Snelstartgids provinciale IT-omgeving

Basisuitrusting

Je basisuitrusting bestaat uit een laptop, toetsenbord, muis, een headset en een laptoprugzak.

Software

Standaard zijn er een aantal software pakketten voorzien. Wil je extra software? Dat kan je aanvragen of zelf installeren. Bij zelfinstallatie: zorg dat je een licentie hebt en dat de software afkomstig is van een betrouwbare bron.

Computer- en Microsoftaccount

Zowel je computer- als je Microsoftaccount vorm je met je mailadres. Je mailadres bestaat uit voornaam.naam@domein.be. Het domein hangt af van jouw werklocatie: provincieantwerpen.be, zilvermeer.be, deschorre.be, kampc.be, campusvesta.be,…. Bijvoorbeeld jan.janssens@provincieantwerpen.be of jan.janssens@zilvermeer.be. Je mailadres is je gebruikersnaam om aan te melden:

  • op je laptop/pc
  • bij Office 365-toepassingen zoals intranet, SharePoint, Teams, CRM, Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneNote
  • bij Skype voor Bedrijven

Eerste keer aanmelden

Meld aan met je e-mailadres en je wachtwoord. Eens aangemeld kan je je wachtwoord wijzigen. Na zes maanden vervalt je wachtwoord. Als de vervaldatum nadert word je uitgenodigd om dit te wijzigen. Wijzigen kan altijd via wachtwoord.provincieantwerpen.be.

Tweestapsverificatie

Online veiligheid is cruciaal voor de dagelijkse werking van onze organisatie en daarom is het belangrijk dat elke provinciale collega tweestapsverificatie instelt. Zo voorkom je dat hackers toegang krijgen tot jouw gegevens én die van onze organisatie

Wat is tweestapsverificatie? 

Tweestapsverificatie is een eenvoudige en krachtige beveiliging die volgens Microsoft 99,9% van de aanvallen op een account stopt. Zelfs als ze je wachtwoord bemachtigen, zijn ze daar eigenlijk niets mee. 
Naast de normale aanmeldprocedure met je gebruikersnaam en wachtwoord, verschijnt een extra stap die via een app of sms controleert of jij het bent.
Je komt énkel met deze extra stap in aanraking in een context die een risico vormt voor de provincie Antwerpen (zoals buiten de BeNeLux, of vanop niet-provinciale toestellen).

Activeer je tweestapsverificatie
Stel de verificatiemethode (via app of sms) voor tweestapsverificatie in op een provinciale computer, met jouw smartphone bij de hand. Zo kan je op een betrouwbare manier aantonen dat jij het bent in een situatie die om een extra controle vraagt.

Draadloos netwerk

Je provinciale pc maakt op provinciale sites automatisch verbinding met het draadloze netwerk ‘PROVANT’. Bij thuis- en telewerk kan je connecteren met je eigen netwerk. Ook je (persoonlijke) smartphone kan verbinden met het provinciaal draadloos netwerk. Meer info daarover vind je hier.

Telewerken

Wanneer je telewerkt connecteer je bij aanmelding automatisch met VPN, wat staat voor Virtual Private Network. Dit kun je zien als een privénetwerk binnen een groter netwerk. Meestal gaat het om een versleutelde verbinding tussen twee andere netwerken via openbare netwerken (internet), in dit geval je thuisnetwerk en het bedrijfsnetwerk. Sommige online toepassingen, zoals e-mail, SharePoint, PrimeTime … zijn via internet beschikbaar met je Microsoft-account. Je kan ze dus bereiken vanop eender welke computer. Van sommige webapplicaties kan je de app installeren op je gsm voor snelle toegang.

Belangrijkste (web)applicaties
 

Webbrowser

De provincie voorziet voor jou Edge en Chrome.

Intranet

Als je je webbrowser voor het eerst opent, dan is intranet je startpagina. De url is intranet.provincieantwerpen.be. Via een private computer bereik je het intranet via extranet.provincieantwerpen.be.

E-mail De provincie werkt met de e-mailservice Outlook. Die groepeert e-mail, agenda, taken en meer. Je kan je e-mail ook online openen via outlook.office365.com. Meld aan met je Microsoft-account (voornaam.achternaam@domein.be).
Skype voor Bedrijven

Skype voor bedrijven is een communicatieplatform waarmee je kan bellen en (video)chatten via je computer.

PrimeTime

Tijdsregistratie, verlofaanvragen & afwezigheden worden geregistreerd en opgevolgd via Prime Time.

Ultimo Via Ultimo kan je verschillende facilitaire diensten vinden zoals vergaderzalen reserveren, klein ICT of kantoor materiaal aanvragen, auto’s ontlenen of defecten melden. Het aanbod verschilt van locatie tot locatie.

Bestanden opslaan en uitwisselen


Bestanden enkel op de harde schijf van je computer (lokaal) opslaan is geen goed idee, als de harde schijf stuk gaat of je laptop gestolen wordt ben je ze immers kwijt. Bewaar dus jouw documenten bij voorkeur online (SharePoint of OneDrive) of op een netwerkwerkschijf. Je beschikt standaard over drie netwerkschijven. Die worden heel regelmatig geback-upt. Telewerkers hebben toegang tot de schijven via VPN:

  1. H-schijf (‘persoonlijke schijf’). Enkel jij hebt toegang tot die data.
  2. N- of M-schijf (‘dienstschijf’). Collega’s van je dienst hebben toegang tot die data.
  3. G-schijf (‘transferschijf’): provinciepersoneel heeft toegang tot die data. Let wel: de data op deze schijf worden maandelijks gewist. Dit is dus geen bewaarschijf.

Op SharePoint bewaar je documenten die horen bij specifieke projecten (sites). Grote voordeel: de data zijn overal en altijd bereikbaar en je kan ze makkelijk delen met collega’s en externen. Nog niet elke dienst werkt met SharePoint, dus pols even bij je collega’s welk platform zij gebruiken om documenten veilig te bewaren.

Afdrukken, scannen en kopiëren

Je kan een afdruktaak verzenden naar eender welke multifunctionele printer binnen het provinciale netwerk. Tot 7 dagen na verzending kan je de afdruktaken afhalen. Ontgrendel het toestel met je badge en je kan afdrukken, scannen of kopiëren.

Meer info

Heb je vragen? Contacteer de ICT-Servicedesk digitaal of via telefoon 03 240 52 20.