Provincie Antwerpen lanceert onderzoek voor meer inzicht in de verkeers(on)veiligheid van het kruispunt Fortbaan/Molenstraat in Puurs-Sint-Amands

08.10.2024
???module.newsItem.label.themes???

De provincie Antwerpen en Puurs-Sint-Amands werken samen aan een verkeersonderzoek van het drukke kruispunt Fortbaan/Molenstraat, met analyses en inspraak van bewoners. Het onderzoek kadert in het traject Verkeersveilige Gemeente.

De provincie Antwerpen gaat samen met Puurs-Sint-Amands aan de slag om meer inzicht te krijgen in de verkeers(on)veiligheid van het kruispunt Fortbaan/Molenstraat. Dit kruispunt, gelegen bij een evenementenlocatie, wordt intensief gebruikt door zowel fietsers, voetgangers als gemotoriseerd verkeer. De fietsers en voetgangers geven aan dat het kruispunt oversteken moeilijk is. De provincie en de gemeente willen met de inzichten vanuit het verkeersonderzoek zien welke veilige verkeersoplossingen er mogelijk zijn.

Analyse en bevraging gestart op vrijdag 4 oktober

Vanaf vrijdag 4 oktober vinden er verkeerstellingen en een bevraging plaats om de verkeerssituatie in kaart te brengen. Mensen kunnen hun bedenkingen en bezorgdheden meegeven via een QR-code op de panelen ter plaatse. Daarnaast zal een camera-onderzoek alle verkeersstromen en het gedrag van verkeersdeelnemers registreren op het kruispunt van dinsdag 8 oktober tot en met maandag 14 oktober. De bevraging loopt tot en met zondag 27 oktober.

Verkeersveilige Gemeente: een breed traject

Het project in Puurs-Sint-Amands is een actie binnen het traject Verkeersveilige Gemeente waaraan de gemeente sinds 2018 deelneemt. Voor hun volgehouden inspanningen op het gebied van verkeersveiligheid biedt de provincie Antwerpen hen een extra ondersteuning  aan.

Het traject Verkeersveilige Gemeente ondersteunt gemeenten en politiezones bij het voeren van een geïntegreerd en structureel verkeersveiligheidsbeleid. Verkeersveilige Gemeente werkt op vijf pijlers: beleid en organisatie, educatie en communicatie, infrastructuur, handhaving en monitoring en evaluatie. De provincie Antwerpen bevordert de kennisdeling en opbouw van verkeersveiligheidsexpertise over de deelnemende gemeenten heen. Naast persoonlijke begeleiding biedt het traject infofiches, brochures, een dashboard verkeersongevallen en netwerkmomenten aan.

Belangrijke partners in dit traject zijn de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, Ouders van Verongelukte Kinderen-SAVE vzw en de Federale diensten van de gouverneur.