Nieuwe speeltuin in De Nekker feestelijk geopend

18.07.2024

Provinciaal Sport- en Recreatiecentrum De Nekker opent een geheel nieuwe speeltuin, verdeeld over drie zones. Op donderdag 18 juli openden twee van deze zones, specifiek ontworpen voor kinderen van 0 tot 6 jaar en 6 tot 12 jaar. Er is ook aan toegankelijkheid gedacht met een rolstoelvriendelijke carrousel. De provincie Antwerpen investeert € 545.000 in veilig en inclusief speelplezier op het domein.

Er was ook animatie voorzien tijdens de officiële opening van Speeljungle Nekki Island.

Jan De Haes, gedeputeerde voor Recreatie- en Groendomeinen, licht toe: “We maken De Nekker verder toekomstbestendig. We zorgen voor inclusieve en toegankelijke speeltuigen, nieuwe en veilige inrichtingen, en we garanderen dat geen enkele beperking het speelplezier op De Nekker in de weg zal staan! Zoveel mogelijk kinderen zullen kunnen spelen op de nieuwe speelzones.”

Toegankelijkheid staat centraal

“Niet iedereen kan per se op alles spelen, maar iedereen moet wel op iets kunnen spelen”, dat is het uitgangspunt van fabrikant en ontwerper Kompan voor het nieuwe project in De Nekker. In tegenstelling tot de verouderde speeltuin die er vroeger stond, ligt de focus van de nieuwe speeltuin op inclusiviteit, waarbij toegankelijkheid voor iedereen centraal staat.

Enkele speeltuigen zijn bovendien speciaal ontworpen zodat ook rolstoelgebruikers erop kunnen spelen, waaronder een aangepaste schommel en een rolstoeltoegankelijke carrousel. Daarnaast zijn er speciale speelelementen zoals geluidspanelen, toestellen met visuele impact en onderdelen voor solitair spelen om te ontsnappen aan overprikkeling.

Work in progress: rubberen matten

Dit najaar worden rubberen opvulmatten op een waterdoorlatende fundering geplaatst en met zand opgevuld in de nieuwe speeltuin van De Nekker. Deze matten zorgen ervoor dat ook personen die moeilijk door zand kunnen bewegen, zoals rolstoel- en rollatorgebruikers, gemakkelijk tussen de speeltoestellen kunnen navigeren. Tot die tijd zorgt De Nekker voor alternatieve toegankelijkheidsopties voor zoveel mogelijk speeltoestellen.

Drie speelzones voor verschillende leeftijden

Later dit jaar introduceert De Nekker nog een nieuwe speelzone voor kinderen van 12 jaar en ouder, die zal worden verbonden met de eerste vernieuwing. Dan worden er ook bomen geplant om de nieuwe speelzones compleet te maken.

De nieuwe speeltuin heeft onder andere een speciale schommel voor kinderen die minder mobiel zijn.