CVO Vitant start werken op PIVA-site

27.09.2024

De werkzaamheden voor de nieuwe stek van het Centrum voor Volwassenenonderwijs (CVO) Vitant op Campus PIVA zijn officieel begonnen. Vandaag werden de funderingspalen geplaatst voor een nieuwbouwgedeelte op kolommen en daarmee werd het startschot gegeven voor een eigen plek van CVO Vitant op de site.

Start werken CVO Vitant

In september 2026 verhuizen de opleidingen van het volwassenenonderwijs vanuit Campus Maalboot in Hoboken naar campus PIVA in de stad. Op deze manier speelt het Provinciaal Onderwijs Antwerpen maximaal in op de noden uit de stad en omstreken, want 1 op 4 Antwerpse jongeren verlaat de middelbare school zonder diploma.

Provinciaal Onderwijs Antwerpen biedt (jong)volwassenen de kans om hun toekomst in eigen handen te nemen, door hen te helpen een diploma te behalen. Dit vergroot de kansen op succes in het hoger onderwijs en op de arbeidsmarkt. Naast kwalitatief secundair onderwijs in vijf middelbare scholen, wordt er ook sterk ingezet op het behalen van een diploma via het Centrum voor Volwassenenonderwijs.

Met een investering van meer dan 6 miljoen euro worden de theoretische en praktijkvakken samengebracht in één gebouw, wat extra leermogelijkheden biedt. Naast brede ASO-opleidingen biedt de school ook programma's die algemene vorming combineren met praktijkgerichte opleidingen, zoals kok, bakker, slager, gids, onthaalmedewerker of ICT-programmeur.

Start werken CVO Vitant

Een warm, huislijk gebouw voor volwassenenonderwijs

Het nieuwe gebouw zal volledig worden gebruikt door CVO Vitant en biedt onderdak aan 22 klaslokalen, een open leercentrum, simulatieklassen en verschillende rust- en werkruimtes. Het ontwerp voldoet aan de hoogste normen op het gebied van duurzaamheid en energie-efficiëntie, met onder meer mechanische ventilatie met warmterecuperatie en ledverlichting met daglichtsturing.

Architect Xavier Avontroodt van bureau Stramien licht het concept toe: “Het ontwerp vertrekt vanuit het bestaande en tracht dit te versterken. De nadruk ligt op huiselijkheid. Cursisten en docenten spenderen heel wat uren op school en voelen zich ook op hun best als ze zich thuis voelen in hun school. We doorbreken de klassieke klassfeer dankzij knusse en gezellige rustzones met veel daglicht, verspreid over het gebouw. Ook de gangen zijn aangename plaatsen om even een praatje te slaan.”

Duurzaam en energie-efficiënt ontwerp

Het gerenoveerde gebouw van CVO Vitant zal voldoen aan de BEN-normering (Bijna-Energieneutraal) en draagt bij aan diverse duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s), zoals kwaliteitsonderwijs en innovatie in infrastructuur. De focus ligt op het creëren van een veilige, inclusieve en toegankelijke leeromgeving, met aandacht voor duurzaamheid en innovatie in zowel de nieuwbouw als de renovatie van bestaande gebouwen.

De nieuwe campus biedt moderne technologieën en creëert uitnodigende ruimtes waar cursisten en docenten zich thuis kunnen voelen. Hiermee wil Provinciaal Onderwijs Antwerpen jongeren voorbereiden op verdere studies en de arbeidsmarkt. Daarnaast streeft de Provincie ernaar om met elk bouwproject de meest duurzame en innovatieve oplossingen te implementeren, geheel in lijn met het klimaatplan ‘Plan Vandaag’ van de Provincie Antwerpen.

Op de eerste verdieping van het bestaande gebouw worden klassen en gangen opengewerkt, zodat er een licht en ruim leercentrum ontstaat. Dit project volgt eerdere renovaties op de PIVA-site, zoals de vernieuwing van de theorievleugel en de keukens. De toevoeging van een nieuw blok zorgt voor een betere benutting van de beschikbare ruimte en voorziet CVO Vitant van een eigen ingang en moderne voorzieningen. Deze uitbreiding, gecombineerd met de renovatie, vertegenwoordigt een investering van € 6.345.000 en draagt bij aan de verdere ontwikkeling van de hele campus.