefening van de vrijheden die beschermd worden door het verdrag van de rechten van de mens, waaronder dus de godsdienstvrijheid. De overheid is echter niet gehouden om alle kosten te dragen doch enkel deze om een normale beleving en ontwikkeling van de vrijheden mogelijk te maken. Zowel de decreetgever (voor de erediensten) als de wetgever (voor de niet-confessionele levensbeschouwing) hebben dit kader vastgesteld. Het is aan de PIMD om aan te tonen welke uitgaven verplicht zijn, en welke anderzijds facultatief zijn. Niet valt in te zien of te rechtvaardigen -noch juridisch noch feitelijk- dat alle kosten die door de PIMD worden gedragen, vallen onder verplichte uitgaven. Het staat de PIMD vrij om ook facultatieve uitgaven te doen en het komt de provincie enkel toe om 1° uitgaven te schrappen indien deze manifest onwettig zijn, of 2° uitgaven weigeren te betalen indien deze overdreven zijn. Voorafgaand overleg is derhalve noodzakelijk, wat bij de opmaak van deze begrotingswijziging alweer niet is gebeurd.
Bij gebrek aan duidelijkheid omtrent het al dan niet verplichte karakter van diverse uitgaven, is het voor de provincie derhalve onmogelijk vast te stellen 1° tot welke financiële tussenkomst de provincie wettelijk gehouden is en 2° om vrij te bepalen welke vrijwillige tussenkomst in de facultatieve uitgaven in voorkomend geval kan overwogen worden.
Met mails van 31 augustus 2021 en 13 september 2021 werd -naar aanleiding van de eerste begrotingswijziging- de PIMD gevraagd naar meer transparantie en om een onderscheid tussen verplichte en facultatieve uitgaven te maken, alsook deze eerstgenoemde uitgaven in die zin te motiveren. Tevens werd gevraagd om ook de onderliggende begrotingen van de CMD’s erin op te nemen. De PIMD werd verzocht om deze gegevens uiterlijk 14 oktober over te maken.
In zijn antwoord van 3 oktober meldt de boekhouder van het PIMD dat 1° dat de nodige transparantie in de werking is voorzien, conform de wetgeving betreffende de georganiseerde vrijzinnigheid in België van 21 juni 2002 en de aanvullende Koninklijke en Ministeriële besluiten, 2° dat de gevraagde bijkomende inlichtingen inzake de verplichte en facultatieve uitgaven een inbreuk op het principe van de wetgeving betreffende de georganiseerde vrijzinnigheid van 21 juni 2002 inhouden, en 3° dat de documenten opgesteld werden overeenkomstig de door de Koning vastgestelde modellen én het Algemeen Reglement van de boekhouding. De bepaling van de respectievelijke begrotingen van de, door de Koning, erkende Centra voor Morele Dienstverlening, komt toe aan de autonome Raad van Bestuur van de Provinciale instelling voor Morele dienstverlening.
Deze drie punten werden echter weerlegd waarbij werd opgemerkt dat ten eerste de nodige transparantie wordt gevraagd in de begroting aangezien er een zekere nood is om op voorhand voldoende informatie te hebben om de hoegrootheid van de verplichte tussenkomst vanwege de provincie te kunnen vaststellen. Op dit moment is dit enkel post factum bij de controle van de grootboeken bij de rekening. Ten tweede werd voor wat betreft het verschil tussen verplichte en facultatieve kosten verwezen naar de memorie van toelichting bij artikel 27 sub b) van de reeds aangehaalde wet van 21 juni 2002 en –voor wat het derde punt betreft- naar het begrotingsprincipe van de universaliteit, wat een verbod op compensatie (schuldvergelijking) inhoudt. De vraag naar detaillering en motivering van de verplichte uitgaven werd derhalve bevestigd.
Op basis van deze antwoorden heeft het PIMD het dossier doorgezonden naar de Centrale Vrijzinnige Raad voor verder advies.
Er wordt vastgesteld dat op datum van 14 oktober de gevraagde gegevens niet bezorgd werden.
Hierop werd de raad voorgesteld om de begrotingswijziging Nr. 1 van 2021 negatief te adviseren.
Naar aanleiding van deze tweede begrotingswijziging werden deze vragen bij e-mail van 22 oktober herhaald; ook hierop kwam geen antwoord binnen de gestelde termijn.
