Tobias Daneels, Seppe Gys, Inga Verhaert
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 27 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 16 februari 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/1 | Erediensten. Mechelen. Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus. Budget 2023. Akteneming. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 16 februari 2023
Krachtens artikel 48 juncto artikel 78 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, neemt de provincieraad akte van het budget als het past in het goedgekeurde meerjarenplan.
Krachtens artikel 49 juncto artikel 78 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om zich uit te spreken over de goedkeuring van het budget indien dit niet past in het goedgekeurde meerjarenplan.
Luidens artikel 47 juncto artikel 78 worden de budgetten na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober bij de provincieoverheid ingediend (…). De provincieraad spreekt zich over het budget uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de provincieoverheid (…).
Luidens art. 46 juncto art. 78 stelt de kathedrale kerkraad jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de kathedrale kerkfabriek voor het volgende boekjaar vast en dient het in voorkomend geval voor 30 juni in bij het centraal kerkbestuur. Het budget bestaat uit een investeringsbudget en een exploitatiebudget.
In vergadering van 20 februari 2020 heeft de provincieraad het meerjarenplan 2020-2025 van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Antwerpen goedgekeurd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen ter zake.
In vergadering van 24 juni 2021 heeft de provincieraad de wijziging aan het meerjarenplan 2020-2025 van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Antwerpen goedgekeurd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen ter zake. Dit gewijzigde meerjarenplan voorzag in een toelage van de provincie Antwerpen ten bedrage van 247.183,98 EUR voor de exploitatie voor 2023.
De provincieraad gaf een gunstig advies over de rekening 2021 in vergadering van 23 juni 2022, met een batig saldo voor de exploitatie ten bedrage van 270.594,32 EUR; dit bedrag is correct ingeboekt in het budget 2023.
De kathedrale kerkraad van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus heeft het budget 2023 opgemaakt en goedgekeurd in vergadering van 15 december 2022.
Het budget 2023 kan als volgt worden samengevat:
Exploitatie | Ontvangsten | 465.560,85 EUR |
| Uitgaven | 652.602,07 EUR |
| Voor financiering | -187.041,22 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | -187.041,22 EUR |
| Overboeking | -258.253,22 EUR |
| Eigen dienstjaar | -445.294,44 EUR |
| Gecor. Expl. -2 | 270.594,32 EUR |
| Gecor. Budget -1 | 72.483,86 EUR |
| Voor toelage | -247.183,98 EUR |
| Gewone toelage | 247.183,98 EUR |
| Achterstal. toelage | 0,00 EUR |
| Saldo | 0,00 EUR |
|
|
|
Investeringen | Ontvangsten | 4.857,24 EUR |
| Uitgaven | 263.110,46 EUR |
| Voor financiering | -258.253,22 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | -258.253,22 EUR |
| Overboeking | 258.253,22 EUR |
| Eigen dienstjaar | 0,00 EUR |
| Gecor. Invest. -2 | 0,00 EUR |
| Gecor. Budgetw. -1 | 0,00 EUR |
| Saldo | 0,00 EUR |
|
|
|
Toelage |
| 247.183,98 EUR |
Het budget 2023 vergeleken met het gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 voor wat betreft de voorziene subsidie voor 2023:
Gevraagde provinciale subsidie budget 2023 | 247.183,98 EUR |
Voorziene subsidie in het meerjarenplan | 247.183,98 EUR |
Verschil | 0,00 EUR |
Het ingediende budget valt aldus binnen het goedgekeurde meerjarenplan. De provincieraad dient aldus akte te nemen van het ingediende budget 2023.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
|
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
Het budget 2023 werd digitaal via ReligioPoint ingediend op 10 januari 2023 en ontvangen op 11 januari 2023; het budget werd aldus niet tijdig, i.e. voor 1 oktober 2022, ingestuurd. Hierop staan echter geen strafbepalingen.
Luidens de artt. 47 en 50 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zijn de budgetten en de wijzigingen onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan, in casu de aartsbisschop.
Dit advies werd verstrekt op 09 januari 2023 en eveneens digitaal via ReligioPoint ontvangen door de provincieoverheid op datum van 11 januari 2023.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 26 januari 2023.
Een budget ten belope van 247.183,98 EUR voor exploitatie ten voordele van Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Mechelen werd voorzien in het provinciale meerjarenplan 2020-2025 op boekhoudsleutel 2023/64902000/0790 - Niet-nominatieve subsidies/Erediensten (Bijdrage in het tekort van de gewone begroting van de kerkfabrieken van de erkende erediensten (W)), ramingsnummer MJP001467, van het budget 2023.
De thans gevraagde exploitatietoelage ten bedrage van 247.183,98 EUR valt aldus binnen hetgeen de provincie in haar meerjarenplan heeft voorzien.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad neemt akte van het budget 2023 van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Antwerpen met een provinciesubsidie van 247.183,98 EUR voor het tekort op het exploitatiebudget 2023, zonder formulering van boekhoudkundig-technische ter zake.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 27
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 5
Met als gevolg: Goedgekeurd met 27 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord: Kennis wordt genomen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 16 februari 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/2 | Erediensten. Erkenningsaanvragen lokale geloofsgemeenschappen volgens de verkorte procedure. Adviezen vanwege de deputatie. Kennisname.
|
Conform artikel 42, §1 van het provinciedecreet van 9 december 2005 beschikt de provincieraad, onder voorbehoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen, over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2 van hetzelfde provinciedecreet.
De deputatie beschikt luidens artikel 57 van het provinciedecreet enkel over de bevoegdheden die zijn toegewezen overeenkomstig artikel 43, §1, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen. Vermeld artikel 43, §1 bepaalt dat de provincieraad, behoudens bij uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid aan de provincieraad, bij reglement bepaalde bevoegdheden kan toevertrouwen aan de deputatie. In artikel 43, §2 worden vervolgens de bevoegdheden opgesomd die niet aan de deputatie kunnen worden toevertrouwd.
Bij besluit van 19 mei 2022 heeft de provincieraad de in artikel 67, §4 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021 voorziene adviesbevoegdheid met betrekking tot de verplichtingen, vermeld in artikel 7 -met uitzondering van de punten 10° en 11°- van hetzelfde decreet, gedelegeerd aan de deputatie.
Het betreft hierbij het advies over een lokale geloofsgemeenschap die 1° voor 1 juli 2019 een aanvraag tot erkenning bij het representatief orgaan heeft ingediend, en die 2° een ontvankelijke aanvraag tot erkenning, bezorgd door het representatief orgaan, bij de Vlaamse overheid heeft ingediend.
Artikel 67 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021 voorziet in een overgangsmaatregel voor de lokale geloofsgemeenschappen die voor 1 juli 2019 een aanvraag tot erkenning bij het representatief orgaan hebben ingediend.
Luidens artikel 67, §4 bezorgt o.a. de financierende overheid –in casu de provincie- uiterlijk vier maanden na de kennisgeving door de Vlaamse regering van de ontvangst van een ontvankelijke aanvraag tot erkenning, bezorgd door het representatief orgaan, een advies aan de Vlaamse Regering waarin wordt geadviseerd of de lokale geloofsgemeenschap voldoet aan de verplichtingen, vermeld in artikel 7, met uitzondering van punt 10° en 11°.
De deputatie heeft volgende adviezen verstrekt inzake de erkenning volgens de verkorte procedure zoals voorzien in art. 67 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021:
Zitting | Lokale geloofsgemeenschap | Plaats | Advies |
19/01/2023 | Al Inaba | Antwerpen (Deurne) | Ongunstig |
19/01/2023 | Al-Ridaa | Antwerpen (Deurne) | Ongunstig |
26/01/2023 | Attawhid | Antwerpen | Ongunstig |
26/01/2023 | Selimiye | Antwerpen (Berchem) | Ongunstig |
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
|
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
Teneinde haar controlefunctie te kunnen blijven uitoefenen heeft de provincieraad bij het verlenen van bovenvermelde delegatie de deputatie de opdracht gegeven om de raad op de eerstvolgende zitting na de advisering door de deputatie, van het betreffende advies inzake de erkenning van de geloofsgemeenschap in kennis te stellen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 26 januari 2023.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad van Antwerpen neemt kennis van volgende adviezen:
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 16 februari 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/3 | Mondiaal Beleid. Humanitaire hulp aan Syrië en Turkije. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 16 februari 2023
Art. 43, §2, 28° van het provinciedecreet bepaalt dat de provincieraad bevoegd is om te beslissen over de toekenning van nominatieve subsidies/schenkingen.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.1 Alle vormen van geweld en de daaraan gekoppelde sterftecijfers wereldwijd aanzienlijk terugschroeven
SDG 17 Partnerschappen om doelstellingen te bereiken.
