Feestelijke opening van Campus Parkhuis met internationale leerlingen van ILSA

04.10.2024

ILSA, de Internationale Lutherie School Antwerpen heeft zich ontwikkeld tot een gerenommeerde opleiding voor studenten die zich willen vestigen als professionele instrumentenbouwers. Als unieke opleiding in de Benelux trekt het studenten aan uit heel Europa en zelfs daarbuiten. Verschillende oud-studenten hebben inmiddels een solide reputatie opgebouwd en werken voor een internationaal publiek.

Verhuis naar het Parkhuis

De opleiding muziekinstrumentenbouw, waarin ook de restauratie van historische instrumenten wordt behandeld, is onlangs verhuisd naar het Parkhuis. Deze nieuwe locatie sluit perfect aan bij het ambacht en de traditie van instrumentenbouw. In de moderne werkplaatsen komen ambacht en technologie samen, wat de studenten de kans biedt om hun vaardigheden verder te ontwikkelen in een stedelijke en culturele omgeving. Het Parkhuis, een gebouw uit 1896 met een rijke geschiedenis, biedt een passende omgeving voor deze internationale opleiding.

Het Parkhuis heeft door de jaren heen verschillende functies vervuld. In 1950 werd het gebouw door de provincie Antwerpen aangekocht en deed het dienst als kantoren van het kabinet van de gouverneur. Later verhuisde het kabinet naar het vroegere provinciehuis. Van 2013 tot 2019 was het Parkhuis opnieuw de zetel van de deputatie en de gouverneur. Met de komst van de muziekinstrumentenopleiding krijgt het gebouw nu een nieuwe bestemming als opleidingscentrum, waarmee het opnieuw een belangrijke rol speelt binnen de provincie.

Oud ambacht, nieuwe technologie

Het beroep van instrumentenbouwer draagt nog steeds het imago uit van een traditioneel ambacht waarbij enkel oude technieken gebruikt worden. “Maar ook in deze wereld staat de vooruitgang niet stil” vertelt Johan Hertogs, opleidingsverantwoordelijke van ILSA. “We gebruiken al jaren nieuwe technieken en meetapparatuur om het hout te vinden met de beste klankeigenschappen en we investeren ook in een modern machinepark. Zo investeerden we in een nieuwe kantschuurmachine, een moderne 3D-scanner en een kleine CNC-freesmachine in onze ateliers. Op die manier zorgen we ervoor dat we bijblijven met de nieuwste technologieën.

Een inspirerende omgeving met internationale allure

Johan Hertogs, opleidingsverantwoordelijke van ILSA, sprak vol trots over de nieuwe locatie: "Het Parkhuis is een absolute meerwaarde voor onze studenten. Niet alleen biedt het de nodige ruimte voor onze ateliers en leslokalen, maar de nabijheid van cultuur en de internationale allure van Antwerpen maken dit een ideale omgeving voor onze studenten. We hopen dat de verhuis zal bijdragen aan de verdere groei van onze school."