Vuil, vrij en vrolijk

Vuil, maar vrij en vrolijk!
Je vuil maken tijdens de speeltijd is toch oh zo leuk ...

Samen begonnen, half gewonnen

Betrek zo vroeg mogelijk je kuiscollega’s mee in het proces van jullie groene transformatie. Zo kunnen ze vooraf hun bezorgdheden uiten en mee nadenken over praktische oplossingen. En komt de plotse modderstroom in de klassen ook minder als een verrassing.

Praktische poetsoplossingen

Is het buiten avontuurlijk, dan wordt het ook uitdagend binnen. Gelukkig zijn er enkele praktische oplossingen om een minimoeras te vermijden. 

  • Zandroosters aan de ingangen van het schoolgebouw.
  • Schoonloopmatten die natte zolen beperken.
  • Schoenvegers om ook de zijkanten proper te krijgen.

Zorg voor duidelijke en consequente regels, bijvoorbeeld over hoe jullie als rij de klas betreden. Schakel een “modderpolitie” in die zorgt dat er niemand met vuile schoenen de klas binnenkomt. 

Let wel: wil je dit soort zaken aankopen, dan kunnen deze voorlopig niet met jullie Groene Oase-budget worden betaald. 

Vuil, maar vrij en vrolijk!
Geen nette kledij om te spelen in de modder en het nat.

Aangepaste outfits

Slecht weer bestaat niet, slechte kledij wel!

Spreek met de ouders; laat ze hun kinderen naar school gaan in ‘speelkledij’. Met outfits die vuil mogen worden, kunnen kinderen zich helemaal laten gaan. 

Steeds meer horen we van scholen dat de leerlingen binnen pantoffels dragen en buiten laarzen aandoen. Van schoenen wisselen vraagt enige aanpassing, zeker bij de kleinsten. Maar veel leerlingen ervaren een duidelijkere mentale switch tussen spelen en leren. Dat is een mooi voordeel. 

Zamel als school pantoffels in voor de leerlingen die niet zomaar nieuwe schoenen kunnen betalen.

Samen sterk

Met een groep aan kleine helpers kan je samen veel verzetten. Bouwde je als school alvast een systeem in dat de klassen helpen bij het onderhoud van je Groene Oase? Of werken leerlingen mee in de moestuin? Neem het achteraf schoonmaken erbij als een standaardstap in de takenpakketten.