Veerkrachtig Ranst wint GoedBezig-prijs

10.10.2024

Het dorpsteam van Ranst heeft de GoedBezig-prijs gewonnen voor hun Veerkrachtige Dorpentraject. Deze prijs, uitgereikt door de Vlaamse Vereniging Dorpsbelangen vzw, beloont inspirerende initiatieven die inwoners actief betrekken bij de toekomst van hun dorp.

Het dorpsteam zette met Veerkrachtig Ranst heel wat in beweging. Projecten zoals de 1000-bomen-challenge en de tentuinstelling tonen hoe inwoners en de gemeente samenwerkten om het dorp groener en gezelliger te maken. De heraanleg van het dorpsplein is een van de vele concrete resultaten. Met deze prijs krijgen ze erkenning voor hun sterke samenwerking. Naast Ranst vielen ook Geel en Molenbeek-Wersbeek in de prijzen.

De toekomst van een dorp samen met de inwoners vormgeven, dat is waar 'Veerkrachtige Dorpen' om draait. Het traject levert een sterke inwonersvisie op, met een actieplan waar iedereen achter staat. De provincie Antwerpen begeleidt het hele proces, van begin tot eind. Het doel van het traject is dat inwoners én het lokaal bestuur hun dorp SAMEN in handen nemen. Dat het Dorpsteam van Ranst de prijs voor "tussenheid" heeft gewonnen, toont hoe waardevol dit traject is.