SDG-subdoelstelling 17.17 Doeltreffende openbare, publiek-private en maatschappelijke partnerschappen aanmoedigen en bevorderen, voortbouwend op de ervaring en het netwerk van partnerschappen.
Op maandag 6 februari werden grote delen van Syrië en Turkije getroffen door zware aardbevingen. De materiële schade is enorm en het aantal menselijke slachtoffers blijft oplopen. De deputatie van provincie Antwerpen beslist daarom om 20.000 EUR aan noodhulp te schenken aan Consortium 12-12 via het rekeningnummer BE19 0000 0000 1212.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 16 februari 2023.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad stemt in met een gift van 20.000,00 EUR d.m.v. een storting aan Consortium 12-12 via het rekeningnummer BE19 0000 0000 1212.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 16 februari 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Kathleen Helsen Telefoon: 03 240 52 40
Agenda nr. 2/1 | Realisatie hybride leeromgevingen in de zorg: samenwerkingsovereenkomsten ‘zorgplekleren’. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 16 februari 2023
Art. 42 van het provinciedecreet van 9 december 2005.
Koninklijk Besluit nr. 110 van 13 december 1982, gewijzigd door het Koninklijk Besluit nr. 145 van 30 december 1982, betreffende het verplicht evenwicht van de begroting.
In bijgaand verslag wordt gevraagd kennis te nemen met de voorgestelde samenwerkingsovereenkomst voor het realiseren van hybride leeromgevingen in de zorg en de aanwending van het verdeelkrediet met als omschrijving ‘subsidie met betrekking tot arbeidsmarkt (V)’ onder ARK nummer 64902000 (niet-nominatieve subsidie) Ramingsnummer MJP000477 voor een totaalbedrag van 125.000 EUR gelijkmatig te verdelen over 10 partijen. In het budget 2023 werd op betreffende ramingsnummer een krediet van 694.198 EUR ingeschreven.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 17 Partnerschappen om doelstellingen te bereiken
SDG-subdoelstelling 17.17 Doeltreffende openbare, publiek-private en maatschappelijke partnerschappen aanmoedigen en bevorderen, voortbouwend op de ervaring en het netwerk van partnerschappen
SDG 4 Kwaliteitsonderwijs
SDG-subdoelstelling 4.4 Tegen 2030 het aantal jongeren en volwassenen met relevante vaardigheden, met inbegrip van technische en beroepsvaardigheden, voor tewerkstelling, degelijke jobs en ondernemerschap aanzienlijk opdrijven
Het provinciaal flankerend onderwijs en arbeidsmarktbeleid zet in op het verhogen van leerbetrokkenheid, het terugdringen van ongekwalificeerde uitstroom en een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt.
Jongeren in het beroeps-secundair onderwijs hebben een verhoogd risico op ongekwalificeerde uitstroom. Het behalen van een volwaardige kwalificatie blijft belangrijk voor een duurzame integratie op de arbeidsmarkt. Waar een volwaardige kwalificatie kan gecombineerd worden met relevante werkplekervaring, versterkt dit de doorstroomkansen van schoolverlaters. Beleidsinitiatieven op de grens tussen onderwijs en arbeidsmarkt kunnen een betere benutting van dit arbeidspotentieel ondersteunen. Onderzoek toont aan dat de kwaliteit van de afstemming tussen wat op de school - op de werkplek wordt geleerd, bepalend is voor de meerwaarde van hybride leervormen in de motivatie- en competentieontwikkeling van de lerende. Het is met name op deze uitdaging dat het ontwerpmodel van hybride leeromgevingen een evidence-informed kader biedt.
Het versterken van het leerpotentieel via werkplekleren veronderstelt daarenboven voldoende kwaliteitsvolle leeromgevingen. Hoewel diverse sectoren met knelpunten kampen, bestaan er tekorten aan kwaliteitsvolle leerwerkplekken. Zo ondervinden leerlingen in de opleiding Zorgkundige vaak problemen in het vinden van (kwaliteitsvolle) leerwerkplekken. Door in te zetten op simulatieleerplekken en andere vormen van leeromgevingen op de grens tussen onderwijs en beroepspraktijk kunnen lerenden toch verzekerd blijven van authentieke ervaringsgerichte leerervaringen.
Het project ‘zorgplekleren’ bouwt voort op het in december 2022 afgeronde Interreg Vlaanderen – Nederland project GHLOBO. Het grootste werk in het GHLOBO project zat in het bewegen van de mind-shift die werken in hybride leeromgevingen vraagt. In een veilige omgeving maakten we een kleine groep enthousiaste scholen en zorginstellingen (early adopters) stapsgewijs vertrouwd met het gedachtegoed en wat dit voor hun rol betekent. Vanuit onderwijs- en zorginstellingen - maar ook vanuit de pedagogische begeleidingsdiensten, VIVO en AHOVOKS - krijgen we nu expliciet de vraag om deze verdere doorvertaling te maken. Meer bepaald, naar volwaardige hybride leeromgevingen. Ze vragen concreet ondersteuning om het onderwijs voor verzorgenden/zorgkundigen zoveel mogelijk ‘in’ de zorg(werkplek) te organiseren.
De centrale doelstelling van 'zorgplekleren’ is dan ook:
Zorginstellingen en scholen ontwikkelen, implementeren en verduurzamen samen krachtige hybride leeromgevingen ‘in’ authentieke zorgcontexten
Dit vertaalt zich concreet in:
Het effectieve traject met de onderwijs- en zorginstellingen heeft een looptijd van 2 jaar: van januari 2023 tot december 2024. Hieraan voorafgaand werd een (intern) voorbereidende fase (tot december 2022) gelopen waarin gesprekken met deelnemers en directie plaatsvonden en samenwerkingsovereenkomsten besproken werden.
De samenwerkingsovereenkomst met bijhorende subsidie in de vorm van een forfaitair terugvorderbare vergoeding aan de betrokken partijen ligt voor aan uw raad. Zo kunnen deelnemende stagementoren en leerkrachten effectief vrij-geroosterd worden om ontwikkel- en implementatietijd te realiseren.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 26 januari 2023.
Aan elk van de betrokken partners wordt op basis van de afgesloten samenwerkingsovereenkomst een subsidie van 12.500 EUR toegekend. Het betreft een totaal van 10 betrokken partijen waarvan 5 zorgorganisaties en 5 scholen. In de samenwerking treedt telkens een duo van 1 zorgorganisatie en 1 school op als samenwerkende partij om een hybride leeromgeving te ontwikkelen en realiseren. Aan volgende individuele organisaties wordt telkens 12.500 EUR toegekend (ofwel 25.000 EUR per duo):
- Duo 1:
- Duo 2:
- Duo 3:
- Duo 4:
- Duo 5:
In totaal wordt voor de realisatie van het project ‘zorgplekleren’ 125.000 EUR aan subidies uit de ‘subsidie met betrekking tot arbeidsmarkt (V)’ onder ARK nummer 64902000 (niet-nominatieve subsidie) Ramingsnummer MJP000477 als terugvorderbare forfaitaire vergoeding toegekend.
BESLUIT:
Artikel 1:
Er wordt kennisgenomen met het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomsten voor de realisatie van hybride leeromgevingen in de zorg binnen het project ‘zorgplekleren’ tussen de provincie Antwerpen en telkens een duo van school en zorgorganisatie.
Artikel 2:
Ingestemd wordt met een subsidie van 12.500 EUR in de vorm van een forfaitair terugvorderbare vergoeding per betrokken partij (zorg- of onderwijsinstelling) voor deelname aan het project ‘zorgplekleren’ onder de voorwaarden zoals beschreven in de samenwerkingsovereenkomst. In totaal worden 10 organisaties op deze manier vergoed.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw BAKELANTS neemt het woord. De heer DE HAES neemt het woord. Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 16 februari 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 3/1 | Budget 2023. Machtigingskrediet 0390/64902000. Toegestane subsidies. Subsidie aan Regionale Landschappen en Bosgroepen. Aanwending krediet. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 16 februari 2023
Art. 42 van het provinciedecreet van 9 december 2005.
Doorbraak 64 van het ‘Witboek interne staatshervorming’ (handelend over de overdracht van de bevoegdheden inzake erkenning, opvolging en subsidiëring van de Regionale Landschappen en Bosgroepen), dd 8 april 2011.
