Subsidieoproep Leerlabs zorg in de buurt

Het Gouverneur Kinsbergencentrum lanceert de subsidieoproep Leerlabs | Zorg in de buurt. De oproep is bedoeld voor organisaties die innovatieve hybride leeromgevingen willen ontwikkelen die inzetten op kennismaking met de zorg en professionalisering van verschillende zorgberoepen. Een subsidie bedraagt maximaal 100.000 EUR en het project loopt over maximaal één jaar.

Hoe indienen?

Een dossier indienen kan tot en met 20 juni 2024 (12u), via het e-loket.

Neem zeker grondig het subsidiereglement en de bijlagen door:

We raden aan om een projectidee eerst af te stemmen met ons. Mail naar leerlabs.zorg@provincieantwerpen.be of bel naar 03 830 73 13.

Op 25 juni 2024 (10u-17u) verwachten we jou voor een korte pitch (15 minuten) voor de subsidiecommissie in Gouverneur Kinsbergencentrum. Deze mondelinge presentatie is het enige moment waarop je het project aan de subsidiecommissie kan voorstellen.

• De pitch gaat door in Gouverneur Kinsbergencentrum (Doornstraat 331, 2610 Antwerpen). Je mag je aanmelden aan het onthaal.
  • Het is belangrijk dat je pitch to-the-point is.
  • We geven de voorkeur aan de aanwezigheid van de belangrijkste partners, omdat dit wijst op een sterk partnerschap.
  • Je mag gebruik maken van een Powerpointpresentatie.
  • Na de pitch kunnen er vragen gesteld worden over het project en de begroting (15 min). Onthoud dat de jury jouw kandidaatsdossier al heeft gelezen en tijdens dit gesprek in de diepte wilt gaan.

Begin juli verneem je of je project in aanmerking komt voor financiële steun.
De projecten starten na goedkeuring en lopen ten laatste tot 30/06/2025.

De projectoproep in een notendop

Wat verwachten we van een hybride leeromgeving?

• Innovatie en cocreatie
  • Professionalisering van lerenden, werkenden en lesgevers
  • Brede inzetbaarheid voor verschillende doelgroepen
  • Duurzaamheid, ook na afloop van het project

Welke doelgroep willen we bereiken in een hybride leeromgeving?

• Zorg- en welzijnsopleidingen VKS niveau 4
  • Personeel van zorg- en welzijnsorganisaties, in het kader van levenslang leren
  • Jongeren uit het lager en secundair onderwijs, via imagoversterkende kennismakingsactiviteiten
  • Zijinstromers via kennismakingsactiviteiten

Wie kan een project indienen?

De oproep richt zich tot zorg- en welzijnsinsorganisaties in de provincie Antwerpen met een basis- of secundaire school in de buurt. Minstens twee andere partners (naast de subsidietrekker) moeten de aanvraag ondersteunen.

Op zoek naar inspiratie?

Deze oproep kadert in het project Hylas in de buurt, een initiatief van Provincie Antwerpen waarin we jonge tieners (10-14 jaar) via authentieke leeromgevingen laten doen en leren in de klas, in een digitale leeromgeving én op een werkplek.

Het Gouverneur Kinsbergencentrum geeft Hylas mee vorm voor de zorgsector (studiedomein maatschappij en welzijn). We willen jongeren kennis laten maken met de verschillende zorgberoepen zodat ze een geïnformeerde studiekeuze kunnen maken. We ontwikkelen binnen “Zorg in de buurt”

• Een kaart van zorgorganisaties in onze provincie die authentieke leerkansen bieden aan jongeren
  • Themaboxen waarmee leerkrachten in de klas en op de zorgwerkvloer aan de slag kunnen met hun leerlingen.
  • Een buurtscan waarmee leerkrachten met hun leerlingen het zorgaanbod in de buurt in kaart kunnen brengen.

Bekijk bv. ook deze video’s over de hybride leeromgeving in AZ Herentals.