Aangezien aldus niet kan worden vastgesteld welke uitgaven verplicht zijn en dus kunnen doorgerekend worden aan de provincie indien de inkomsten ontoereikend zijn, kan ook niet beoordeeld worden of het in de begrotingswijziging voorziene subsidiebedrag vanwege de provincie (1.119.620,00 EUR voor de gewone dienst en 31.790,00 EUR voor de buitengewone dienst) correct en verplicht is. Derhalve dient ook deze tweede begrotingswijziging negatief te worden geadviseerd.
In de federale regelgeving zijn er geen (voorafgaande) overlegvergaderingen voorzien noch de verplichte indiening van financiële meerjarenplannen voor zes jaren, maar enkel de jaarlijks in te dienen begrotingen en begrotingswijzigingen. In zijn besluit van 8 mei 2017 heeft de minister van Justitie echter aangegeven dat zulks voorafgaand overleg noodzakelijk is, zelfs zonder dat ervoor een wettelijk kader hoeft te bestaan.
De provinciale overheid (de provincieraad) heeft slechts een adviserende bevoegdheid met betrekking tot de door de PIMD ingezonden begroting. Zij kan enkel voorstellen om bepaalde uitgavenkredieten te schrappen, te wijzigen of aan te passen (verminderen).
Vervolgens stelt de Centrale Vrijzinnige Raad (CVR) de uitgaven betreffende de organisatie en de werking van de morele dienstverlening definitief vast, keurt de begroting goed en zendt ze naar de Minister van Justitie. De CVR kan dus de door uw raad geschrapte of verminderde uitgavenkredieten opnieuw volledig en verhoogd in de begroting van de PIMD opnemen en goedkeuren.
De begroting wordt onderworpen aan de (pro forma) goedkeuring van de Minister van Justitie, die behoudens materiële vergissing, de artikelen betreffende de uitgaven houdende de organisatie en de werking van de morele dienstverlening niet kan wijzigen.
Deze begrotingswijziging bevat alle noodzakelijke stukken (voor zover van toepassing) zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 17 februari 2004 houdende het algemeen reglement van de boekhouding van de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen en erkende centra voor morele dienstverlening, doch ook enkel deze.
Het financiële gedeelte van de begrotingswijziging werd opgemaakt volgens het model van het Koninklijk Besluit van 1 maart 2004 tot vaststelling van de modellen van de begroting en de rekeningen van de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen en erkende centra voor morele dienstverlening.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 18 november 2021.
BBC: Actieplan: Interne werking DREM 2020-2025 - Actie: DEG Interne werking.
Een budget ten belope van 1.151.410,00 EUR ten voordele van het PIMD werd reeds voorzien in het provinciale meerjarenplan 2020-2025, op boekhoudsleutel 2021/64902000/0791 - Niet-nominatieve subsidies/Niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen (subsidie Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening (W)), ramingsnummer MJP000037, van het budget 2021.
BESLUIT:
Artikel 1:
Kennis wordt genomen van de begrotingswijziging Nr. 2 van 2021 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening te Antwerpen, met als resultaat:
| ONTVANGSTEN | UITGAVEN | SALDO |
gewone dienst | 1.313.381,42 | 1.313.381,42 | 0,00 |
buitengewone dienst | 69.274,93 | 69.274,93 | 0,00 |
totaal | 1.382.656,35 | 1.382.656,35 | 0,00 |
waarbij de totale provinciesubsidie voor 2021, zoals origineel geraamd op 1.151.410,00 EUR, waarvan 1.119.620,00 EUR op de gewone begroting en 31.790,00 EUR op de buitengewone begroting, ongewijzigd is gebleven.
Artikel 2:
Vastgesteld wordt dat er onvoldoende gegevens ter beschikking zijn om de wettelijk verplichte tussenkomst vanwege de provincie correct te kunnen vaststellen.
Artikel 3:
De in de begrotingswijziging nr. 2 van 2021 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening te Antwerpen voorziene subsidies, geraamd op 1.119.620,00 EUR op de gewone begroting en 31.790,00 EUR op de buitengewone begroting, worden niet goedgekeurd.
