Meer dan 21.000 deelnames aan eindejaarsactie Liever Lokaal: 3 e-bikes verloot
Afgelopen maand organiseerde de provincie Antwerpen de eindejaarsactie Liever Lokaal voor het eerst provinciebreed. Tijdens de actieperiode, die liep van 9 december tot 15 januari, scanden consumenten bij elke aankoop een QR-code bij de deelnemende handelaars via de ikkooplokaal-app op hun smartphone. Elke scan was goed voor een deelname aan een wedstrijd. Daarbij waren er drie Norta e-bikes en een pak andere prijzen per gemeente te winnen. Liever Lokaal past in het sensibiliseringsbeleid van de provincie Antwerpen om lokaal te shoppen.
Aan de wedstrijd namen 6.000 unieke deelnemers deel, bij de 1.400 ingeschreven handelaars in 40 steden en gemeenten in onze provincie. Samen waren ze goed voor meer dan 21.000 scans via de app. De actie werd kant-en-klaar aangeboden aan de deelnemende gemeenten en handelaars, zodat ze volledig ontzorgd werden.
Eerste cijfers: vrouwen shoppen lokaal per fiets en auto
6.000 unieke deelnemers scanden samen meer dan 21.000 keer bij de 1.400 deelnemende handelaars, verspreid over 40 gemeenten in de provincie Antwerpen. De scans leveren de provincie waardevolle inzichten op over wie er lokaal shopte tijdens de eindejaarsperiode:
- Meer dan 75% van de deelnemers was een vrouw
- De fiets (47%) en de auto (34%) waren de meest gebruikte vervoersmiddelen. 19% winkelde te voet en een minieme minderheid nam het openbaar vervoer.
Verder namen er mensen in alle leeftijdscategorieën deel aan Liever Lokaal, met een opvallende participatie van deelnemers boven de 50 jaar, waarbij 65-plussers goed waren voor 12% van het totaal. De jongeren en jongvolwassenen tot 25 jaar toonden het minste enthousiasme.
Tot slot gaf niet minder dan 85% van de unieke deelnemers aan dat ze minstens wekelijks bij lokale handelaars winkelen.
In heel wat deelnemende gemeenten was Liever Lokaal ontzettend populair, met opmerkelijk veel enthousiasme in Westerlo, Kalmthout, en Zoersel. In die drie gemeenten werden de meeste scans geregistreerd. Sommige deelnemers scanden zelfs meer dan 100 keer tijdens de actieperiode.
3 e-bikes mét accessoires bezorgd aan winnaars
Uit alle deelnames werden drie winnaars van de hoofdprijzen geloot. Zij ontvingen vandaag allemaal hun e-bike uit handen van gedeputeerde Kathleen Helsen en vertegenwoordigers van de gemeenten waar de winnende scans vielen. De provincie koos voor e-bikes van Norta, een lokale fietsproducent uit Olen.
De drie winnende scans vonden plaats in Hulshout, Bornem en Kalmthout. Een overzicht:
- Carine Thys. Zij won met haar scan bij Bakkerij Vanalles & nogwat in Hulshout. Ze shopt bewust lokaal: “Ik vind het heel belangrijk dat de kleine buurtwinkels blijven bestaan, vooral sociale contacten en een vriendelijke lach vind je niet online. Nooit gedacht dat ik deze wedstrijd zou winnen, ik ben heel blij.” Carine heeft al een e-bike en schenkt de prijs met plezier aan een familielid.
- Griet Van Goethem. Griet won bij JEBA, schoenen en accessoires in Bornem. Ze vindt lokaal shoppen ook evident: “Tuurlijk! Onze winkeliers herkennen hun klanten en geven ons het gevoel heel welkom te zijn. Hier in Bornem worden er allerlei acties georganiseerd door de handelaars: modeshows, late night shopping, koopzondagen met straatanimatie, …” De e-bike is heel welkom bij Griet: “Ik wilde al langer met de fiets naar het werk in de lente en zomer. Met mijn gewone fiets is dat wat ver, dus met deze e-bike zal dat zeker lukken!”
- Tine Vergauwen. Haar geluksscan vond plaats bij Buurtsupermarkt Spar Nieuwmoer, in Kalmthout. Ze is blij met haar prijs: “Vol spanning en enthousiasme telde ik af naar vandaag. Om heerlijke fietstochten op mijn nieuwe fiets te maken, samen met mijn kindjes. Nu kan ik zelf vaker de fiets nemen, voor langere afstanden. Dat is best zwaar met een gewone fiets.”
Naast de fiets ontvingen de winnaars ook op maat gemaakte fietstassen en goodiebags, die de provincie vulde met o.a. fluo-materiaal om veilig de baan op te kunnen.
Gemeenten, handelaars en provincie over het belang van lokaal kopen en de actie
Reactie gemeente en winkel Hulshout:
- Gemeente: “Met Liever lokaal willen we het belang van lokaal winkelen benadrukken en onze handelaars extra in de kijker zetten. We vinden de actie een leuke extra en kunnen hiermee Hulshout op de kaart zetten.”