Samenwerkingsovereenkomsten tussen de provincie Antwerpen en de Antwerpse Regionale Landschappen en Bosgroepen, goedgekeurd door de provincieraad dd 28 mei 2020.
In het budget 2023 werd onder budgetsleutel 0390/64902000 ‘Subsidie aan Regionale Landschappen en Bosgroepen’ een krediet van 2.145.879 EUR uitgetrokken.
De verdeling van dit krediet dient ter goedkeuring worden voorgelegd aan uw raad. Na goedkeuring door uw raad zullen de afzonderlijke werkingssubsidies aan deputatie worden voorgelegd wat betreft de toekenning en betaling van de subsidie.
Dit machtigingskrediet omvat de subsidies aan de Regionale Landschappen en Bosgroepen.
Regionale Landschappen:
De Regionale Landschappen zijn voor de provincie Antwerpen bevoorrechte partners wanneer we projecten, samen en in overleg met alle betrokken belanghebbenden, op het terrein vormgeven. Als intermediair bestuur neemt de provincie Antwerpen een vooraanstaande rol op in deze Regionale Landschappen.
Bosgroepen:
Bosgroepen zijn samenwerkingsverbanden van (privé-)boseigenaars. Een Bosgroep ondersteunt boseigenaars in het duurzaam beheer van hun bos. Een Bosgroep levert onafhankelijk advies over duurzaam bosbeheer, bosbouwtechnische informatie, wettelijke, financiële of administratieve aspecten van bosbeheer. Daarnaast organiseert en coördineert de Bosgroep ook beheerwerken.
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.7 Tegen 2030 universele toegang voorzien tot veilige, inclusieve en toegankelijke, groene en openbare ruimtes, in het bijzonder voor vrouwen en kinderen, ouderen en personen met een handicap
SDG 15 Leven op het land
SDG-subdoelstelling 15.1 Tegen 2020 het behoud, herstel en het duurzaam gebruik van terrestrische en inlandse zoetwaterecosystemen en hun diensten waarborgen, in het bijzonder bossen, moeraslanden, bergen en droge gebieden, in lijn met de verplichtingen van de internationale overeenkomsten
SDG-subdoelstelling 15.2 Tegen 2020 de implementatie bevorderen van het duurzaam beheer van alle soorten bossen, de ontbossing een halt toeroepen, verloederde bossen herstellen en op duurzame manier bebossing en herbebossing mondiaal opvoeren
SDG-subdoelstelling 15.5 Dringende en doortastende actie ondernemen om de aftakeling in te perken van natuurlijke leefgebieden, het verlies van biodiversiteit een halt toe te roepen en, tegen 2020, de met uitsterven bedreigde soorten te beschermen en hun uitsterven te voorkomen
SDG-subdoelstelling 15.9 Tegen 2020 ecosysteem- en biodiversiteitswaarden integreren in nationale en plaatselijke planning, ontwikkelingsprocessen, strategieën en plannen inzake armoedebestrijding
a. Financiële hulpbronnen mobiliseren en aanzienlijk verhogen vanuit allerlei bronnen om de biodiversiteit en de ecosystemen te vrijwaren en op duurzame wijze te gebruiken
b. Aanzienlijke middelen mobiliseren vanuit allerlei bronnen en op alle niveaus om duurzaam bosbeheer te financieren en gepaste stimuli te verschaffen aan ontwikkelingslanden om een dergelijk beheer te organiseren, ook voor behoud en herbebossing
SDG 17 Partnerschap om doelstellingen te bereiken
SDG-subdoelstelling 17.17 Doeltreffende openbare, publiek-private en maatschappelijke partnerschappen aanmoedigen en bevorderen, voortbouwend op de ervaring en het netwerk van partnerschappen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 26 januari 2023.
De deputatie heeft beslist volgende verdeling aan uw raad ter goedkeuring voor te leggen:
Budgetsleutel 0390/64902000 - ‘Subsidie aan Regionale Landschappen en Bosgroepen’: 2.145.879 EUR met volgende begunstigden:
- Regionaal Landschap de Voorkempen vzw: 392.848 EUR
- Regionaal Landschap Rivierenland vzw: 475.551 EUR
- Regionaal Landschap Schelde-Durme vzw: 83.400 EUR
- Regionaal Landschap Kleine & Grote Nete vzw: 454.876 EUR
- Bosgroep Antwerpse Gordel vzw: 261.228 EUR
- Bosgroep Kempen Noord vzw: 267.994 EUR
- Bosgroep Zuiderkempen vzw: 209.982 EUR
BESLUIT:
Enig artikel:
Goedgekeurd wordt de voorgebrachte verdeling van het krediet 2023, ingeschreven als machtigingskrediet - ‘Subsidie aan Regionale Landschappen en Bosgroepen’
2.145.879 EUR met volgende begunstigden:
- Regionaal Landschap de Voorkempen vzw: 392.848 EUR
- Regionaal Landschap Rivierenland vzw: 475.551 EUR
- Regionaal Landschap Schelde-Durme vzw: 83.400 EUR
- Regionaal Landschap Kleine & Grote Nete vzw: 454.876 EUR
- Bosgroep Antwerpse Gordel vzw: 261.228 EUR
- Bosgroep Kempen Noord vzw: 267.994 EUR
- Bosgroep Zuiderkempen vzw: 209.982 EUR
Budgetsleutel 0390/64902000 - 'Subsidie aan Regionale Landschappen en Bosgroepen'.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 16 februari 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 3/2 | Provinciale overheidsopdrachten. Diverse provinciale sites. Raamcontract Technisch Beheer 2024. Instemming algemene principes ontwerp, goedkeuring selectieleidraad en vaststelling gunningswijze. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 16 februari 2023
Artikel 43.§2.11° van het provinciedecreet.
Deze opdracht is een raamovereenkomst zoals bedoeld in art. 2, 35° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het is de bedoeling deze raamovereenkomst in de markt te zetten via de mededingingsprocedure met onderhandeling, gelet op artikel 38 § 1, 1°, punt d) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Motivering:
De prestaties vervat in het bestek zijn zo divers (preventief onderhoud, correctief onderhoud, enz.. ) dat een volledig afgelijnde technische specificering onmogelijk kan worden weergegeven in het bestek. Het zijn vooral de prestatie-eisen - vertaald in SLA’s - die bindend zullen zijn voor de opdrachtnemer. Conform de vigerende rechtsleer kunnen prestatiebestekken worden gegund op grond van genoemd artikel.
Historiek
In vergadering van 24 maart 2016 heeft uw raad het huidig vigerende bestek goedgekeurd voor de raamovereenkomst houdende het technisch beheer van de gebouwen van de provincie Antwerpen.
In zitting van 29 september 2016 heeft de deputatie beslist die raamovereenkomst te gunnen als volgt:
- perceel grote gebouwen sector O: nv Cofely Services te Brussel;
- perceel grote gebouwen sector c: nv Deservis te Geel;
- perceel kleine gebouwen sector noord: nv Deservis;
- perceel kleine gebouwen sector zuid: nv Cofely Services.
Op 1 januari 2017 hebben bedoelde bedrijven de uitvoering ervan aangevat.
In zitting van 24 augustus 2017 heeft de deputatie ermee ingestemd dat de overeenkomsten met betrekking tot de percelen grote gebouwen sector c en kleine gebouwen sector noord ressorterend onder de overheidsopdracht voor diensten houdende het technisch beheer van de gebouwen van de provincie Antwerpen, opgedragen aan de nv Deservis, werden overgedragen aan de nv Spie Belgium te Brussel.
In zitting van 26 april 2018 heeft de deputatie kennis genomen van het verslag van de dienst Facilities & Maintenance met betrekking tot het voorstel van de nv Spie Belgium tot minnelijke beëindiging van de percelen c en noord. In de toelichting bij dit besluit werd medegedeeld dat voor de verdere uitvoering van bedoelde percelen een beroep zou worden gedaan op de nv Cofely Services. Het karakter van de raamovereenkomst laat immers toe dat gebouwen worden afgenomen en toegevoegd aan de overeenkomst.
Sinds 1 juli 2020 heet de nv Cofely Services de nv Engie Solutions.
Sinds 1 juli 2021 is de naam gewijzigd in nv Equans Services.