Artikel 4:
De begrotingswijziging Nr. 2 van 2021 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening te Antwerpen wordt ongunstig geadviseerd.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 20
totaal aantal tegenstanders: 5
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 9
Met als gevolg: Goedgekeurd met 20 stemmen ja, bij 5 stemmen nee en bij 9 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Cottenie
Christl,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Hugo
Van Bueren,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Sohier
Rudy,
Fauzaya
Talhaoui,
Inga
Verhaert
Onthoudingen, blanco of ongeldig
FRANCOIS
Catherine,
Jan
Claessen,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Louis
Schoofs,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 34 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 15 december 2021 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/5 | Opdracht voor het aanstellen van een studiebureau voor een raamovereenkomst voor de opmaak van mobiliteitsstudies in de Rupelstreek en Aartselaar – plaatsen opdracht, plaatsingswijze, selectieleidraad. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 15 december 2021
Artikel 43 §2 11° van het provinciedecreet van 9 december 2005.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Het voorwerp van deze opdracht bestaat uit de opmaak van mobiliteitsstudies op macro- en op meso-niveau voor de gemeenten van de Rupelstreek (Rumst, Boom, Niel, Schelle, Hemiksem en Schelle), aangevuld met de gemeente Aartselaar. Hierbij dient ook een koppeling gemaakt te worden met het voorziene ruimtelijk beleid, de gevolgen van mobiliteitsbeslissingen voor de ruimtelijke ontwikkelingen in het gebied en – omgekeerd – de mobiliteitsimpact van ruimtelijke beslissingen.
Het onderzoeksgebied strekt zich uit van de Schelde in het westen, de Rupel in het zuiden tot aan de R11 in het noorden en de E19 in het oosten. Gezien de complexiteit van de ruimtelijke ordening, de mobiliteit en de verkeersnetwerken kan ruimer gekeken worden dan het onderzoeksgebied. Het valt niet uit te sluiten dat tijdens de oriëntatiefase of de conceptvorming beslist wordt om het studiegebied in beperkte mate uit te breiden.
De gemeenten in de Rupelstreek worden vandaag al geconfronteerd met diverse mobiliteitsuitdagingen, al dan niet gecombineerd met uitdagingen op het gebied van ruimtelijke planning. De mogelijke oplossingen van knelpunten - of het ingaan op opportuniteiten - liggen niet altijd binnen het bereik van elke gemeente afzonderlijk, maar heel dikwijls bovenlokaal. Eveneens kan iedere mobiliteitsbeslissing in de ene gemeente effecten genereren in een andere gemeente.
Het doel van deze opdracht is de gemeenten en de bovenlokale mobiliteitsactoren (zoals AWV en de vervoerregio) samen te brengen om de problemen en opportuniteiten in kaart te brengen, een gezamenlijke visie op te bouwen en zo tot een oplossingskader voor mobiliteitsproblemen te komen.
Aangezien mobiliteit en ruimtelijke ordening sterk met elkaar verweven zijn, moeten de lopende ruimtelijke processen mee in de mobiliteitsstudies geïntegreerd worden wat betreft hun mobiliteitseffecten.
De provincie Antwerpen wil met dit proces een duurzaam mobiliteitsecosysteem voor de toekomst uitwerken, om zo een kader aan te bieden voor lokale en bovenlokale beslissingen rond mobiliteit en hun effect op ruimtelijke ontwikkelingen.
Een macro- en een mesoniveau
Het macroniveau omvat het gehele studiegebied van de Rupelstreek en Aartselaar. De macrostudie tracht een zo volledig mogelijk beeld op te maken over het onderzoeksgebied. Ruimtelijke ontwikkelingspotenties, mobiliteitsissues en mobiliteitscapaciteit van de regio worden grondig onderzocht. En dit voor diverse verkeersmodi: personenvervoer, vrachtvervoer, fietsverkeer, vervoer over water of spoor, …
In het verleden werden reeds verschillende studies en mobiliteitsplannen opgemaakt. Van mobiliteitsplannen is het niet steeds meer duidelijk in hoeverre deze nog een politiek of ambtelijk draagvlak hebben. Deze studies zijn niet steeds op elkaar afgestemd. Het is de bedoeling dat de mobiliteitsstudie streeft naar een uniformiteit, en de verschillende studies (van diverse overheden) en eigen resultaten op elkaar afstemt.
Het is ook van maatschappelijk belang dat de toekomstgerichte mobiliteitsstudies duurzaam en actiegericht zijn, en dat de actieplannen bijdragen aan het realiseren van zowel de mobiliteitsverbetering als de klimaatdoelstellingen.
