Herentalse leerlingen overhandigen aan de gouverneur '(toekomst)boodschap' voor de kleine Nete

07.10.2024

Water is kostbaar en belangrijk voor heel wat aspecten van ons dagelijks leven. Om dat ook te kunnen verzekeren voor de toekomst overhandigden leerlingen van de Campus De Vesten in Herentals provinciegouverneur Cathy Berx hun ‘boodschap in een fles’ voor de vallei van de Kleine Nete. De Vlaamse Milieumaatschappij organiseerde dit moment binnen het Europese Interreg-project Connected River. Binnen dit project wil de VMM de recreatieve gebruikers, waaronder de jongeren, beter betrekken bij het behoud van de deze ecologisch waardevolle waterloop.

De Kleine Nete is één van de meest ecologische waterlopen in Vlaanderen. De Vlaamse Milieumaatschappij investeerde de voorbije jaren aanzienlijk in de vallei met onder andere de hermeandering waardoor de natte natuur thv Olens Broek terug kan herstellen . Daarnaast is de Kleine Nete ook een trekpleister voor heel wat watergebonden recreatie zoals kajak- en kanovaart. De VMM zet nu een pilootproject op om de gebruikers van deze waterlopen beter en digitaler te bereiken, om de ecologische waarde van de waterlopen te alsnog te verbeteren .

VMM: “De voorbije maanden zijn we met heel wat belanghebbenden van de Kleine Nete in overleg gegaan om te bekijken hoe we best om kunnen gaan met het gebruik van de Kleine Nete. Zo hebben we nu een mooie toekomstvisie waarbij een economische uitbating mogelijk blijft, maar die de ecologische doelstelling niet in gevaar brengt.”

Message in a bottle

Jonge mensen zijn uiteraard een belangrijke doelgroep in de toekomstvisie voor de Kleine Nete. Leerlingen van het 2de leerjaar STEM -Techniek (+-16 jaar) werkten de voorbije weken daarom met veel enthousiasme rond het thema. Zo waren er niet alleen de fysiek uitgeschreven boodschappen die in fessen zijn gestoken, anderen gingen creatief aan de slag gegaan met artificiële intelligentie , computertekeningen of QR codes. Deze “messages in a bottle” zijn een co-creatie met STORMKOP, een organisatie die inspeelt op actuele thema’s zoals het klimaat en die de thuishaven is van de flesboot van Fons Oerlemans. Speciaal voor deze overhandiging van deze boodschappen kwam de boot naar de jachthaven in Herentals.

Als procesbegeleider van de vallei van de Kleine Nete nam provinciegouverneur Cathy Berx deze boodschappen dan ook dankbaar aan: “Valleiherstel, ruimte voor water én de goede ecologische toestand van de Kleine Nete zijn cruciaal. Alleen zo kunnen valleien ons blijven beschermen als natuurlijke klimaatbuffer tegen overstromingen en droogte. Het doet me veel plezier dat ook jonge mensen bezig zijn met de toekomst van onze waardevolle vallei en waterloop.”

Europese Interreg-project Connected River

Connected River is een ambitieus project dat streeft naar een betere samenwerking tussen verschillende stakeholders. Het project richt zich op het herstel van natuurlijke watersystemen en het verbeteren van de waterkwaliteit, met als doel een duurzame toekomst voor zowel stedelijke als landelijke gebieden. Connected River heeft pilootprojecten in zowel stedelijke gebieden zoals Amsterdam, Hamburg en Rijsel als in landelijke gebieden zoals de Kleine Nete in Vlaanderen, Masnedø Island in Denemarken en de (Spiegel)Waal in Nederland.

Meer info: www.vmm.be/water/projecten/connected-river