Nieuwe afslagstrook en fietsweg voor de fietsostrade F12 op de Ekersedijk aan de Noorderlaan in Ekeren

26.06.2024
???module.newsItem.label.themes???

Fietsers op de F12 in Ekeren moesten even geduld hebben door het natte weer, maar nu is het vernieuwde stuk op de Ekersedijk aan de Noorderlaan klaar voor gebruik. Deze vernieuwing van 1,6 km maakt de verbinding tussen het centrum van Antwerpen en de haven via Ekeren veel veiliger, vlotter en comfortabeler. De fietsstraat van 400 meter en de 1,2 km lange fietsweg door het bos bieden nu een optimale fietservaring.

De provincie Antwerpen maakte het in- en uitrijden van de Ekersedijk veiliger met een nieuwe afslagstrook aan de Noorderlaan, wat de verkeersveiligheid en ruimte voor fietsers sterk verbetert. De Ekersedijk kreeg een transformatie: kasseien maakten plaats voor asfalt en de straat werd een fietsstraat tot aan de parking van de Put van Ekeren. Het grindpad transformeerde naar een fietsweg van vier meter breed in asfalt met reflecterende wegmarkeringen.

Beschermd natuurgebied en diervriendelijke maatregelen

De fietsweg blijft onverlicht omdat het door beschermd natuurgebied loopt. Het is een nog zeldzaam donker gebied in de omgeving en belangrijk voor verschillende diersoorten zoals vleermuizen. In overleg met het Agentschap voor Natuur en Bos en Natuurpunt plaatste de provincie amfibieschermen en twee amfibietunnels onder de rijweg om migratie van amfibieën zoals de rugstreeppad te bevorderen.