Studie vanuit een breed samenwerkingsverband
Om deze studies tot een goed einde te brengen en om te zetten in acties op het terrein, is niet alleen een bovenlokale aanpak, maar ook een breed samenwerkingsverband nodig.
De noodzaak voor de bovenlokale aanpak en voor het afstemmen van mobiliteitsbeslissingen, wordt erkend door de provincie Antwerpen, de vervoerregio Antwerpen en het agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Deze studieopdracht is dan ook gedragen door deze partners.
Uiteraard vragen we de lokale besturen eveneens deel te nemen aan de studie.
Maar ook samenwerking of overleg met andere belanghebbenden dringt zich op. Tijdens de uitvoering van deze studies zullen voortdurend verschillende voorstellen voorgesteld en afgetoetst worden met andere Vlaamse administraties, De Lijn, NMBS, enz.
Aankoopcentrale
Het bestek omvat de mogelijkheid als een aankoopcentrale te fungeren. Door verkeersonderzoek als aankoopcentrale aan te bieden wordt het voor de andere overheden mogelijk om, op een meer uniforme wijze en op zeer korte tijd, de nodige mobiliteitsonderzoeken te bestellen. Dit in aanvulling op de macrostudie of ter onderbouwing/evaluatie van hun mobiliteitsprojecten.
Zo kan het proces vlot verlopen indien snel één of meer bestellingen van de verschillende andere besturen kunnen gebeuren die de studie kunnen voeden.
Eén opdrachtnemer voor langere tijd
Het is belangrijk dat de gehele studieopdracht en de deelopdrachten door hetzelfde studiebureau kunnen worden uitgevoerd. Dit garandeert een vlotte en continue werking.
Indien de studies en/of fases worden opgesplitst in percelen met verschillende opdrachtnemers, dan moeten meerdere opdrachtnemers zich inwerken. Dit houdt het risico op informatieverlies in, kost tijd (alleen al in afstemming), en er is risico op verlies van kennis bij de overdracht van iedere studie/fase. Men mist dan ook affiniteit in de samenwerking met de werkgroep en stuurgroep; en de opbouw van een werkrelatie voor langere tijd.
SDG 11. Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.2 Tegen 2030 toegang voorzien tot veilige, betaalbare, toegankelijke en duurzame vervoerssystemen voor iedereen, waarbij de verkeersveiligheid verbeterd wordt, met name door het openbaar vervoer uit te breiden, met aandacht voor de behoeften van mensen in kwetsbare situaties, vrouwen, kinderen, personen met een handicap en ouderen
De deputatie stelt voor om deze overheidsopdracht in de markt te plaatsen via een mededingingsprocedure met onderhandeling op basis van artikel 38 §1 b) (ze bevatten ontwerp- of innovatieve oplossingen) en d) (de technische specificaties kunnen door de aanbestedende overheid niet nauwkeurig genoeg worden vastgesteld op basis van een norm, Europese technische beoordelingen, een gemeenschappelijke technische specificatie of een technisch referentiekader als bedoeld in artikel 2, 45° tot 48°) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
De mededingingsprocedure met onderhandeling is een procedure in 2 stappen:
Het bestek zal op 24 februari 2022 aan uw raad worden voorgelegd.
Het ontwerp van bestek wordt wel al toegevoegd aan de selectieleidraad zodat de kandidaten al een zicht krijgen op wat de eigenlijke opdracht zal inhouden.
Gezien het bedrag van de raming dient de selectieleidraad gepubliceerd te worden in het Publicatieblad van de Europese Unie. Omdat de publicatietermijn 30 kalenderdagen bedraagt en gezien de twee-stapprocedure, heeft de deputatie met het oog op een snelle gunning van de opdracht goedgekeurd om de selectieleidraad al te laten publiceren op 4 januari 2022.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 18 november 2021.
Er ontstaat nu nog geen financiële verbintenis.
Het krediet is voorzien in het meerjarenplan.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad keurt als plaatsingswijze de mededingingsprocedure met onderhandeling goed voor het aanstellen van 1 opdrachtnemer binnen een raamovereenkomst voor de opmaak van mobiliteitsstudies en ruimtelijke impactanalyses in de Rupelstreek en Aartselaar voor een periode van 48 maanden.
