Laatste zes gerenoveerde keukens feestelijk in gebruik genomen op Campus PIVA

23.09.2024

Op maandag 23 september opende de provincie Antwerpen zes volledig gerenoveerde keukens op Campus PIVA, waarmee de tweede en laatste fase van een ambitieus renovatieproject wordt afgerond. De keukens worden zowel door de leerlingen van PIVA als de cursisten van CVO Vitant gebruikt. Met deze investering van ruim 8,7 miljoen euro zet de provincie in op een moderne, duurzame leeromgeving voor toekomstige horecaprofessionals.

Cursisten Horeca van CVO Vitant in nieuwe leskeuken

Met de oplevering van de zes nieuwe keukens wordt een grootschalig renovatieproject, uitgevoerd in twee fases, succesvol afgerond. Samen met de vier keukens die vorig schooljaar op de tweede verdieping in gebruik werden genomen, beschikt Campus PIVA nu over tien hypermoderne leskeukens waarin de leerlingen van PIVA en cursisten van CVO Vitant kunnen werken in een ultramoderne, praktijkgerichte leeromgeving die perfect aansluit bij de behoeften van de hedendaagse arbeidsmarkt.

De twee keukens op het gelijkvloers, Marjolein en Rozemarijn, zullen bovendien ook dienst doen als productiekeukens voor Bistro Vermeersch, een van de oefenrestaurants van PIVA. Op de eerste verdieping werden vier thematische keukens ingericht: Bitter, Salty, Sweet en Sour. Deze zijn allemaal uitgerust met energiezuinige apparatuur en bieden een innovatieve leeromgeving waarin de leerlingen en cursisten hun culinaire vaardigheden verder kunnen ontwikkelen.

Nieuwe leskeuken campus PIVA

Duurzaam en toekomstgericht onderwijs

Duurzaamheid en innovatie staan centraal in deze renovatie, zoals blijkt uit de vervanging van traditionele gasvuren door moderne inductievuren. Het renovatieproject sluit naadloos aan bij de duurzaamheidsdoelstellingen van het Provinciaal Onderwijs Antwerpen en het provinciaal klimaatplan ‘Plan Vandaag’. Door energiezuinige apparatuur, zoals inductievuren, te gebruiken in plaats van de oude gasfornuizen, verkleint de ecologische voetafdruk van de keukens aanzienlijk. Bovendien wordt er ook aandacht besteed aan voedselverspilling en afvalbeheer, wat een integraal onderdeel van de opleiding vormt.

“Deze keukens zijn het kloppend hart van onze school. Onze leerlingen krijgen hier de kans om te werken met de nieuwste apparatuur in een professionele omgeving die hen perfect voorbereidt op de realiteit in de horeca. Ze ervaren direct hoe het is om in een moderne restaurantkeuken te werken, wat hun leerproces enorm versterkt,” verteltToon Veelaert, directeur van PIVA.

Ook An Verlinden, de nieuwe directeur van CVO Vitant, is enthousiast: "Onze cursisten krijgen dankzij deze nieuwe keukens toegang tot de beste leermiddelen. Dit helpt ons om hen optimaal voor te bereiden op een toekomst in de horeca, waarin duurzaamheid en innovatie steeds belangrijker worden."

Nieuwe keuken Marjolein op campus PIVA

Culinair talent schittert tijdens feestelijke opening in keuken Marjolein

Ter gelegenheid van de opening werd in keuken Marjolein door de leerlingen van het 6de jaar Restaurant en Keuken en onder begeleiding van chef Dries Boogers een verfijnde lunch bereid en geserveerd in bistro Vermeersch. “"Het is geweldig om te zien hoe onze leerlingen groeien in deze nieuwe, moderne keukens. De professionele uitrusting geeft hen niet alleen meer mogelijkheden, maar ook meer vertrouwen in hun vaardigheden. Tijdens deze lunch kunnen ze tonen wat ze geleerd hebben en hoe ze hun kennis omzetten in de praktijk. Als leerkracht is het fantastisch om van dichtbij mee te maken hoe ze zich ontplooien tot succesvolle vakmensen", zegt chef Dries Boogers, leerkracht aan PIVA.

Ook de leerlingen zijn enthousiast over de nieuwe leskeuken: “Ik heb bij PIVA leren koken op gasfornuizen en keramische vuren, maar de inductievuren die we in deze nieuwe keuken gebruiken bieden nieuwe voordelen. Ze zijn sneller, veiliger en gemakkelijk schoon te maken. Het voelt alsof je in een moderne, professionele keuken werkt, en dat maakt koken nog leuker en leerzamer,” vertelt Rasheed Amani van 6 Restaurant en Keuken.