- Judy Van Eynde van Bakkerij Vanalles &nogwat, waar Carine Thys haar e-bike won reageerde sprakeloos: “Eigenlijk wil een mens heel veel zeggen maar er zijn geen woorden genoeg om duidelijk te maken hoe blij wij zijn dat er een winnaar in onze zaak gevallen is! Niemand heeft dit kunnen zien maar wij hebben met de ploeg wel een wave van blijdschap gemaakt voor ons klantje. En ons hartje maakt een sprongetje iedere keer we eraan denken. En zeg nu zelf, lokaal kopen is toch zoveel leuker! Wie kent de consument nu beter dan wij!?”
Reactie gemeente en winkel Bornem:
- Gemeente: “In het kloppende hart van onze winkelkern, de Boomstraat, bundelen handelaars en het gemeentebestuur hun krachten om een bruisende sfeer te creëren en een unieke winkelbeleving te bieden. Het feit dat veel mensen nog steeds de weg naar de Boomstraat vinden, bevestigt het succes. Als gemeente zijn we trots dat de hoofdprijs is toegekend aan een shopper uit onze eigen gemeenschap, wat de verbondenheid met onze lokale handelsomgeving onderstreept. Onze gemeente stopte als extraatje een aantal Bornembons in de lokale prijzenpot."
- Elke Vierbergen, zaakvoerder van JEBA: “Liever lokaal? Bij ons in Bornem hebben we al bijna een eeuw het motto Niet verder lopen, in Bornem kopen dus Liever Lokaal sluit daar zeer mooi bij aan. Als handelaars vinden we campagnes als deze natuurlijk ontzettend belangrijk om de consument aan te sporen om lokaal te kopen. Moesten de winkelstraten leeglopen dan is er nergens nog gezelligheid. Ook het verenigingsleven zou een zware domper kennen, want hoe vaak krijgen we geen leden van verenigingen over de vloer met de vraag naar sponsoring of tombolaprijzen. Bij grote webshops kunnen ze dit niet gaan vragen. Vandaar dat wij extra inzetten op het kennen van onze klanten en ze natuurlijk ook in de watten leggen. Dat er bij ons een e-bike is gewonnen is geweldig: uit alle deelnemende gemeentes komt er een grote winnaar uit de bus in Bornem. Fantastisch toch! Wij hebben wel hemel en aarde bewogen om al onze klanten tijdig op de hoogte te brengen van de actie, met een filmpje op onze social media en de flyers die we kregen van de provincie.
Reactie gemeente en winkel Kalmthout:
- Gemeente: “Kalmthout staat op de tweede plaats met de meeste scans. Toch zijn we lang niet de grootste deelnemende gemeente. Hét bewijs dat de Kalmthoutenaar vaak en veel lokaal koopt. Dat is belangrijk voor onze plaatselijke ondernemers en handelaars.” De gemeente voorzag, net als andere gemeenten en handelaars, ook zelf extra prijzen om de lokale economie te ondersteunen tijdens Liever Lokaal.
- Sandra Konings, uitbater van Spar Nieuwmoer in Kalmthout, is eveneens verheugd over de voorbije actieperiode. Haar buurtwinkel bestaat al 84 jaar. De winkel was eerst nog van haar grootmoeder en moeder. “Onze winkel heeft een hele geschiedenis, en die mag niet zomaar uitgewist worden. We zijn dan wel een gevestigde waarde hier in ons kleine dorp, toch moeten we opboksen tegen concurrentie uit alle hoeken, en dan vooral die van de ‘grote’ spelers én het internet. We moeten mensen motiveren om lokaal te blijven winkelen zodat kleinere, zelfstandige winkels niet verdwijnen. Dat doen we door hen persoonlijk te kennen en aan te spreken, een luisterend oor te zijn,… Mensen komen hier soms voor meer dan hun boodschappen: ook het praatje is belangrijk, zeker voor alleenstaanden. Door lokale producten aan te bieden zoals hoevevlees, desserten en eieren, maken we eveneens het verschil. Zo’n actie als Liever Lokaal zet dat nog eens extra in de kijker, en dat is ontzettend belangrijk voor ons.”
Reactie provincie Antwerpen:
Niet alleen sensibiliseerde de provincie de consument om lokaal te winkelen, de cijfers die verzameld werden geven waardevolle inzichten aan de gemeenten, handelaars en de provincie Antwerpen. Met Liever Lokaal wint de provincie zelfs drie keer: de aantrekkingskracht van lokale handelaars stijgt, en het bewustzijn bij shoppers neemt toe. Tot slot kunnen we de inzichten en cijfers gebruiken voor de verdere uitwerking van het provinciale detailhandelsbeleid. De data zijn ook nuttig voor onze detailhandelscoaches, die gemeenten op maat begeleiden bij het uitwerken en voeren van hun detailhandelsbeleid.
Vervolg
Ook wie niet scande, werd door de campagne met o.m. de affichering aan de kassa gesensibiliseerd om lokaal te winkelen. Het succes smaakt naar meer, en we plannen als provincie een vervolg op deze actie. De eindejaarsactie was een testcase die verder uitgewerkt wordt door de dienst Detailhandel.
Meer info over de actie: www.lieverlokaal.be