Artikel 2:
De provincieraad keurt de selectieleidraad voor deze opdracht goed.
Artikel 3:
De provincieraad neemt kennis van de raming voor deze opdracht.
Artikel 4:
De provincieraad neemt kennis van de publicatie van de selectieleidraad op 4 januari 2022.
Bijlagen:
- Selectieleidraad
- Ontwerp van bestek
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 34
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 34 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 34 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 15 december 2021 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/6 | Fietsostrade F103 Lier-Herentals - samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Waterweg nv, Infrabel nv en de stad Herentals. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 15 december 2021
Artikel 43 §2 11° van het provinciedecreet van 9 december 2005 bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
In de zitting van 20 april 2017 gunde de deputatie de studieopdracht van de fietsostrade F103 Lier - Herentals aan Evolta Engineers nv, Koningstraat 270 te 1210 Brussel met ondernemingsnummer 0420481538, voor het bedrag van 475.284,37 EUR incl. btw. De gegunde opdracht omvat alleen het ontwerpen en de opmaak van het omgevingsvergunnings- en aanbestedingsdossier voor de fietsinfrastructuurprojecten op de F103. De provincie Antwerpen gunde het deel rond de uitvoering en opvolging van de werken nog niet binnen deze opdracht. Dit engagement werd ook niet genomen in de samenwerkingsovereenkomst die de provincie Antwerpen met de betrokken lokale besturen afsloot in 2018.
Voor de aanleg van de F103 dienen nu een aantal voorbereidende werken te worden uitgevoerd.
Het openbaar nut en de noodzaak voor de uitvoering van deze voorbereidende werken zijn verantwoord om de volgende redenen:
De provincie Antwerpen heeft de aanleg van deze fietsostrades opgenomen in haar beleid door middel van het Bestuursakkoord 2018-2024. De F103 zal bij uitstek een alternatief bieden voor een vlotte mobiliteit en betere leefbaarheid voor de omgeving.
In het kader van het ‘Project Verhogen Bruggen Albertkanaal’ vergroot De Vlaamse Waterweg nv het vrije gabarit van de spoorbrug over het Albertkanaal in Herentals, zodat er een vrije doorvaarthoogte van 9,10 m en een vrije doorvaartbreedte van 86 m onder de brug ontstaat.
Voor de bouw van de nieuwe verhoogde spoorbrug in Herentals moet de spoorweg over een lengte van ongeveer 2 km heraangelegd worden. Binnen deze werfzone worden ook nieuwe kunstwerken voorzien voor alle kruisingen van het onderliggende wegennet met het spoor.
Omdat de spoorbrug van Herentals op een belangrijke spoorlijn voor reizigersvervoer ligt die de Kempen en Limburg met Brussel en Antwerpen verbindt, zijn langdurige onderbrekingen van het treinverkeer uitgesloten en moeten de nieuwe bruggen en sporen naast de bestaande sporen worden gebouwd. Na uitvoering van de verhogingswerken zal in een volgend (afzonderlijk) project de verlaten spoorbedding ingenomen worden door de nieuwe fietsostrade F103 Lier - Herentals.
Op 24 maart 2020 ontving de provincie Antwerpen een brief van De Vlaamse Waterweg nv met de vraag of de provincie Antwerpen de voorbereidende werken voor de realisatie van de F103 in Herentals wil integreren in de werken van de verhoging van de spoorbrug over het Albertkanaal.
Concreet vraagt De Vlaamse Waterweg nv om 6 voorbereidende werken voor de fietsostrade te integreren in hun project van de verhoging van de spoorwegbrug over het Albertkanaal. Het schema toont deze werken op de kaart:
In zitting van 23 april 2020 gaf de deputatie de dienst Mobiliteit de opdracht een samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Waterweg nv uit te werken en ze hiervan in kennis te stellen.
Voor de provincie Antwerpen biedt deze vraag van De Vlaamse Waterweg nv een grote opportuniteit. De genoemde werken kaderen in de realisatie van de fietsostrade F103, inclusief de aansluitingen op de F106. Door de integratie van deze werken met de spoorwegwerken kan de kostprijs voor de realisatie van de fietsostrade kostenefficiënt uitgevoerd worden. Een tweede voordeel is dat één hoofdaannemer aansprakelijk is voor de uitvoering van alle werken.
