avAnt schittert met modeshow en expo in Provinciehuis

04.06.2024

Op maandag 3 en dinsdag 4 juni organiseerde avAnt Provinciaal Onderwijs haar jaarlijkse modeshow. Speciaal voor deze gelegenheid werd een catwalk gebouwd op de eerste verdieping van het Provinciehuis.

Modeshow avAnt in Provinciehuis

Leerlingen van de verschillende jaren presenteerden er hun eigen ontwerpen in een wervelende show. Het publiek werd getrakteerd op een spektakel van de bovenste plank, van tijdloze basics tot gedurfde couturestukken, allemaal geïnspireerd op de kleurrijke wereld van eten.

Aan deze show werd negen maanden hard gewerkt, door leerlingen uit 11 verschillende klassen. Van het ontwerp tot de stofkeuze, van het naaiatelier tot de promotie, van de visagiste in de backstage tot de choreografie op het podium. Alles deden ze zelf, onder de professionele begeleiding van hun enthousiaste leerkrachten.

“Voor onze modeleerkrachten is het elk jaar een hele uitdaging om binnen een bepaald thema de creativiteit van onze leerlingen te doen schitteren. Wij kunnen alleen maar vaststellen dat ze daar elk jaar opnieuw in slagen en vinden het fantastisch om onze leerlingen jaar na jaar te zien groeien van soms nog onzekere individuen naar zelfbewuste competente jongvolwassenen.”, vertelt Joke Van Craen, directeur van avAnt.

Daan De Groote, leerkracht Mode, ziet zijn leerlingen dan ook graag schitteren op de catwalk: "Onze modeshow werd een feest voor de zintuigen. De studenten hebben mode tot een kunstvorm verheven, waarbij ze creatief en gedurfd de brug slaan tussen gastronomie en design. Elk kledingstuk vertelt een verhaal, van speelse broeken tot innovatieve showstukken. De leerlingen laten zien hoe eten niet alleen een bron van voeding, maar ook van inspiratie kan zijn. Een smakelijke traktatie voor mode- en kunstliefhebbers!"

Modeshow avAnt 2024

De leerlingen van het 7e jaar Mode ontwierpen ook enkele showstukken, waarvoor ze zich baseerden op haute couture van bekende designers op de catwalk.

Hayat Ahmed Jimale maakte één van de eyecatchers van de show. Een brede tulle rok en blouse vol spiegeleitjes.  Ze blikt tevreden terug op haar harde werk: "Er leek geen einde te komen aan het knippen van de 1000 eieren, maar ik ben supertrots op het resultaat!"

Mary Perugachi Santacruz maakte een snoepjesrok met vest. En dat bleek niet de makkelijkste keuze. "De leerkrachten zeiden dat mijn ontwerp moeilijk was, maar voor mij viel het wel mee, blijkbaar heb ik hier een goed inzicht in. Ik kijk er naar uit om mijn designs te tonen aan het publiek op de catwalk."

Beyza Ata werkte verder op een haute couture jurk die de leerkrachten simuleerden via Artificiële Intelligentie, met een print van Delfts Blauw en een bijzonder schouderstuk: "Mijn showstuk, de jurk geïnspireerd op Delfts Blauw, was een grote uitdaging. De kraag en de print waren behoorlijk arbeidsintensief, voor mij was dit een uitdagende en leerrijke ervaring. Ik ben heel tevreden met wat ik hier kan laten zien!"

De stukken vielen niet alleen in de smaak van familie, ook critici en pers waren enthousiast over het nieuw en aanstormend talent. “Belgische ontwerpers hebben in de hele wereld naam gemaakt en het is nu al duidelijk dat deze jonge, creatieve leerlingen de wereld een stuk mooier zullen maken.” schreef Phia Baruch, redactrice van de Couture Krant uit Nederland.

Expo avAnt 2024

EXPO | Kunst

Naast mode was er ook kunst te bewonderen in het Provinciehuis. De leerlingen kunst en crossmedia werkten met gerecycleerde materialen rond het thema vergankelijkheid. Ze lieten zich inspireren door de geest van het dadaïsme, waar absurditeit en creativiteit hand in hand gaan.

Directeur van avAnt, Joke Van Craen opende de tentoonstelling vol trots: “Onze kunstleerlingen zijn gewoon om maatschappelijke thema's te analyseren, uitvoerig te bespreken en vervolgens creatief via eigen beeldmateriaal vorm te geven. Ook nu gingen ze op deze manier aan de slag. Deze Tafel des tijds is een multimedia- installatie die op het eerste gezicht groots en aantrekkelijk lijkt...maar wat als je beter kijkt?”

De menselijke figuur 'Bernard' ligt als een ware blikvanger midden op de tafel. Een regelrechte knipoog naar de overvloedige feesttafels die we kennen uit het Westerse leven maar ook uit de geschiedenis. Diners met eten in overvloed en te volle magen. Diners waar genodigden letterlijk en figuurlijk hun schoonste kant laten zien maar af en toe toch uit hun rol vallen.