Kinderboerderij Rivierenhof zoekt meters en peters

18.09.2024

Op woensdag 18 september werden de eerste meters van de kinderboerderijdieren voorgesteld in het Rivierenhof. Elisabeth Lucie Baeten en Ann Van Mol gaven een baal hooi cadeau aan de ezels. Bezoekers kunnen meter of peter worden van één van de dieren van de Kinderboerderij en dragen zo bij aan de verzorging en het welzijn van de dieren.

Na het overhandigen van de baal hooi aan de ezels werd het meter- en peterbord aan de ingang op de Parkdreef onthuld. Bezoekers van het park zien zo wie de trotse meters en peters van de boerderijdieren zijn. Tot slot kregen de eerste twee meters, Elisabeth Lucie Baeten en Ann Van Mol, certificaten om hun meterschap officieel te maken.

Jaarlijks komen er duizenden bezoekers en schoolkinderen kennis maken met de dieren en genieten van de sfeer op het erf.  De Kinderboerderij in het Rivierenhof zet zich in voor het behoud van oude boerderijrassen, vooral uit de provincie Antwerpen en kreeg in 2019 het label ‘Levend Erfgoedhof’ van Steunpunt Levend Erfgoed. Op het erf wonen er Antwerpse smierels, Mechelse kalkoenkoppen en Rode Ardenner kalkoenen, maar ook Kempense geiten, Belgische hazen en een Belgisch trekpaard. De steun van de meters en peters maakt het verschil voor onze dierbare bewoners.

Dankzij het peterschap kunnen bezoekers letterlijk bijdragen aan de verzorging en het welzijn van de boerderijdieren. Het Provinciaal Groendomein Rivierenhof hecht veel belang aan het betrekken van de bezoekers bij de werking van het park. Dit is ook een belangrijk criterium voor de Green Flag Award. Het Rivierenhof ontving dit internationale kwaliteitslabel afgelopen zomer al voor de zevende keer.

Breng je petedier een bezoekje

Bezoekers, maar ook bedrijven, verenigingen en scholen kunnen meter of peter worden van een boerderijdier via de website www.provincieantwerpen.be/kinderboerderij. Er zijn 12 diersoorten om uit te kiezen zoals pony’s, geiten of konijnen. Directeur van het Provinciaal Groendomein Rivierenhof Peter Verdyck licht toe: “In ruil voor je engagement van minimum 1 jaar word je meter of peter. Je krijgt een prachtig certificaat met een foto van je petedier én de trotse meters en peters krijgen een plekje op het meter- en peterbord aan de ingang van de Kinderboerderij. Meters en peters krijgen regelmatig updates over de dieren en het reilen en zeilen op de Kinderboerderij en ze mogen hun petedier natuurlijk altijd verrassen met een bezoekje tijdens de openingsuren van de Kinderboerderij.”

Buurtbewoonster Elisabeth Lucie Baeten mag zich trotse meter van het konijn Tess noemen: “Ik woon vlak aan het Rivierenhof en het park is de lievelingsplek van heel mijn gezin. We gaan heel regelmatig naar de Kinderboerderij - er is niks zo therapeutisch als de geitjes aaien, en mijn kinderen vinden het heerlijk om de kuikentjes te zien opgroeien, en bij de koeien en de konijntjes te zijn. Nu ze wat groter zijn amuseren ze zich ook in het speelbos, en met de spelletjes en opdrachtjes die aan de muren hangen.

Geef een jaar peterschap cadeau

Geïnteresseerden kunnen het peterschap ook cadeau doen via de website www.provincieantwerpen.be/kinderboerderij. De schenker krijgt een mooie cadeaukaart en kan zo een origineel geschenk geven. Bezoekster Ann kreeg het peterschap cadeau van haar man: “Een kinderboerderij is er niet alleen voor kinderen. Het is echt een fijne plek voor jong en oud, een plek waar je tot rust kan komen tussen de dieren. In de stad is er nood aan zulke plekken. Het is belangrijk dat er zorg wordt gedragen voor mooie, diervriendelijke locaties waar iedereen blij van wordt. Ik ben fier een cadeau te hebben gekregen dat deze zorg in het hart draagt.