Ook is er een samenwerking in grondverwerving. Zo realiseert de afdeling Vastgoedtransacties van het Vlaams Gewest de aankoop van de vrachtwagenparking Mondelez. Op deze manier vermeldt het onteigeningsplan de aankoop van De Vlaamse Waterweg nv en van de provincie Antwerpen. Beiden betalen elk hun deel.
In de samenwerkingsovereenkomst zijn De Vlaamse Waterweg nv, Infrabel nv, de provincie Antwerpen en de stad Herentals partners en formaliseert de overeenkomst de afspraken. De samenwerkingsovereenkomst bevat alle werkzaamheden, engagementen van de verschillende partners en de verdeling van het financieel kostenplaatje. De samenwerkingsovereenkomst omvat ook afspraken van het project vanaf de start van de technische studie van de gekozen variant, de grondverwervingen, de aanbesteding en de uitvoering tot en met de verdeling van beheer- en onderhoudstaken en –kosten na oplevering.
Onderstaand een overzicht van de werken ten laste van Infrabel en de stad Herentals:
Ten laste van Infrabel:
Ten laste van de stad Herentals:
De deputatie stelt de provincieraad voor om de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.2 Tegen 2030 toegang voorzien tot veilige, betaalbare, toegankelijke en duurzame vervoerssystemen voor iedereen, waarbij de verkeersveiligheid verbeterd wordt, met name door het openbaar vervoer uit te breiden, met aandacht voor de behoeften van mensen in kwetsbare situaties, vrouwen, kinderen, personen met een handicap en ouderen
De omgevingsvergunning voor de spoorbrug in Herentals is ingediend op 18 november 2020. De omgevingsvergunning voor de spoorbrug is door de minister ondertekend op 6 september 2021, en werd een dag later geregistreerd op het omgevingsloket. Hierdoor kunnen de werken starten vanaf 2022.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 18 november 2021.
De opdracht is onderverdeeld in één vast gedeelte en drie voorwaardelijke gedeelten.
Het vast gedeelte is deels ten laste van de volgende partijen:
De deputatie keurde de geplande uitgaven die gepaard gaan met de bouwkosten goed, geraamd op 1.328.855,74 EUR inclusief btw voor een periode van 36 maanden.
De deputatie keurde de geplande uitgaven die gepaard gaan met de studie- en toezichtkosten goed, geraamd op 85.540,96 EUR inclusief btw voor een periode van 36 maanden.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met De Vlaamse Waterweg nv, Infrabel nv en de stad Herentals goed waarbij de voorbereidende werken voor de fietsostrade F103 Lier – Herentals in Herentals worden geïntegreerd in de werken voor de vergroting van het gabarit van de spoorbrug over het Albertkanaal.
Artikel 2:
De provincieraad keurt de raming van de uitgaven die gepaard gaan met de uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst met De Vlaamse Waterweg nv, Infrabel nv en de stad Herentals goed. Het provinciaal aandeel van de bouw-, studie- en toezichtkosten wordt geraamd op 1.414.396,70 EUR incl. btw.
Bijlagen:
Alle bijlagen zijn beschikbaar via ABM:
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 34
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 34 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 34 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 15 december 2021 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 3/1 | Provinciale overheidsopdrachten. Toepassing van artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet. Uitvoering - Overstromingsgebied Grote Struisbeek S.10 Rijkerooistraat te Kontich. Bestek en gunningswijze. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 15 december 2021
Artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet.
Artikel 41, §1, 2° van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Aan uw raad wordt een ontwerp voorgelegd, opgemaakt door de dienst Integraal Waterbeleid, voor de aanleg van een overstromingsgebied op de Grote Struisbeek thv de Rijkerooistraat te Kontich.
Het ontwerp omvat het bestek, samen met een gedetailleerde kostenraming met bijhorende plannen.
De vallei van de Grote Struisbeek in Kontich heeft in het verleden verschillende keren met wateroverlast te maken gehad. In het kader van de modelleringsstudies van waterlopen van 2de categorie werd dan ook voor het stroomgebied van de Grote Struisbeek een hydrologische en hydraulische studie uitgevoerd. Daaruit kwamen een aantal maatregelen naar voren om de waterproblematiek aan te pakken, waaronder de aanleg van een overstromingsgebied thv de Rijkerooistraat.
Aan uw raad wordt voorgesteld om het ontwerp goed te keuren en als wijze van gunnen de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking vast te stellen.
