De Averegten en Prinsenpark opnieuw bekroond met Green Flag Award

07.08.2024

Provinciale Groendomeinen De Averegten (Heist-op-den-Berg) en Prinsenpark (Retie) sleepten opnieuw de Green Flag Award in de wacht. Deze internationale award erkent en beloont elk jaar parken en groene ruimten die extra duurzaam beheerd worden. De Green Flag parken worden gejureerd op een breed criterium: van groenbeheer, tot klimaatadaptatie en toegankelijkheid. De domeinen behaalden de award door hun duurzame visie, fijne faciliteiten en uitgebreid educatief aanbod.

De internationale organisatie Keep Britain Tidy kondigde vanochtend de 200 Europese laureaten van de Green Flag Award 2024 aan. Wereldwijd zijn er nu meer dan 2500 parken en domeinen die met zo’n titel mogen uitpakken. De voorbije maanden werden al deze parken in de kijker gezet, nu komen daar dus ook de Europese winnaars bij, waaronder maar liefst 6 groendomeinen van de provincie Antwerpen.

Gedeputeerde voor groen- en recreatiedomeinen van de provincie Antwerpen, Jan De Haes: “We zijn erg blij met een kwaliteitslabel als de Green Flag Award. Voor ons is dit een extra indicatie dat we goed bezig zijn met onze domeinen, en een waardering voor al onze collega’s en de talrijke vrijwilligers die zich hier dagelijks voor inzetten. Niet alleen de winnaars, maar al onze provinciale groen- en recreatiedomeinen zijn belangrijk in hun regio, in onze provincie en voor de maatschappij in haar geheel. We blijven inzetten op toegankelijk groen zodat alle doelgroepen kunnen leren over natuur en kunnen komen sporten en genieten van quality time in goed beheerde parken en domeinen.”

Jaarlijks beoordelen juryleden uit binnen- en buitenland het beheerplan van de groene ruimten die zich kandidaat stellen. Tijdens het bezoek aan de parken en groendomeinen let de jury op wat in de parken gebeurt rond biodiversiteit en groenbeheer. Maar ook signalisatie, toegankelijkheid, netheid, veiligheid en zelfs betrokkenheid van de gemeenschap zijn belangrijke graadmeters om deze award te krijgen.

Voor de provinciale domeinen is dit een vernieuwing van hun titel. De organisatie Keep Britain Tidy komt elke twee jaar officieel langs met twee juryleden voor een uitgebreide rondleiding. Afwisselend stuurt men voor parken die al eens een vlag behaalden, enkele internationale undercover juryleden op pad om de kwaliteit van het domein te beoordelen. Zij komen de werking en belevingswaarde van de parken bekijken en maken graag een praatje met bezoekers en personeelsleden. Op die manier wordt een Green Flag Award ook daadwerkelijk een kwaliteitslabel, een garantiebewijs voor een top-aanbod.

De Green Flag Award werd in 1996 gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk, daar is het nu een vaste waarde. Milieuorganisatie en initiatiefnemer Keep Britain Tidy wil haar ervaring en expertise dan ook delen met buurlanden en landen wereldwijd. Zo wapperen er al 2224 groene vlaggen wereldwijd. Het netwerk van duurzaam beheerde parken en groene ruimten breidt elk jaar uit.

De Averegten en het Prinsenpark behaalden het kwaliteitslabel doordat er een sterke duurzame visie is op diverse domeinen. Ze leggen zich niet alleen toe op een energiezuinig beleid. Er is ook een goede sociale interactie met de omgeving en een rijk aanbod aan natuur dichtbij een verstedelijkte omgeving. Kwalitatieve groene ruimtes en parken in de buurt geven mensen een aangename plek in de buitenlucht; ze zijn essentieel voor onze fysieke en mentale gezondheid. Daarom is het zo belangrijk dat er een sterk en duurzaam beheer achter schuilt.

Beide domeinen zetten ook volop in op een educatieve meerwaarde voor de bezoekers met leuke activiteiten voor diverse leeftijdsgroepen en begeleide scholenwandelingen in lente en herfst.