In genoemd bestek wordt inzake de duurtijd van de huidige raamovereenkomst het volgende aangereikt:
“1.2.7 Duurtijd van de opdracht
Voorliggende opdracht heeft een looptijd van 6 jaar, te rekenen vanaf de datum vermeld in de sluitingsbrief. Deze termijn is bepaald op basis van economische overwegingen, gelet op de levenscyclus van de gebruikte materialen en installaties. Daarenboven moet de opdrachtnemer een aanzienlijke inspanning leveren op het vlak van rapportering, opmaak inventaris,.. bij de opstart van de opdracht. Na het verstrijken van deze initiële looptijd kan de opdracht twee maal aan dezelfde voorwaarden verlengd worden met een periode van 12 maanden teneinde de overgang naar de volgende opdrachtnemer te overbruggen. Deze verlenging wordt door de aanbestedende overheid medegedeeld via aangetekend schrijven, uiterlijk 3 maanden vóór het verstrijken van de looptijd van de opdracht.”
In zitting van 30 juni 2022 heeft de deputatie ermee ingestemd dat de lopende raamovereenkomst voor alle percelen wordt verlengd met een periode van 12 maanden met aanvang op 1 januari 2023.
Dit betekent dat de huidige raamovereenkomst – zonder een tweede verlenging – afloopt op 31 december 2023.
In de toelichting bij laatstgenoemde deputatiebeslissing werd het volgende aangereikt:” …Daarbij krijgt TGB (team Gebouwbeheer) hierdoor meer ruimte om een nieuw ontwerp van raamcontract te realiseren dat enerzijds verrijkt is met voortschrijdend inzicht en anderzijds beter afgestemd is op de mogelijkheden en modus operandi van de huidige markt…”.
Considerans
Het team Gebouwbeheer van de dienst Facilities & Maintenance van het departement Logistiek heeft in de hiervoor beschreven context verder gewerkt aan een nieuw ontwerp van raamovereenkomst voor het technisch beheer van diverse provinciale installaties vanaf 2024.
Dit ontwerp bestaat uit twee delen, enerzijds de selectieleidraad en anderzijds het eigenlijke bestek.
De selectieleidraad is klaar en wordt thans aan uw vergadering ter goedkeuring voorgelegd.
Het eigenlijke bestek daarentegen bevindt zich in fase van opmaak en is nog niet voltooid. Het is de bedoeling dat bestek aan uw vergadering zo spoedig mogelijk ter goedkeuring voor te leggen. Deze gescheiden rapportering is ingegeven in functie van de zorg om - bij goedkeuring van uw vergadering van het volledige ontwerp - het raamcontract te kunnen laten starten op 1 januari 2024 zodat de continuïteit verzekerd is tussen het aflopen van het huidige contract en de aanvang van het nieuwe. Zoals reeds aangehaald bij punt 2 Juridische context is het de bedoeling de raamovereenkomst in de markt te zetten via een mededingingsprocedure met onderhandeling. Dit betekent een procedure met twee fases, eerst op grond van de selectieleidraad de selectie van de kandidaten (selectiefase), vervolgens de gunningsfase, m.a.w. de beoordeling en keuze van de op grond van het eigenlijke bestek ingediende offertes van de geselecteerde kandidaten al dan niet na onderhandelingen. Bij gescheiden rapportering kan simultaan de selectiefase worden aangevat en de voltooiing van het eigenlijke bestek en rapportering erover aan uw raad. Dit zou in tijd afdoende marge moeten bieden voor zowel (eventuele) verschillende onderhandelingsrondes als de eerbiediging van de beoogde startdatum van de raamovereenkomst.
In die context wordt uw raad thans ook verzocht in te stemmen met de algemene principes van het ontwerp, en dat op basis van de selectieleidraad en onderstaande beschrijving van die principes, alsook tot de vaststelling van de wijze van gunnen.
Vooraleer ten gronde bedoelde selectieleidraad te bespreken, eerst een voorstelling van de algemene principes van het nieuwe ontwerp.
a) Algemene principes
Het raamcontract heeft betrekking op diverse provinciale technische installaties, hetzij meer bepaald cv-ketels, koelinstallaties, warmtepompen, luchtgroepen, extractoren, pompen, collectoren, gebouwenbeheersystemen, geothermische installaties, hoogspanningscabines, laagspanningsborden, securitysystemen, PV-installaties, videofonie, liften, automatische deuren en poorten, rookkoepels, sprinklerinstallaties, valbeveiligingsinstallaties, blusmiddelen en brandstoftanks (geen exhaustieve opsomming).
De scope van de opdracht omvat inzake genoemde installaties:
- het correctief onderhoud (oplossen van storingen en defecten);
- het preventief onderhoud;
- het wettelijk onderhoud/ keuring;
- vervolgacties;
- aanpassingswerken;
- projecten:
afhankelijk van de grootte (boven de 30.000,00 EUR) en complexiteit van een bepaalde opdracht of de wijze van financiering (investeringsgelden i.p.v. exploitatiebudget) zal door TGB geopteerd worden om dit af te handelen als een project. Projecten dienen m.a.w. te worden gezien als opdrachten die de dagdagelijkse werking van het raamcontract overstijgen.
- beheertaken (overhead):
- bijdrage leveren aan het documentbeheer;
- overleg en plaatsbezoeken;
- organisatie wachtdienst;
- Up-to-date houden van softwaresysteem provincie (planning, offertes, info, uitvoering).
Onderverdeling in geografische percelen wordt niet meer voorzien.
De Provincie Antwerpen zal overeenkomstig artikel 2, 6° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten voor prestaties die het voorwerp van deze opdracht uitmaken kunnen optreden als aankoopcentrale voor:
Voorliggende opdracht heeft een initiële looptijd van zes jaar (behoudens eerdere verbreking bij slechte uitvoering), te rekenen vanaf de aanvangsdatum vermeld in de brief tot vaststelling van de aanvangsdatum (kan worden geïntegreerd in de sluitingsbrief). Na het verstrijken van deze initiële looptijd kan de opdracht viermaal verlengd worden met een periode van 12 maanden aan dezelfde voorwaarden teneinde de overgang naar de volgende opdrachtnemer te overbruggen. Deze verlenging wordt door de aanbestedende overheid medegedeeld via aangetekend schrijven, uiterlijk 3 maanden vóór het verstrijken van de looptijd van de opdracht. Met betrekking tot de verlengingsoptie dient te worden benadrukt dat na vier jaar looptijd van het raamcontract er een formeel en interactief assessment zal plaatsvinden waarbij in fine zal worden beoordeeld of de opdrachtnemer het raamcontract uitvoert conform de verwachtingen van de aanbestedende overheid. De output van dat assessment zal worden gerapporteerd aan de deputatie, alsook aan de opdrachtnemer zelf. Voor de deputatie gaat de output van dat assessment richtinggevend zijn of er al dan niet zal worden overgegaan tot het lichten van de verlengingsoptie na zes jaar. Voor de opdrachtnemer is dat assessment een opportuniteit voor remediëring indien nodig. Na dat assessment kunnen er opnieuw formele en interactieve beoordelingsmomenten in dezelfde zin plaatsvinden indien dit door een gewijzigde aanpak van de opdrachtnemer noodzakelijk zou zijn.
De?raamovereenkomst?wordt afgesloten??met twee opdrachtnemers. Alle opdrachten gaan bij het begin van de opdracht naar de opdrachtnemer die bij de evaluatie van de offertes best gerangschikt wordt. Bij in gebreke blijven van deze opdrachtnemer zal de raamovereenkomst ter uitvoering worden aangeboden aan de tweede gerangschikte.
De opdrachtnemer dient, in tegenstelling tot het huidige contract, voor rapportering, opvolging en beheer van zijn activiteiten verplicht gebruik te maken van de provinciale tool.
De performantie van de opdrachtnemer zal beoordeeld worden aan de hand van het al dan niet behalen van een aantal doelstellingen (SLA’s) zoals het aantal klachten, het respecteren van tijden en planning, de kwaliteit van uitvoering, de opvolging via FMIS,…Het is de bedoeling dat het niet respecteren ervan in eerste instantie financiële gevolgen zal hebben voor de opdrachtnemer: namelijk progressief stijgende inhoudingen op zijn maandelijkse vorderingen. Bij verdere escalatie zal dan verbreking van het raamcontract mogelijk zijn. Vanaf dan zal de tweede gerangschikte opdrachtnemer worden uitgenodigd de raamovereenkomst op te nemen. Dit wordt momenteel verder uitgewerkt in het bestek voor de gunningsfase.