De documenten zijn bijgevoegd in sindala.
SDG 13 Klimaatactie
Subdoelstelling 13.1 De veerkracht en het aanpassingsvermogen versterken van met klimaat in verband te brengen gevaren en natuurrampen in alle landen
SDG 17 Versterk de implementatiemiddelen en revitaliseer het wereldwijd partnerschap voor duurzame ontwikkeling
Subdoelstelling 17.17 Doeltreffende openbare, publiek-private en maatschappelijke partnerschappen aanmoedigen en bevorderen, voortbouwend op de ervaring en het netwerk van partnerschappen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 18 november 2021.
De kosten voor deze opdracht worden geraamd op 674.761,01 EUR, btw inbegrepen.
In het meerjarenbudget is er budget voorzien om de opdracht eventueel beperkt te kunnen herhalen in toepassing van artikel 42, §1, 2° van de Wet betreffende de overheidsopdrachten van 17 juni 2016. Bij deze herhalingen kan gewerkt worden met de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking als plaatsingswijze. Gelet op de gekozen procedure (vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking), kan het totaalbedrag van deze opdracht en een eventuele herhalingsopdracht samen niet meer bedragen dan 750.000 EUR exclusief btw.
Krediet wordt voorzien op 22610000/01/0319/DIW, MJP000221.
BESLUIT:
Enig artikel:
Het ontwerp en het bestek voor de aanleg van een overstromingsgebied op de Grote Struisbeek thv de Rijkerooistraat te Kontich wordt goedgekeurd.
Er wordt beslist de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaandelijke bekendmaking als wijze van gunnen voor deze opdracht vast te stellen.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 34
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 34 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 34 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 15 december 2021 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 4/1 | Provinciale overheidsopdrachten. Antwerpen/Deurne. avAnt, campus Rivierenhof. Renovatie dakgoten, voet van het dak en dakkapellen. Ontwerp. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 15 december 2021
Artikel 43.§2.11° van het provinciedecreet.
Artikel 41, §1, 2° van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Aan uw raad wordt het ontwerp voorgelegd voor de renovatie van de dakgoten, de voet van het dak en de dakkapellen van het gebouw Berger bij avAnt, Campus Rivierenhof, te Deurne, Antwerpen. Dit ontwerp werd opgemaakt door het departement Logistiek in samenwerking met Bo architect te Antwerpen.
De werken omvatten de herstellingswerken aan de dakstructuur van het gebouw Berger. Hierbij dienen voornamelijk de onderliggende (draag)structuren en alle aansluitingen, aan- en afwerkingen nagekeken en vervangen of hersteld te worden. Ook wordt de isolatiewaarde van het dak naar de eisen van de huidige EPB-regelgeving gebracht.
Tevens worden nodige voorzieningen getroffen om het dak nadien en op langere termijn grondig te kunnen inspecteren, te onderhouden en eventueel te herstellen, door het voorzien van ladderhaken.
De deputatie stelt voor om voornoemd ontwerp goed te keuren en als wijze van gunnen van de werken de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking vast te stellen.
Het ontwerp is digitaal beschikbaar.
SDG 4. Kwaliteitsonderwijs
SDG-subdoelstelling 4.a Bouwen en verbeteren van onderwijsfaciliteiten die aandacht hebben voor kinderen, mensen met een beperking en gendergelijkheid en die een veilige, geweldloze, inclusieve en doeltreffende leeromgeving bieden voor iedereen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 18 november 2021.
In de meerjarenplanning werd een krediet voorzien voor deze werken.
De kostenraming van deze werken bedraagt 525.878,65 EUR + 31.552,72 EUR (6 % btw) = 557.431,37 EUR.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad hecht goedkeuring aan het ontwerp voor de renovatie van de dakgoten, de voet van het dak en de dakkapellen van het gebouw Berger bij avAnt, Campus Rivierenhof, te Deurne, Antwerpen, en stelt als wijze van gunnen van deze werken de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking vast.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 34
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 34 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Niet openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Men gaat over tot de geheime stemming. 34 leden nemen eraan deel. Er zijn 34 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en 0 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
De raad stemde niet openbaar
Totaal aantal voorstanders: 34
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Men gaat over tot de geheime stemming. 34 leden nemen eraan deel. Er zijn 34 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en 0 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.