Provinciaal Onderwijs onthaalt nieuwe leerkrachten met een inspirerende startersdag

25.09.2024

Het Provinciaal Onderwijs Antwerpen heeft vandaag 120 nieuwe leerkrachten verwelkomd tijdens een boeiende startersdag in het Provinciehuis te Antwerpen. De nieuwe collega’s van de provinciale scholen en centra avAnt, PTS Boom, PTS Mechelen, PTS CLW, PIVA, PITO Stabroek, en CVO Vitant waren aanwezig voor een dag vol workshops, netwerkmomenten en persoonlijke ontmoetingen.

Startersdag POA 2024
© Bob Storms

Vandaag was een belangrijke stap in hun loopbaan als leerkracht, waarbij de Pedagogische Cel van het Provinciaal Onderwijs Antwerpen hen de komende twee jaar intensief zal begeleiden. Naast het verwelkomingsprogramma biedt de Pedagogische Cel van het Provinciaal Onderwijs Antwerpen (PCA) gedurende de eerste twee jaar een op maat gemaakte begeleiding aan voor nieuwe leerkrachten, zodat zij zich gesteund voelen in hun professionele groei. Deze begeleiding omvat lesbezoeken, workshops, coaching en co-teaching. De focus ligt op lesopbouw, activerende werkvormen, klasmanagement en digitaal leren. Daarnaast is er ook oog voor het persoonlijk welzijn van de leerkrachten, zodat zij zich goed voelen in hun nieuwe job.

Voor een aantal workshops in december werkt PCA samen met de lerarenopleiding van de hogescholen in de provincie. Zo motiveren ze leerkrachten zonder pedagogisch diploma om hun didactische skills te versterken.

Tess en Fabio van PCA
© Bob Storms

Divers aanbod aan workshops en coaching op maat

Tijdens de startersdag kregen de nieuwe leerkrachten de kans om deel te nemen aan diverse workshops en kennis te maken met de brede ondersteuning die PCA biedt. Zij-instromers kregen een extra dagdeel met informatie op maat.

De workshops behandelden voornamelijk klasmanagement en lesvoorbereidingen. De pedagogische begeleiding is gericht op groei van elke leerkracht, met aandacht voor zowel didactische als persoonlijke ontwikkeling.

Het is vergelijkbaar met het verkennen van een stad,” legt Tess Roggeman van PCA uit. “We begeleiden onze nieuwe leerkrachten als gidsen. We helpen hen hun professionele identiteit te ontwikkelen, en hebben daarvoor een metroplan uitgewerkt, met verschillende routes.” Er zijn acht leerroutes, waaronder lesgeven, digitaal leren, evaluatie, en leerlingenbegeleiding, die helpen om hun vaardigheden te versterken en hun leerervaringen te verdiepen.

Startende leerkrachten
© Bob Storms

Een gezellige afsluiter en smakelijke goodiebag

Tijdens een inspirerende dag vol kennis en netwerkmomenten genoten de deelnemers van een heerlijke lunch. Na een gezellige receptie en netwerkmoment namen ze een goodiebag vol lekkers mee naar huis. De goodiebag was goed gevuld met producten van de verschillende scholen en centra, zoals verse groenten van PTS Mechelen en PITO Stabroek, een houten sleutelhanger gemaakt in de houtateliers van PTS Boom en chocolade van PIVA. Daarnaast vonden ze ook informatie over klasbezoeken aan de provinciale domeinen en instellingen.

Met deze startersdag zet het Provinciaal Onderwijs Antwerpen opnieuw de toon voor een kwalitatieve begeleiding van leerkrachten, want zij inspireren de jongeren in de klas.