Wat de in rekening te brengen kosten betreft, tegenover het lopende raamcontract is het de bedoeling om een doorgedreven transparantie en vereenvoudiging door te voeren: overheadkosten zouden bij elke prijszetting steeds inbegrepen moeten zijn. Op grond van de technische inventaris wordt voor het wettelijk, preventief en correctief onderhoud een vaste kostprijs in rekening gebracht. Voor projecten, aanpassingen en volgacties geldt slechts één uurtarief meer ongeacht de discipline of graad van scholing, één voorrijkost per voertuig per opdracht ongeacht het aantal afgelegde kilometers en het aantal vervoerde personen. De inschrijver dient in zijn offerte een uniek winstpercentage op te geven dat hij aanrekent voor materialen en gehuurd materieel (van toepassing bij elk type onderhoud behalve bij wettelijk en preventief onderhoud waar dat inclusief de vaste kost is). Bij aanwending ervan dient de betreffende factuur van zijn leverancier en/of verhuurbedrijf te worden voorgelegd. Hetzelfde principe is ook van toepassing wanneer een bepaalde opdracht wordt uitbesteed aan een onderaannemer.
b) Selectieleidraad
De selectieleidraad bestaat uit de eigenlijke leidraad, het inschrijvingsformulier (het formulier aanvraag voor deelneming), het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (gestandaardiseerd formulier waarmee de kandidaat te kennen geeft zich niet te bevinden in een situatie van uitsluiting en te voldoen aan de kwalitatieve selectiecriteria) en een adressenlijst.
Naast de door de regelgeving van toepassing gestelde uitsluitingscriteria, is er een bijzonder technisch bekwaamheidscriterium van toepassing. De opdrachtnemer dient qua expertise, human resources, logistiek en uitrusting over voldoende potentieel te beschikken om het beheer van die provinciale installaties op een gedegen en continue wijze te kunnen garanderen. Om zijn technische bekwaamheid aan te tonen moet de kandidaat-inschrijver minimaal één of meerdere conform voorliggende opdracht gelijksoortige referentie(s) aanleveren. Om de kandidaat een idee te geven wat wordt verstaan onder ‘gelijksoortig’ wordt in de selectieleidraad een uitgebreide weergave qua aard en omvang aangereikt van de te beheren installaties, alsook de geografische spreiding ervan (zie adressenlijst gevoegd bij de selectieleidraad). Die referentie(s) is/zijn bij voorkeur niet ouder dan drie jaar en is/zijn per referentie gestoffeerd met vermelding van de globale omzet (financieel), de periode van beheer, de publiek- of privaatrechtelijke instantie waarvoor het technisch beheer bestemd was en de contactpersoon aldaar, de aard en het aantal van de beheerde installaties, de geografische spreiding van die installaties (gebouwen, sites, regio’s, …) en een weergave van de samenstelling van de taken (aantal correctieve taken, preventieve taken, wettelijk verplichte taken, aanpassingen, enz.) die nodig waren om bedoeld beheer te kunnen bewerkstelligen. Kortom, de referentie(s) dient/dienen dermate te worden uitgewerkt dat een ondubbelzinnige appreciatie van de kandidaat in het licht van het vereiste profiel voor de uitvoering van onderhavig raamcontract mogelijk is. Het staat de kandidaat vrij zijn lijst van gelijksoortige referentie(s) aan te vullen met een voorstelling van zijn bedrijf die zijn door de voorgelegde referentie(s) geopperde technische bekwaamheid ondersteunt.
De selectieleidraad wordt kosteloos gepubliceerd op de daartoe bestemde platformen. Elke ondernemer kan naar aanleiding van die aankondiging een aanvraag tot deelneming indienen door verstrekking van de gevraagde informatie voor de selectie.
Elke kandidaat die voldoet aan de in de selectieleidraad aangegeven minimumeisen zal worden geselecteerd.
Deze geselecteerde kandidaten zullen in een volgende fase uitgenodigd worden om aan de hand van het hun toegezonden bestek, wat nog ter goedkeuring voor te leggen is aan uw vergadering, een offerte voor deze overheidsopdracht in te dienen.
De deputatie stelt voor om in te stemmen met de algemene principes van het ontwerp voor onderhavige raamovereenkomst, goedkeuring te hechten aan de selectieleidraad ervan en als wijze van gunnen de mededingingsprocedure met onderhandeling vast te stellen.
Het ontwerp van selectieleidraad is digitaal beschikbaar.
SDG 4 Kwaliteitsonderwijs
SDG-subdoelstelling 4.a Bouwen en verbeteren van onderwijsfaciliteiten die aandacht hebben voor kinderen, mensen met een beperking en gendergelijkheid en die een veilige, geweldloze, inclusieve en doeltreffende leeromgeving bieden voor iedereen
SDG 6 Schoon water en sanitair
SDG-subdoelstelling 6.4 Tegen 2030 in aanzienlijke mate de efficiëntie van het watergebruik verhogen in alle sectoren en het duurzaam winnen en verschaffen van zoetwater garanderen om een antwoord te bieden op de waterschaarste en om het aantal mensen dat af te rekenen heeft met waterschaarste, aanzienlijk te verminderen
SDG 7 Betaalbare en duurzame energie
SDG-subdoelstelling 7.3 Tegen 2030 de globale snelheid van verbetering in energie-efficiëntie verdubbelen
SDG 13 Klimaatactie
Subdoelstelling 13.2 Maatregelen inzake klimaatverandering integreren in nationale beleidslijnen, strategieën en planning
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 26 januari 2023.
De opdrachten worden uitgevoerd binnen de perken van het voorziene exploitatiebudget. Voor projecten kunnen investeringskredieten worden aangewend indien voor het voorwerp ervan hiervoor middelen voorzien zijn in de financiële meerjarenplanning.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad stemt in met de algemene principes van het ontwerp voor het raamcontract technisch beheer 2024 ten behoeve van diverse provinciale sites, opgemaakt door het team Gebouwbeheer van de dienst Facilities & Maintenance van het departement Logistiek, hecht goedkeuring aan de selectieleidraad ervan, en stelt als wijze van gunnen van dit raamcontract de mededingingsprocedure met onderhandeling vast.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 16 februari 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 3/3 | Provinciale overheidsopdrachten. Mechelen. Sint-Romboutskathedraal. Vernieuwen van de brand- en inbraakbeveiligingsinstallatie. Ontwerp. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 16 februari 2023
Artikel 43.§2.11° van het provinciedecreet.
Artikel 41, §1, 2° van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het departement Logistiek heeft, in samenwerking met de ontwerper, TM Studio Roma – Madoc te Kessel-Lo, Leuven, een ontwerp opgemaakt voor het vernieuwen van de brand- en inbraakbeveiligingsinstallatie van de Sint-Romboutskathedraal te Mechelen. Dit ontwerp wordt aan uw raad voorgelegd ter goedkeuring.
De huidige installatie dateert van 1999 en is dringend aan vervanging toe.
Ter voorbereiding van het dossier werd een risicoanalyse uitgevoerd door een onafhankelijke instantie. Op basis van dit rapport werd beslist om de bestaande branddetectie-installatie uit te breiden en om een gasdetectie-installatie te plaatsen in de stookplaats van de kathedraal. In het dossier werd ook het plaatsen van een goede werkverlichting op zolder voorzien.
Het gedeelte inbraakdetectie wordt uitgevoerd voor rekening van de kathedrale kerkfabriek Sint-Rumoldus, onder verwijzing naar het bijgevoegd ontwerp van samenwerkingsovereenkomst.
De deputatie stelt voor om voornoemd ontwerp goed te keuren en als wijze van gunnen van de werken de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking vast te stellen.
Het ontwerp van de werken en het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst met de kathedrale kerkfabriek is digitaal beschikbaar.
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.4 De inspanningen verhogen om het culturele en natuurlijke erfgoed van de wereld te beschermen en veilig te stellen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 26 februari 2023.
In de meerjarenplanning werd een krediet voorzien voor deze werken.
De kostenraming bedraagt 536.391,85 EUR + 112.642,29 EUR (21 % btw) = 649.034,14 EUR. In deze totale raming is het gedeelte ten laste van de kathedrale kerkfabriek Sint-Rumoldus inbegrepen, geraamd op 120.000,00 EUR, incl. btw.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad hecht goedkeuring aan het ontwerp voor het vernieuwen van de brand- en inbraakbeveiligingsinstallatie van de Sint-Romboutskathedraal te Mechelen en stelt als wijze van gunnen van deze werken de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking vast.
Artikel 2:
De provincieraad hecht goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met de kathedrale kerkfabriek Sint-Rumoldus voor de plaatsing van de inbraakbeveiligingsinstallatie.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 16 februari 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 3/4 | Provinciale overheidsopdrachten. Ranst/Emblem. Campus Vesta. Plaatsing van een warmtepomp voor sanitair warm water voor de douches van het dienstengebouw. Ontwerp. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 16 februari 2023
Artikel 43.§2.11° van het provinciedecreet.
