MarktWaarde

Projectomschrijving

Het EFRO-project Markt-Waarde richt zich op het verzamelen, analyseren en verwerken van duurzame inzichten om de economische meerwaarde van wekelijkse markten te bepalen. Daarnaast wil het project de impact van deze tijdelijke terugkerende opstellingen op het bestaande handelsapparaat analyseren en evalueren.

Het project:

  • verzamelt nieuwe data via meetopstellingen op de markten van Mechelen, Heist-op-den-Berg, Herentals en Brecht.
  • inventariseert de reeds aanwezige data binnen de projectgemeentes.
  • aankopen van aanvullende databronnen waar nodig.
  • voert bevragingen uit bij marktbezoekers en -handelaars om de specifieke eigenschappen van de markt in kaart te brengen.

De analyses binnen Markt-Waarde omvatten het beoordelen van marktpotentieel, het verzorgingsgebied en de aantrekkingskracht van de lokale markt, het evalueren van mobiliteitseffecten en bezoekersstromen en het in kaart brengen van de interactie tussen marktactiviteiten en de lokale handel.

Door bestaande data, zoals drukte- en mobiliteitsgegevens, te integreren met nieuwe databronnen, streeft Markt-Waarde ernaar lokale besturen meer inzicht te geven in de economische impact van wekelijkse markten en hun rol in de unieke identiteit van hun binnenstad, dorp of buurt. De visualisatie van deze data en inzichten via reeds bestaande initiatieven biedt lokale beleidsmakers de kans om meer datagedreven beslissingen te nemen en strategische beleidsontwikkelingen te ondersteunen.

Projectactiviteiten

  1. Inventariseren, capteren en integreren van datastromen gerelateerd aan markten en het lokale bestaande handelsapparaat (zoals passanten, looplijnen, bestedingen, mobiliteit en kruisbezoeken).
  2. Het economisch potentieel van markten en hun meerwaarde voor het bestaande winkelaanbod beoordelen door analyse van datastromen.
  3. Evalueren van de mobiliteitseffecten van markten en hun interactie met lokale dienstverlening ter bevordering van een duurzaam detailhandels- en locatiebeleid.
  4. Visualiseren van verzamelde data en kennis via bestaande initiatieven en dashboards zoals Provincies in Cijfers en implementatie in het Smart Retail Dashboard.
  5. Bundelen van resultaten en methodiek in een leidraad ter ondersteuning van huidige en toekomstige beleidstools en - strategieën, inclusief technische ontsluiting in bestaande tools.
  6. Bepalen van een markttypologie om de economische waarde, aantrekkingskracht en de relatie tussen fysieke en ambulante handel te vertalen naar vergelijkbare marktlocaties in Vlaanderen.

Timing project

Nodencaptatie: 01/01/2025 tot 01/03/2025

Identificatie use cases: 01/02/2025 tot 01/03/2025

Opstellen meetplan: 01/03/2025 tot 01/04/2025

Openbare aanbesteding Data: 01/01/2025 tot 02/06/2025

Data ontsluiting en data verzameling: 01/01/2025 tot 31/12/2026

Data analyse: 01/03/2025 tot 31/12/2026

Leidraad en workshops van data naar impact: 02/06/2025 tot 31/12/2026

Markttypologie: 02/06/2025 tot 31/12/2026

Visualisatie en gebruikerstesting: 02/06/2025 tot 31/12/2026

Disseminatie resultaten, publicatie, events: 02/06/2025 tot 31/12/2026

Dit project kwam tot stand met de steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling EFRO (€ 224.305), de Vlaamse overheid (€ 112.152), de provincie Antwerpen (€ 100.742), de Thomas More Hogeschool (€ 79.290), de steden en gemeenten Mechelen, Herentals, Heist-op-den-Berg en Brecht (ieder € 11.068).

Contact