Financiële injectie voor Antwerpse vogelopvangcentra steunt hun broodnodige werking

VOC Neteland en opvangcentrum 'Wilde dieren in nood' in Kapellen vingen samen meer dan 10.000 dieren op in 2023. Vooral vogels, maar ook zoogdieren zoals egels, eekhoorns en reeën kwamen binnen. De vele vrijwilligers verzorgen en voederen er de dieren. Daarnaast zetten de centra ook in op educatie en sensibilisering. Provincie Antwerpen ondersteunt beide vzw's met een subsidie van € 30.000.

Wilde dieren in nood

Egels blijven het slecht doen

Vooral tuin- en roofvogels en kleine zoogdieren zoals egels, eekhoorns en hazen zien we hier veelvuldig binnenkomen”, licht  algemeen coördinator van VOC Neteland Celeste Dillen toe. “Vorig jaar telden we bijna 1000 egels, op een totaal van 4.407 dieren die toen verzorgd werden. Dat is vergelijkbaar met de totale aantallen uit 2019 en 2022. In ‘Corona-jaren’ 2020 en 2021 zagen we echte uitschieters met telkens meer dan 5000 dieren per jaar, waarschijnlijk omdat mensen toen meer in de tuin en de natuur gingen.”

Bij het opvangcentrum 'Wilde dieren in nood' horen we een gelijkaardig verhaal. Het toenmalige ‘VOC Brasschaat-Kapellen’ ontstond in 2006 op het privé-adres van oprichter Marcel Peeters. Intussen groeide het opvangcentrum uit tot een volwaardig centrum dat al meer dan 74.000 dieren opving. “In 2023 werden er 5.816 dieren binnengebracht, van zo’n 191 verschillende soorten”, vertelt coördinator Dafne Van Mieghem. “Het gaat dan vooral om vogels. Bij de zoogdieren zien we veel egels, eekhoorns en reeën binnenkomen.

Biomedische veiligheid voorop

Naast de opvang en zorg voor vogels en wilde dieren, organiseren de VOC's ook activiteiten om kinderen en volwassenen bewust te maken van het belang van onze natuur. “We willen ook proactief inzetten op natuureducatie. Zo kwamen er 408 leerlingen langs in 2023 en telden we 559 deelnemers aan onze activiteiten zoals de rondleiding, uilen- of spechtentocht", vertelt Celeste van VOC Neteland.

Ook 'Wilde dieren in nood' zet in op educatie in sensibilisering. Coördinator Dafne Van Mieghem legt uit: "Vorig jaar bezochten 436 kinderen het VOC. Met de klas of tijdens een vakantiekamp leren ze bij over de natuur en de dieren uit onze regio. Zo ontdekken ze bijvoorbeeld wie de bewoners zijn van de verschillende vogelhuisjes op ons terrein."

Maar de VOC's staan voor de grote uitdaging om de gebouwen op korte termijn anders in te richten door veranderde wetgeving. Voor de biomedische veiligheid mogen bezoekers nu niet meer in de gebouwen binnen. Ook bepaalde (zieke) diersoorten moeten apart worden opgevangen. Om de werking in de toekomst te blijven garanderen, ondersteunt de provincie de VOC's met een bijdrage van € 30.000 per VOC.

Zo help je onze dieren de winter door

Ook in je eigen tuin kan je enkele dingen doen om de vogels en zoogdieren de best mogelijke omgeving te bieden. Zeker met de winter in aantocht, is alle hulp welkom. Laat enkele hopen bladeren of compost liggen in de tuin voor egels en andere kleine zoogdieren. Geef vogels wat extra voedsel tijdens de koude dagen. Bied verschillende soorten aan zoals vetbollen, fruit, nootjes, zaden en granen en verspreid ze goed over je tuin.

Op de website van VOC Brasschaat-Kapellen staat ook een handig stappenplan dat je kan volgen als je een diertje hebt gevonden en denkt dat het in nood is.

Op de website van VOC Neteland kan je een handige FAQ vinden met enkele veelgestelde vragen: www.vocneteland.be > FAQ