Artikel 41, §1, 2° van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het departement Logistiek heeft een ontwerp gemaakt voor het plaatsen van een warmtepomp voor het sanitair warm water voor de douches van het dienstengebouw bij Campus Vesta te Emblem, Ranst, in samenwerking met nv Cenergie te Antwerpen, de ontwerper. Dit ontwerp wordt aan uw raad voorgelegd ter goedkeuring.
Voor de toekomstige uitbreiding van de kleedkamers van dienstengebouw 0032 wordt een CO² warmtepomp voorzien voor de productie van sanitair warm water (SWW).
De buitenunit van de warmtepomp wordt op de binnenkoer geplaatst. De toevoer- en retourleidingen voor SWW worden ingegraven en lopen ondergronds naar de kruipkelder onder dienstengebouw 0032. Via de kruipkelder komen ze binnen in het huidige ‘persluchtlokaal’, dat leeg gemaakt wordt. In deze technische ruimte worden de warmtewisselaar en boilervaten geplaatst. De boilervaten worden eveneens aangesloten op de voorziene kring SWW uit de stookplaats op +01, als backup en voor piekvermogen. Vanuit de technische ruimte vertrekt de circulatieleiding in de kruipkelder tot halverwege gang 00.09, waar de leidingen voor de bestaande douches op het gelijkvloers worden aangesloten. Daarnaast wordt een aftakking voorzien waar de leidingen voor de toekomstige nieuwe installatie op de eerste verdieping kunnen aangesloten worden. De leidingen vanuit de bestaande technische ruimte in de kruipkelder zijn af te breken.
De deputatie stelt voor om voornoemd ontwerp goed te keuren en als wijze van gunnen van de werken de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking vast te stellen.
Het ontwerp is digitaal beschikbaar.
SDG 7 Betaalbare een duurzame energie
SDG-subdoelstelling 7.2 Tegen 2030 in aanzienlijke mate het aandeel hernieuwbare energie in de globale energiemix verhogen
SDG 9 Industrie, innovatie en infrastructuur
SDG-subdoelstelling 9.4 Tegen 2030 de infrastructuur moderniseren en industrieën aanpassen om hen duurzaam te maken, waarbij de focus ligt op een grotere doeltreffendheid bij het gebruik van hulpbronnen en van schonere en milieuvriendelijke technologieën en industriële processen, waarbij alle landen de nodige actie ondernemen volgens hun eigen respectieve mogelijkheden
bepalingen, zoals wederzijds overeengekomen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 26 januari 2023.
In de meerjarenplanning werd krediet voorzien voor deze werken.
De kostenraming van deze werken bedraagt 159.773,42 EUR + 9.586,41 EUR (6 % btw) = 169.359,83 EUR.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad hecht goedkeuring aan het ontwerp voor het plaatsen van een warmtepomp voor het sanitair warm water voor de douches van het dienstengebouw bij Campus Vesta te Emblem, Ranst en stelt als wijze van gunnen van deze werken de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking vast.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw BAKELANTS neemt het woord. De heer DE HAES neemt het woord. Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 16 februari 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 3/5 | Vastgoed. Antwerpen. Sportpaleis. Verkoop grond aan stad Antwerpen voor aanleg Theunisbrug. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 16 februari 2023
Artikel 43 van het provinciedecreet van 9 december 2005
- Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende diensten
In het vergunde ontwerp voor de Burgemeester Gabriël Theunisbrug van de stad Antwerpen wordt een extra afslagstrook voorzien voor verkeer komende van Merksem richting de ventweg Schijnpoortweg. Hierdoor wordt er ruimte ingenomen van de Schijnpoortweg waardoor de stad Antwerpen de opportuniteit heeft genomen om de Schijnpoortweg helemaal heraan te leggen.
Om de gewenste breedte van de rijbaan toe te passen, inclusief veilige aansluiting op het kruispunt Burgemeester Gabriël Theunisbrug – Schijnpoortweg, wordt er voorgesteld om een deel van het privaat domein, welk nu eigendom is van de provincie Antwerpen en deels gebruikt wordt als parking door het Sportpaleis, in te nemen en te verwerven. Door de uitvoering van deze werken wordt er een einde gemaakt aan de reeds jarenlange onveilige verkeerssituatie ter hoogte van het Sportpaleis doch gaan er ook parkeerplaatsen verloren voor het Sportpaleis.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een plan met daarop de contour van de over te dragen delen, op basis van het rooilijnplan bij de omgevingsvergunningsaanvraag.
Het team Vastgoed heeft de vraag van de stad Antwerpen tot verkoop van delen van percelen, kadastraal gekend als Antwerpen, 40ste afdeling, sectie D, nummers 12c (deel) en 13E2 met een oppervlakte van 669m², nodig voor de aanleg van de Schijnpoortweg, onderzocht, zoals aangeduid met een groene stippellijn op bovenstaand pan.
Er wordt voorgesteld aan uw Raad deze te verkopen aan schattingsprijs zijnde 235 EUR/m² of een totaalbedrag van 157.215,00 EUR, zoals vermeld in het schattingsverslag van Stadim.
De bodemattesten zijn blanco.
De bijlagen zijn digitaal beschikbaar.
SDG 11. Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.2 Tegen 2030 toegang voorzien tot veilige, betaalbare, toegankelijke en duurzame vervoerssystemen voor iedereen, waarbij de verkeersveiligheid verbeterd wordt, met name door het openbaar vervoer uit te breiden, met aandacht voor de behoeften van mensen in kwetsbare situaties, vrouwen, kinderen, personen met een handicap en ouderen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 26 januari 2023.
Het te ontvangen bedrag van 157.215,00EUR wordt gereserveerd voor mogelijke kosten die het Sportpaleis zal hebben ingevolge de uitvoering van deze werken.
BESLUIT:
Artikel 1:
Onder verklaring dat de transactie wordt aangegaan voor openbaar nut, wordt machtiging verleend tot de verkoop aan de stad Antwerpen van een strook grond, ten kadaster gekend als Antwerpen 40ste afdeling, sectie D, nummers 12c (deel) en 13E2 met een totale oppervlakte van 669m², zoals aangeduid met een groene stippellijn op de plannen zoals voorgebracht in bijlagen onder de opschortende voorwaarde dat de stad Antwerpen de nodige afspraken maakt met het Sportpaleis (de huurder), over de uit te voeren werken en alle kosten die hieruit voortvloeien ten laste zijn van de stad Antwerpen tenzij de huurder en de stad Antwerpen hierover een ander akkoord zouden bereiken.
Artikel 2:
Beslist wordt aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie ontslag van ambtshalve inschrijving te verlenen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 3:
Voor zover als nodig wordt beslist het goed te desaffecteren uit het openbaar domein.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw VAN DIENDEREN neemt het woord. De heer DE HAES neemt het woord. Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 16 februari 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 3/6 | Vastgoed. Zandhoven. Openbare aankoop van gronden voor bosuitbreiding. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 16 februari 2023
Artikel 43 van het provinciedecreet van 9 december 2005
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende diensten
Op 22 april 2021 keurde de deputatie het indienen goed van een subsidieaanvraag bij het Agentschap voor Natuur en Bos voor de aankoop van gronden in functie van bosuitbreiding.
Deze subsidie bedroeg aanvankelijk 75% van het aankoopbedrag, inclusief alle aankoopkosten, met een plafond van 5,00/m², maar werd op 1 januari 2023 verhoogd tot 90% van het aankoopbedrag, met een plafond van 7,00/m², en dit geldig voor alle aankopen in 2023 en 2024.
Momenteel worden in de gemeente Zandhoven een aantal percelen landbouwgrond te koop aangeboden via Biddit die in aanmerking komen voor bosuitbreiding.
Biddit is een online verkoopplatform georganiseerd door de kamer van notarissen en de werkwijze is het best te vergelijken met een klassieke openbare verkoop maar dan online. Immers gedurende een zelf te kiezen termijn wordt het gebouw/terrein tegen een instelprijs op het online platform aangeboden om vervolgens op een bepaald ogenblik over te gaan naar een biedingsperiode.
Opdat de provincie Antwerpen aan deze biedingsprocedure zou kunnen deelnemen dient uw Raad vooraf machtiging te geven en de voorwaarden van een mogelijke aankoop vast te leggen.
Voorwerp van de aankoop:
De 6 percelen met een totale oppervlakte van 47887m² zijn gelegen in de gemeente Zandhoven, in het landelijk deel tussen de woonkernen Zandhoven, Pulderbos, Halle en Zoersel, op anderhalve kilometer ten noorden van het centrum van Pulderbos.
