Minelabs-game geeft PITO-leerlingen meer inzicht in wetenschappen

publish date
04.10.2024

Op PITO Stabroek werd de educatieve game 'Minelabs' gelanceerd, een nieuw educatief softwarepakket. Deze toepassing, ontwikkeld door een team van de Universiteit Antwerpen, biedt leerlingen de kans om met een software-uitbreiding op het spel Minecraft hun kennis over fysica en chemie te verdiepen. De leerlingen van het 5de jaar Biotechnologische en chemische wetenschappen gingen er alvast mee aan de slag.

PITO Stabroek Minelabs

Minecraft in de klas, het is een droom voor elke gamende jongere. Maar dit spel, dat de best verkochte videogame aller tijden blijkt te zijn, brengt eerder abstracte leerstof chemie en fysica nu op een herkenbare, visuele manier ook rechtstreeks in de les.

Door de educatieve uitbreiding die de wetenschappers van Universiteit Antwerpen ontwikkelden, verbreden de leerlingen hun wetenschappelijke kennis.

 

Theoretische wetenschap komt tot leven in de klas

Onderzoeker en oud-leerling van PITO, Bert Jorissen, maakt deel uit van het team dat Minelabs ontwikkelde. Dat wetenschapsvakken zeer theoretische en dus vaak abstracte leerstof bevatten, leidde tot het idee om enkele onderwerpen te visualiseren in een voor leerlingen herkenbare digitale omgeving. Zo creëren leerlingen nieuwe atomen door chemische bouwstenen met elkaar te verbinden.

Bert licht toe: "Door de samenwerking met verschillende partners doorheen de afgelopen jaren brengen we nu een tool in de klas om leerlingen al gamend leerstof aan te reiken over wetenschappelijke vakken. Jongeren bepalen zelf hun leerpad doordat ze in het spel verschillende opties en onderwerpen kunnen kiezen. Dit is ideaal om de theoretische leerstof ook visueel aan te bieden, wat hopelijk leidt tot een betere overdracht en een beter begrip van de kennis." Afhankelijk van het leerstofonderdeel waarop wordt geoefend, zal een leerling verschillende elementen aan elkaar moeten verbinden om bepaalde chemische stoffen te maken of zullen moleculen visueel voorgesteld worden, waarbij de verschillende bindingen duidelijk zichtbaar zijn. Door geladen deeltjes bij elkaar in de buurt te zetten, leren de jongeren over ‘aantrekking’ of ‘afstoting’ van de deeltjes. De reeds ontwikkelde pakketten bevatten leerstof uit de eindtermen van het Vlaams secundair onderwijs over molecuulstructuren, Coulombkracht, atoombouw, stofeigenschappen en nog meer. 

PITO Stabroek Minelabs

Leerwinst

De leerlingen van het 5de jaar Biotechnologische en chemische wetenschappen testen ondertussen vlijtig de nieuwe leermethode uit. De leerlingen uit deze doorstroomstudierichting worden voorbereid om na het secundair onderwijs een academische bacheloropleiding aan te vatten. Een meting van de leerwinst maakt daarom een belangrijk onderdeel van het project uit.

De effectieve leerwinst is onderzocht door het team van Laura Herrewijn (AP Hogeschool). Zij peilde naar de kennis en het begrip van de leerstof bij de leerlingen voor en na een les met Minelabs. Dit onderzoek stelt vast dat leerlingen effectief leerwinst halen uit het gebruik van Minelabs. De leerwinst is er zowel bij de testgroep uit het 5de als die uit het 3de jaar, waarbij de laatste groep het meeste profijt haalde uit de toepassing omdat ze over minder voorkennis beschikken dan leerlingen uit de derde graad. Zij boekten dus een grotere vooruitgang in kennis tegenover hun collega’s uit het 5de jaar.

PITO Stabroek Minelabs

Wetenschapslessen verrijkt door samenwerking met oud-leerling 

Directeur van PITO, Daniëlle Segers: "Het is een bijzondere ervaring om samen te werken met een oud-leerling van mij, die nu als doctoraatsstudent een educatieve game ontwikkelt die ervoor zorgt dat chemische en fysische begrippen voor onze leerlingen begrijpelijker worden. De abstracte wereld van moleculen wordt meer tastbaar en vatbaar, wat het leerproces verrijkt, en wat ook de wetenschapslessen boeiender maakt.”