De 6 van de Kempen

logo-DZVDK-cmyk

Als één geheel naar buiten treden

Aan de Kempen hangt een positief imago van rust, groen en gemoedelijkheid. Het project ‘De Zes van de Kempen’ voegt daar nog een element aan toe: verrassende winkelkernen, gekoppeld aan innovatief ondernemerschap.

Voor de kleinere steden en regionale kernen in de Kempen is het moeilijk opboksen tegen grotere winkelsteden als Antwerpen, Hasselt en Eindhoven. Door de krachten te bundelen en als één geheel naar buiten te treden, willen de Zes van de Kempen nieuwe klanten lokken.

Detailhandels-experten van provincie Antwerpen en POM Antwerpen werken daarvoor nauw samen met de lokale besturen van Geel, Herentals, Heist-op-den-Berg, Hoogstraten, Mol en Turnhout.

Vraag naar nieuwe initiatieven en ondernemers

Winkelkernen zullen er post-corona anders uitzien. Zo zal er vraag zijn naar nieuwe initiatieven en ondernemers. De provincie Antwerpen en de zes lokale besturen promoten binnen dit project dan ook innovatieve winkelconcepten op maat van elke kern. Met dit project biedt de Provincie Antwerpen ook op lange termijn perspectief aan de zes winkelkernen.

Verschillende doelgroepen aanspreken

De deelnemende steden en gemeenten hebben heel wat gemeenschappelijke kenmerken. Ze profileren zich samen als typisch Kempens, maar spelen daarnaast ook elk hun specifieke troeven uit. Iedere winkelkern richt zich tot een specifieke doelgroep:

  • Geel: het studentenpubliek
  • Heist-op-den-Berg: evenementbezoekers
  • Herentals: (fiets)recreanten
  • Hoogstraten: fijnproevers
  • Mol: vakantiegangers
  • Turnhout: strip-en spelliefhebbers

De Zes van de Kempen kunnen rekenen op steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling EFRO (€ 307.120), de provincie Antwerpen (€ 202.947) en de Vlaamse overheid (€ 92.524). Ook de betrokken steden en gemeenten doen hun duit in het zakje (samen € 165.210).

Gelieve marketing cookies te accepteren om deze video te bekijken.