Verkiezingen zondag 13 oktober 2024

08.10.2024
???module.newsItem.label.themes???

Op zondag 13 oktober kan je stemmen voor de gemeente- en provincieraad. Kan je, want voor het eerst is de stemplicht afgeschaft. Maar voor wie stem je eigenlijk? Hoe moet je stemmen? En waarom zou je gaan stemmen?

Voor wie en waarom ga je stemmen?

Als provincie zijn we niet altijd zichtbaar. We werken als een stille kracht achter de schermen aan sterkere steden en gemeenten en al wat hen verbindt. Maar we zijn er ook voor jou, van bij het ontbijt tot aan het avondeten.

Wanneer je ’s ochtends je hond uitlaat in het Rivierenhof of Vrijbroekpark. Wanneer je je kind naar school brengt in één van onze scholen als aVant, PIVA of PTS Boom, wanneer je fietst naar je werk over de fietsostrade en ’s avonds nog snel bij je lokale winkelier stopt. En wanneer je thuiskomt en merkt dat je straat droog bleef na een stevige stortbui, dankzij het overstromingsgebied in de buurt.

5 provincies

De 5 provincies zoeken oplossingen voor uitdagingen die de gemeentegrenzen overstijgen op vlak van:

• Vrije tijd (toerisme, parken en recreatiedomeinen, fiets- en wandelknooppunten)
  • Mobiliteit (waaronder fietsostrades, verkeersveiligheid)
  • Leefmilieu (beheer van waterlopen, aanleggen overstromingsgebieden, klimaatadaptatie)
  • Economie, innovatie en samenleving
  • Landbouw- en plattelandsbeleid
  • Onderwijs en educatie
  • Ruimte en erfgoed (ruimtelijke ordening en planning, wonen)
  • Europa en mondiaal beleid
  • Veiligheid  (opleidingen brandweer, politie, hulpverlening)

36 raadsleden

Als je gaat stemmen voor de provincieraad kies je mee de 36 provincieraadsleden die het beleid in onze provincie bepalen. Ze vertegenwoordigen jou en maken samen beslissingen die impact hebben op jouw leefwereld. De provincieraad is het belangrijkste bestuursorgaan van de provincie, vergelijkbaar met een gemeenteraad of het parlement, en komt maandelijks samen in de provincieraadzaal van het provinciehuis.

4 gedeputeerden

Vier raadsleden, de gedeputeerden, vormen het dagelijks bestuur van de provincie Antwerpen. Je kan ze vergelijken met de schepenen in een gemeente of de ministers in een regering. De gedeputeerden worden gekozen door de provincieraadsleden en vormen samen de deputatie.

De deputatie bereidt de beslissingen van de provincieraad voor en voert die uit. Elke gedeputeerde heeft zijn eigen bevoegdheden zoals economie of vrije tijd.

Hoe weet ik op wie ik kan stemmen?

Op de www.vlaanderenkiest.be vind je alle kandidatenlijsten per gemeente. Per partij vind je op hun website de kandidatenlijsten en de partijprogramma’s. In de media en pers kan je de standpunten van de partijen volgen.

Hoe moet je stemmen?

De stemplicht is afgeschaft. Maak je de keuze om toch te gaan stemmen? Dan kan je op zondag 13 oktober voor de gemeente- en provincieraad stemmen. Je stemt eerst voor de gemeenteraad, dan voor de stadsdistrictraad als je in de stad Antwerpen woont, en daarna voor de provincieraad.

Stemmen doe je in je eigen gemeente. Neem je uitnodigingsbrief en identiteitskaart mee en ga naar de locatie in je gemeente die op de brief staat. Heb je geen uitnodigingsbrief gekregen? Vraag dan een duplicaat in je gemeente. In de meeste gemeenten in provincie Antwerpen stem je digitaal.

Meer info vind je op de website van je gemeente en op vlaanderen.be.

Wat gebeurt er na 13 oktober?

De zetelverdeling wordt per kiesdistrict bepaald. Er zijn 3 kiesdistricten in provincie Antwerpen: Antwerpen, Mechelen en Turnhout. Het aantal provincieraadsleden wordt bepaald op basis van het inwonersaantal per kiesdistrict. Voor provinciedistrict Antwerpen zijn dit 20 zetels, voor Mechelen 7 en Turnhout 9.

Op 22 november wordt de provincieraad geopend met de rede van de gouverneur. Op 27 november vindt de laatste provincieraad plaats met de huidige raadsleden. Op 2 december leggen de nieuwe provincieraadsleden hun eed af. Na de eedaflegging worden de voorzitter en deputatie verkozen door de raadsleden. Op 19 december vindt de eerste ‘gewone’ provincieraad plaats met de nieuwe verkozen raadsleden. De nieuwe provincieraad en deputatie gaan voor de komende 6 jaar aan de slag.

Wist je dat …

• er in 2018 reeds grondige hervormingen waren? De bevoegdheden cultuur, jeugd, welzijn en sport werden bij de provincies weggehaald. Het aantal provincieraadsleden daalde toen van 72 naar 36 en het aantal gedeputeerden van 6 naar 4.
  • in de deputatie zowel mannen als vrouwen moeten zetelen?
  • er in onze provincie nog 4 gemeenten op papier stemmen? In Lier, Nijlen, Berlaar en Heist-op-den-Berg mogen ze het bolletje nog met een potlood inkleuren.
  • er in 69 gemeenten wordt gestemd in de provincie Antwerpen? Sinds de fusie tussen Puurs-Sint-Amands zijn er 69 in plaats van 70 gemeenten. Vanaf 1 januari 2025 bestaat de provincie Antwerpen uit 67 gemeenten. Dat komt door de fusie van Borsbeek met Antwerpen (Borsbeek wordt wel een district) en door de fusie tussen Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht (deze nieuwe gemeente zal deel uitmaken van de provincie Oost-Vlaanderen).
  • iedereen de provincieraad live kan bijwonen? Je mag zelf mee de vergadering in de provincieraadszaal volgen of je kan digitaal de uitzending live volgen via tv.provincieantwerpen.be