De percelen worden aangeboden in 4 loten.
Loten 1 en 2: Zandhoven 2° afdeling (Pulderbos) sectie B
Loten 3 en 4: Zandhoven 1° afdeling sectie A
lot | capakey | Kadastrale oppervlakte | KI |
Lot 1 | 11033B0220/00B000 | 5107 m² | 9 € |
Lot 2 | 11033B0158/00_000 | 13900 m² | 33 € |
Lot 2 | 11033B0159/00_000 | 2590 m² | 6 € |
Lot 3 | 11054A0244/00A000 | 7200 m² | 17 € |
Lot 3 | 11054A0245/00A000 | 6370 m² | 15 € |
Lot 4 | 11054A0246/00_000 | 12720 m² | 30 € |
Stedenbouwkundige bestemming:
Alle loten zijn gelegen in landschappelijk waardevol agrarisch gebied.
Watertoets:
Loten 2-3 en 4 liggen aan weerszijden van de Kleine Wilboerbeek, een onbevaarbare waterloop van 2° categorie.
Lot 1 ligt in niet overstromingsgevoelig gebied.
Loten 2-3-4: liggen in mogelijk overstromingsgevoelig.
Bodemattesten:
De bodemattesten zijn blanco
Gebruik:
Alle percelen zijn vrij van pacht.
Voor perceel 220B (lot 1) zijn er wel 2 zaken die aandacht verdienen:
- Er bevindt zich een leiding van Air Liquide onder het perceel. Deze zou het perceel diagonaal doorkruisen over een lengte van ongeveer 100m. Concreet mogen er geen bomen geplant worden op 5m aan weerszijden van de leiding, dat betekent dat een strook van 10m op 100m vrij dient te blijven.
- Daar Lot 2 niet rechtstreeks toegankelijk is van de openbare weg zal lot 1 uitweg moeten bieden aan lot 2, waardoor nog eens 3m op 100m vrij moeten blijven.
ANB:
Voorafgaande navraag bij ANB leert dat de percelen in aanmerking komen voor aankoopsubsidies, maar wellicht niet voor bebossingssubsidies (niet mogelijk voor gronden in agrarisch gebied die de afgelopen twee jaar in actief landbouwgebruik waren, en die als dusdanig geregistreerd zijn bij de Vlaamse Landmaatschappij).
Instelprijs en schattingsprijs:
De instelprijs op Biddit bedraagt momenteel:
Lot 1: 33.000 EUR
Lot 2: 108.000 EUR
Lot 3: 88.000 EUR
Lot 4: 83.000 EUR
Zoals gebruikelijk voor aankopen heeft het team Vastgoed ook voor deze aankoop een schattingsverslag laten opmaken. Het schattingsverslag van landmeter-expert Marianne Vanhuffel van 25 januari 2023, zoals voorgebracht in bijlage.
Belangrijk is nu te bepalen welke prijs de Provincie Antwerpen bereid is te betalen voor de aankoop van deze 4 loten.
Ongeacht de mogelijke subisidiëring van deze aankoop stelt het team Vastgoed voor om als maximumprijs, de schattingsprijs te nemen en de heer Tom Stessens, adviseur en mevrouw Marjolein Hendrikx, teamverantwoordelijke van het team Vastgoed te laten bieden op één of meerdere van deze loten tijdens de online biedprocedure die start op 13 februari 2023 en eindigt op 21 februari 2023 om 14u.
Betaling koopsom + kosten:
In het lastenkohier van deze verkoop wordt opgenomen dat de kosten binnen de vijf dagen en de koopsom binnen de zes weken te rekenen vanaf het ogenblik waarop de toewijzing definitief wordt betaald moeten worden.
Voorts bepaalt het lastenkohier dat de kosten, rechten en erelonen van de verkoop ten laste zijn van de verkoper mits de koper hierin forfaitiar bijdraagt. Deze forfaitaire bijdrage bestaat uit een degressief percentage dat berekent wordt op de prijs en de eventuele lasten. Voor deze aankoop spreken we van een percentage van 1,15% op de verkoopprijs.
Voorgesteld wordt het lastenkohier zoals voorgebracht in bijlage goed te keuren.
Besluit:
Rekening houdende met bovenstaande wordt aan uw Raad voorgesteld machtiging te verlenen om een bod uit te brengen tijdens de biedingsprocedure op het onlineplatform Biddit lopende van 13 februari 2023 tot 21 februari 2023 om 14u voor één of meerdere loten ten belope van maximaal de schattingsprijs.
De bijlagen zijn digitaal beschikbaar.
SDG 15 Leven op het land
SDG-subdoelstelling 15.2 Tegen 2020 de implementatie bevorderen van het duurzaam beheer van alle soorten bossen, de ontbossing een halt toeroepen, verloederde bossen herstellen en op duurzame manier bebossing en herbebossing mondiaal opvoeren
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 februari 2023.
Krediet is voorzien in het budget.
BESLUIT:
Artikel 1:
Onder verklaring dat de transactie wordt aangegaan voor openbaar nut, met name bosuitbreiding, wordt machtiging gegeven om namens de provincie Antwerpen te bieden ten belope van maximaal de schattingsprijs tijdens de online biedingsprocedure van 13 februari 2023 tot en met 21 februari 2023 om 14u op het online biedingsplatform Biddit van volgende percelen, kadastraal gekend als:
Lot 1: Zandhoven, 2de afdeling, sectie B, nummer 220B, 5107m²;
Lot 2: Zandhoven, 2de afdeling, sectie B, nummers 158 en 159, 16490m²;
Lot 3: Zandhoven, 1ste afdeling, sectie A, nummers 244A en 245A, 13570m²;
Lot 4: Zandhoven, 1ste afdeling, sectie A, nummer 246, 12720m²;
Artikel 2:
Door deel te nemen aan de biedingsprocedure aanvaardt het bestuur het lastenkohier zoals voorgebracht in bijlage en dus de algemene en bijzondere voorwaarden die daarin zijn opgenomen, ook al wijken deze af van de gebruikelijke provinciale aankoopvoorwaarden.
Artikel 3:
Beslist wordt aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie ontslag van ambtshalve inschrijving te verlenen bij de overschrijving van de akte.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 16 februari 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 3/7 | Vastgoed. Herselt. Wezelse Beek (A.3.16). Regularisatie verlegging ter hoogte van de kruising Zandstraat/Groenstraat/Vossenhoeve te Herselt. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 16 februari 2023
Artikel 43 van het provinciedecreet van 9 december 2005
- Gecoördineerd decreet van 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid
- Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende diensten
Vermoedelijk zo’n 50 jaar geleden werd de Wezelse beek ter hoogte van de kruising Zandstraat/Groenstraat/Vossenhoeve verlegd, zonder dat daar machtiging voor werd aangevraagd.
De huidige eigenaar van de percelen waarop de verlegging gebeurd is, en die ten kadaster gekend zijn als Herselt, 1ste afdeling, sectie E, nummers 441 en 442 en als Herselt, 1ste afdeling, sectie F, nummers 323a en 324, wil zijn gronden nu schenken aan zijn erfgenamen en heeft voor de afbakening van de loten een landmeter-expert opdracht gegeven een afpalingsplan op te maken. Deze landmeter heeft gemerkt dat de ligging van de waterloop niet strookt met het kadasterplan en heeft de provincie Antwerpen gecontacteerd met de vraag of die ooit verlegd was. Die verlegging dient in principe nog geregulariseerd te worden.
In dit specifieke geval vindt de dienst Integraal Waterbeleid het niet nodig om nu nog voor een regularisatie te zorgen door het aanvragen van een omgevingsvergunning. Momenteel loopt er immers een openbaar onderzoek voor de digitale atlas der waterlopen waarbij - bij goedkeuring - de huidige ligging van de Wezelse beek de facto rechtsgeldig wordt.
Wel moet de grondruil nog notarieel bekrachtigd worden. Het is echter niet nodig om eerst die grondruil notarieel te laten bekrachtigen en daarna pas de eigenaar zijn gronden te laten schenken. De provincie kan immers als tussenkomende partij mee de schenkingsakte tekenen, zodat de schenking en de grondenruil in één akte gebeuren en de eigenaar voor de regularisatie geen bijkomende notariskosten moet maken.
Landmeter-expert Guido Scheers heeft zijn afpalingsplan van 2 december 2022 voor de verdeling van de goederen dan ook zodanig aangepast dat ook de met de provincie Antwerpen te ruilen loten zijn weergegeven.
