Derde online verkeerscampagne 'Rij met je verstand, niet met je paardenkracht' afgetrapt
Op maandag 10 september stuurde Stef Vanlee, spoed- en MUG-verpleegkundige bij ZNA Jan Palfijn en tevens drijvende kracht en mede-oprichter van theatervoorstelling Fractie van een seconde voor de derde keer een nieuw verkeersfilmpje de wereld in. Ondertussen werd het filmpje, dat inzoomt op de gehaastheid waarmee we ons in het leven van elke dag en daarmee ook in het verkeer begeven, al zo'n 45 000 keer bekeken. Aan mensen wordt gevraagd om het filmpje te posten op hun Facebookpagina, voor henzelf en voor iedereen die hen lief is.
De lancering van het nieuwe filmpje kaderde in de aftrap van de derde online verkeerscampagne 'Rij met je verstand, niet met je paardenkracht' in de Warande in Turnhout de dag erna. Stef Vanlee en collega Rudy Claeys speelden er voor de gelegenheid hun 100ste aangrijpende voorstelling van Fractie van een seconde. Rudy overleefde in 2003 een zwaar verkeersongeval. Ondanks zijn verlamming schittert hij als acteur op de planken. Deze twee ervaringsdeskundigen bundelden hun krachten tot een beklijvende theatervoorstelling, die laat zien hoe allesverwoestend het verkeer kan zijn.‘Fractie van een seconde’ tourt intussen al twee jaar door Vlaanderen, werd al meer dan 100 keer geboekt en bekeken door meer dan 25 000 toeschouwers. Voor deze voorstelling ontvingen ze in 2017 de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs en dit jaar zetten ze door hun performance de lancering van het project Verkeersveilige gemeente in de provincie Antwerpen meer kracht bij.
Bestuuders en weggebruikers altijd en overal sensibiliseren blijft belangrijk, zo meent ook gouverneur Cathy Berx. Sinds haar openingsrede over verkeersveiligheid uit 2015 is het haar scherpe ambitie om tegen 2030 te ijveren voor en werk te maken van 0, ZERO verkeersslachtoffers in provincie Antwerpen.
Via dergelijke filmpjes wordt getracht om verkeer(s)(d) gedrag te wijzigen. Omdat het ieder van ons kan overkomen. De eerste videocampagne ‘Beter Voorkomen dan Genezen’ (in samenwerking met acteur Tom Audenaert) bereikte maar liefst meer dan 800 000 kijkers. De tweede campagne ‘Tweewielers worden ook graag gezien’ kan je hier bekijken.
Voor meer info over Fractie van een seconde kan je terecht op de webstek: http://fractievaneenseconde.be/