Fruit en groenten, kip aan ’t spit en vis populairste producten op de markt

02.07.2024
???module.newsItem.label.themes???

Elk jaar organiseert de provincie Antwerpen in april de Maand van de Markt, een campagne die inwoners motiveert om de markt te bezoeken en lokaal producten te kopen. Met deze actie stimuleert de provincie ook de samenwerking tussen marktkramers en lokale besturen. Tijdens de campagne verdeelde de provincie Antwerpen een half miljoen krasloten en lootte daaruit een gelukkige winnaar. Lieve Lenaerts won zo haar e-bike op de markt in Zoersel. Daarnaast bevroeg de provincie 431 marktbezoekers over hun marktgewoonten. Daaruit bleek dat de belangrijkste reden om naar de markt te komen de sociale contacten zijn en dat verse producten het beste scoren.

Wekelijkse markten zijn meer dan een verzameling kramen. Ze zijn een aantrekkingspool voor ontmoetingen en verhogen de leefbaarheid in steden en gemeenten. Samen met de plaatselijke handel en horeca zorgt de markt voor een bruisende kern. Met de ‘maand van de markt’ zet de provincie Antwerpen die troeven extra in de verf gezet. 8 op de 10 steden, gemeenten en districten in de provincie hebben deelgenomen aan de actie. Het leverde een aangename marktervaring én een unieke kijk op het koop- en bestedingsgedrag van de bezoekers.

De meeste bezoekers vertrekken naar de markt met een duidelijk doel. 38% van de marktbezoekers zoekt naar specifieke producten, 32% vertrekt om bepaalde boodschappen te doen maar laat zich ter plekke nog inspireren. Een vierde van de marktbezoekers heeft niet echt een koopintentie maar trekt vooral naar de markt voor de sfeer en gezelligheid.

Fruit en groenten, kip aan ’t spit en vis populairste producten op de markt

De grootste aantrekkingskracht komt van verse producten. 74% van de marktbezoekers koopt vooral fruit en groenten. Ook kip aan ’t spit (48%) en vis (38%) doen het goed. Eén op de drie marktbezoekers koopt bloemen en planten, kaasproducten en vleeswaren. 14% laat zich ter plekke verleiden door producten voor onmiddellijke consumptie zoals hamburgers en wafels.

Markt brengt mensen dichter bij elkaar

Als we vragen wat de belangrijkste reden is om de markt te bezoeken komen sfeer en gezelligheid sterk naar voren (helft van de bevraagden). 1 op 3 bezoekt de markt omwille van sociale contacten.

Wat geeft een marktbezoeker uit?

De bestedingsgraad van de consumenten op de markt schommelt. 61% van de marktbezoekers besteedt tussen de 20-50 euro. Eén op de vier geeft meer dan 50 euro uit op de markt. Slechts 1,6% besteedt minder dan 10 euro.

De helft van de marktbezoekers combineert de markt met een horecabezoek. 52% van deze horecabezoekers spendeert tussen de 10 - 20 euro. De combinatie markt en horeca scoort goed. Ook een bezoek aan een nabijgelegen winkel is populair. 37% van de marktbezoekers gaat na een bezoek aan de marktkramen naar een omliggende winkel, waar ze gemiddeld tussen de 10-30 euro uitgeven.

Winnaar Lieve Lenaerts uit Zoersel maakte een daguitstap naar de markt van Zoersel met haar dochter: ‘Toen ik een telefoontje kreeg van de provincie Antwerpen, schoot ik even in paniek aangezien ik mijn krasbiljet niet meteen terugvond. Mijn vreugde was eens zo groot toen ik het biljet op de keukentafel zag liggen. Eigenlijk heb ik met dat marktbezoek twee keer gewonnen: ik heb een fijne herinnering aan een moeder-dochteruitstapje en ik krijg er nog een prachtige fiets bovenop.'

Detailhandelscoach Nathalie De Bock overhandigt de prijs aan de gelukkige winnaar.