Nationale testdag BE-alert: ben jij al geregistreerd?

03.10.2024

Om tijdens noodsituaties BE-Alert snel en efficiënt in te zetten, is het van kapitaal belang dat steden en gemeenten regelmatig oefenen met de alarmeringstool. Net zoals 34 steden en gemeenten in de provincie Antwerpen, neemt de Dienst Noodplanning van de gouverneur van Antwerpen op 3 oktober ook deel aan de nationale BE-Alert-testdag.

Bevind je je omstreeks 13u30 in de provinciale domeinen De Nekker (Mechelen) of De Schorre (Boom)? Dan ontvang je een test-SMS van de Dienst Noodplanning van de gouverneur van Antwerpen. Dit tekstbericht wordt verstuurd naar alle actieve mobiele GSM-toestellen in of vlakbij deze provinciale domeinen. Niet alleen naar bezoekers, maar ook werknemers, leveranciers,... Kortom, naar iedereen die zich op dat moment in de provinciale domeinen De Nekker en De Schorre bevindt. Daarnaast zal dit bericht op de infoschermen in het onthaal van de provinciale domeinen De Nekker en De Schorre te zien zijn, dankzij een koppeling met het alarmeringssysteem. Met deze test-SMS bekijken we technisch - samen met het Nationaal Crisiscentrum - of een grootschalige inzet van het systeem via verschillende kanalen vlot verloopt. Op basis van deze test kan het platform verder evolueren.

Ben je ook geregistreerd op BE-Alert in de provincie Antwerpen? Dan ontvang je vandaag eveneens een test-e-mail met meer informatie.

Wat is BE-Alert?

BE-Alert is een alarmeringssysteem waarmee de overheid jou verwittigt en de nodige instructies geeft in geval van een noodsituatie. Dankzij BE-Alert kan een burgemeester, gouverneur of de Minister van Binnenlandse Zaken een bericht uitsturen naar iedereen waarop de noodsituatie impactheeft. Zo krijg je als betrokkene snel de nodige aanbevelingen (bv. ramen en deuren sluiten bij hevige rookontwikkeling) en ontvang je dus officiële, correcte informatie, direct van de bron.

Op dit moment staat de teller in de provincie Antwerpen op bijna 200.000 ingeschreven personen en meer dan 230.000 geregistreerde adressen.

Nog niet ingeschreven?

Je kan je heel eenvoudig registreren via: https://www.be-alert.be. Na inschrijving ontvang je een bevestigingsmail. Indien je die niet hebt ontvangen, is er iets misgelopen en doe je het best nog een keer. Zorg er zeker voor dat alle verplichte velden zijn ingevuld.

Actualiseer je gegevens

Hou je profiel op BE-Alert up-to-date. Je kan jouw persoonlijke gegevens op elk moment aanvullen, wijzigen of zelfs verwijderen. Bovendien kan je tot vijf adressen registreren. Voeg dus naast je thuisadres zeker ook je werkplaats of andere belangrijke adressen toe (bv. familie).

Dit doe je in slechts enkele stappen:

 Surf naar www.be-alert.be.

 Meld je aan met je e-ID.

 Kijk je gegevens na en pas deze indien nodig aan.

 Klik onderaan op de knop ‘Bevestigen’.

Meer info? Check de website: www.be-alert.be.