De provincieraad wordt gevraagd in te stemmen met deze grondruil.
Alle kosten zijn ten laste van de tegenpartij.
De bijlagen zijn digitaal beschikbaar.
SDG 6 Schoon water en sanitair
SDG-subdoelstelling 6.6 Tegen 2020 de op water gebaseerde ecosystemen beschermen en herstellen, met inbegrip van bergen, bossen, moerassen, rivieren, grondwaterlagen en meren
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.5 Tegen 2030 het aantal doden en getroffenen aanzienlijk verminderen en in aanzienlijke mate de rechtstreekse economische impact op het bruto binnenlands product terugschroeven dat veroorzaakt wordt door rampen, met inbegrip van rampen die met water verband houden, waarbij de klemtoon ligt op het beschermen van de armen en van mensen in kwetsbare situaties
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 26 januari 2023.
De grondruil gebeurt onder gesloten beurs.
BESLUIT:
Artikel 1:
Onder verklaring dat de transactie wordt aangegaan voor openbaar nut, met name voor de verlegging van de Wezelse beek te Herselt, wordt machtiging verleend tot de ruiling om niet van lot 5, ten kadaster gekend als Herselt, 1ste afdeling, sectie F, zonder nummer, 199 m² groot en eigendom van de provincie Antwerpen, tegen lot 6, ten kadaster gekend als Herselt, 1ste afdeling, sectie F, nummer 324, 565 m² groot en eigendom van de heer Gustaaf Aerts, beide zoals aangeduid op het afpalingsplan van 2 december 2022 met precad nummer 13013/10315 van landmeter-expert Guido Scheers.
Artikel 2:
Beslist wordt aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie ontslag van ambtshalve inschrijving te verlenen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 3:
Voor zover als nodig wordt beslist het goed te desaffecteren uit het openbaar domein.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 32
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 16 februari 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 3/8 | Vastgoed. Ranst. Doggenhoutloop. Gedeclasseerde bedding. Verkoop lot 4. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 16 februari 2023
Artikel 43 van het provinciedecreet van 9 december 2005
- Gecoördineerd decreet van 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid
- Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende diensten
Door de aanleg van de nieuwe Keerbeek voert de Doggenhoutloop te Ranst nog weinig water af en functioneert deze eerder als gracht. Met besluit van 11 april 2019 besliste de deputatie op voorstel van de provinciale dienst Integraal waterbeleid deze waterloop te declasseren.
Volgens de wetgeving op de waterlopen en het Burgerlijk wetboek moet deze verlaten bedding eerst te koop worden aangeboden aan de aangelanden; enkel als de aangelanden geen interesse hebben, kan de bedding openbaar verkocht worden.
Voor drie loten vertoonden de aangelanden belangstelling om deze aan te kopen; van één daarvan kan momenteel de verkoop aan de provincieraad voorgelegd worden.
Het lot is deels gelegen in woonuitbreidingsgebied (32 m²) en deels in parkgebied (354 m²).
In zijn schattingsverslag van 28 oktober 2022 waardeert landmeter-expert René Goris de waarde van dit lot 4 met een totale oppervlakte van 386 m² op 1.382,00 EUR.
Voorgesteld wordt lot 4 tegen voornoemde schattingsprijs te verkopen.
De bodemattesten zijn blanco.
De bijlagen zijn digitaal beschikbaar.
SDG 6 Schoon water en sanitair
SDG-subdoelstelling 6.6 Tegen 2020 de op water gebaseerde ecosystemen beschermen en herstellen, met inbegrip van bergen, bossen, moerassen, rivieren, grondwaterlagen en meren
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.5 Tegen 2030 het aantal doden en getroffenen aanzienlijk verminderen en in aanzienlijke mate de rechtstreekse economische impact op het bruto binnenlands product terugschroeven dat veroorzaakt wordt door rampen, met inbegrip van rampen die met water verband houden, waarbij de klemtoon ligt op het beschermen van de armen en van mensen in kwetsbare situaties
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 26 januari 2023.
Het betreft een verkoop waarvoor geen krediet dient te worden voorzien.
BESLUIT:
Artikel 1:
Onder verklaring dat de transactie wordt aangegaan voor openbaar nut in het kader van integraal waterbeleid, wordt machtiging verleend tot de verkoop van lot 4 van de gedeclasseerde bedding van de Doggenhoutloop te Ranst, kadastraal gekend als Ranst, 1ste afdeling, sectie C, zonder nummer en 386 m² groot, zoals aangeduid op het afbakeningsplan 1/1 van 12 juli 2022 van provinciaal landmeter-expert Glenn Bertels, aan de nv Abelim tegen de prijs van 1.382,00 EUR.
Artikel 2:
Beslist wordt aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie ontslag van ambtshalve inschrijving te verlenen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 3:
Voor zover als nodig wordt beslist het goed te desaffecteren uit het openbaar domein.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord:
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 16 februari 2023 Interpellatie
|
Agenda nr. 6/1 | Interpellatie betreffende participatie in ruimtelijke processen: hoe doet de provincie het? Wat met het Europees Charter participatieve democratie in ruimtelijke planningsprocessen?, ingediend door Ilse Van Dienderen (Groen).
|
Het Europees Charter Participatieve Democratie in Ruimtelijke Planningsprocessen concretiseert de principes van participatieve democratie in ruimtelijke planningsprocessen.
Dit charter geeft als eerste artikel op:
“Artikel 1 - Definitie Een proces van participatieve democratie in de ruimtelijke planning is een vorm van publieke participatie die beslissingen faciliteert om belangenconflicten, omwille van tegenstrijdige behoeften en bezorgdheden, te kunnen verminderen. Dit proces loopt via het samen beslissen op basis van het algemeen belang.”
Zeer belangrijke principes.
De provincie Oost-Vlaanderen ondertekende het charter in 2018. In haar kielzog volgden de Oost-Vlaamse gemeenten:
In 2022 ondertekende de provincie West-Vlaanderen het charter. Enkele West-Vlaamse gemeenten volgden ook hier:
- Koksijde
- Knokke Heist
Ook Leuven ondertekende het charter.
De provincie Antwerpen zie ik niet in de lijst van ondertekenaars staan.
Bij een kandidaatstelling komt de organisatie van de Europese Raad van Ruimtelijk Planners (ECTP) de 12 artikelen uit het charter aftoetsen, om na te gaan of de ondertekenaar deze principes nu al in de praktijk brengt.
Bouwprojecten kunnen de gemoederen in buurten kunnen doen oplaaien. Participatie kan helpen om tot gedragen voorstellen te komen, voorstellen die rekening houden met de noden uit de buurt. Artikel 1 van dat charter, via participatie de belangenconflicten, omwille van tegenstrijdige behoeften en bezorgdheden, te kunnen verminderen, geeft duidelijk de meerwaarde van participatie aan.
Om die reden lijkt het een goeie zaak dat iedere overheid die zelf ruimtelijke projecten opzet inzet op participatie. Maar ook iedere overheid die vergunningen aflevert voor ruimtelijke projecten, zou participatie moeten aanmoedigen.
Deze legislatuur passeerden al heel wat omstreden projecten de revue. Een greep:
- De maritieme campus Antwerpen
- INEOS in de haven van Antwerpen
- De AROP-site in Borgerhout
- Kappingen in Geel Bel voor een woonpark
- …
Een betere participatie had mogelijk deze projecten minder omstreden kunnen maken, had ervoor kunnen zorgen dat bekommernissen vanuit buurten meegenomen kunnen worden, …
Onze fractie merkt dat de provincie de laatste jaren inspanningen geleverd heeft om participatie mogelijk te maken, bv. In het kader van het beleidsplan ruimte. Daarom lijkt het ons vreemd dat de provincie dit charter nog niet ondertekend heeft. Vandaar onze oproep. Het lijkt ons logisch dat de provincie hierin meestapt op basis van de inspanningen op dit vlak.
Vandaar mijn vragen:
- Heeft de deputatie overwogen om dat charter voor participatieve democratie in ruimtelijke planningsprocessen te ondertekenen? Zijn er contacten geweest met de ETCP? Welke? Wanneer? Hoeveel?
- Zijn er contacten geweest over dit charter met de provincies Oost- en West-Vlaanderen?
- Wat vindt u van dat charter? Kan u zich achter de artikelen van het charter scharen?
- Bent u bereid te onderzoeken of u dat charter wil ondertekenen?
- Ziet u voor de provincie een rol weggelegd om gemeenten uit de provincie te overtuigen dit charter mee te ondertekenen?