Buitenklas

Groen Gepuzzeld: De Buitenklas
't Laar in Wommelgem koos voor een amfitheater met krijtbord vooraan de klas.

Licht bewolkt met veel kans op kwaliteitsvolle lessen

Buitenklassen bestaan in alle maten of vormen. Ook de manier waarop leerkrachten er lesgeven en de gebruikte leermaterialen variëren. Een constante is er zeker wel: eenmaal de buitenklas er is, wordt ze volop gebruikt. “Het weer is een belangrijke factor natuurlijk”, zegt directrice Sigrid De Cnodder van ’t Laar in Wommelgem. “Buiten lesgeven in de regen doen we niet. Maar van zodra de zon schijnt, leren de leerlingen graag buiten.” De Turnhoutse Talentenschool campus Boomgaard koos wel voor schaduwdoeken. “De leerlingen zitten toch vaak buiten met hun laptop, dan is die schaduwdoek wel nodig om iets te kunnen zien”, licht Ruth Vandereycken toe. 

 

Een buitenklas op maat

Van amfitheaters, tot picknickbankjes, tot een houten podium omringd met houten stoelen. Buitenklassen zijn er in alle vormen. In ’t Laar in Wommelgem kozen ze voor een krijtbord vooraan hun stenen amfitheater. “We zijn destijds vertrokken vanuit het idee van een klassieke klas. Vaak begint onze les hier ook, maar daarna krijgen de leerlingen een praktische opdracht, en deinen ze uit over de groene plekjes op de hele speelplaats.” Even gevarieerd als de verschillende buitenklassen, zijn de leermaterialen waarmee scholen aan de slag gaan. “Veel scholen opteren voor de materialenkoffer”, zegt Veerle Moons van MOS Antwerpen. “Hierin zitten dan krijtbordjes, of schrijfborden met stift en wisser. Andere scholen hebben een tarp, tegen wind of regen. Soms ook plastieken kussenovertrekken zodat de leerlingen comfortabel kunnen zitten."

De buitenklas van Freinetschool De Vlindertuin in Lille
Op Freinetschool De Vlindertuin in Lille prijkt een buitenklas met podium.

Aangepaste les?

“Veel scholen hebben graag een amfitheater, met een krijtbord vooraan”, vertelt Veerle van Mos Antwerpen. “Leerkrachten denken al snel aan een klassieke les, maar dan buiten. We moedigen echter aan om aangepast les te geven buiten. Laat de leerlingen concrete opdrachten uitvoeren in kleinere groepjes. Gebruik doordacht gekozen werkvormen om je lesinhoud aan te bieden. Zo leren ze actief én ontdekkend, waardoor leerlingen beter begrijpen en onthouden.

Kijk daar, een vogel!

Geen enkel van de bevraagde scholen gaf aan dat de leerlingen tijdens een buitenles vlug worden afgeleid. Het vraagt wat gewenning, maar de frisse lucht en de verandering van leslocatie zorgen voor meer concentratie tijdens de les. “We gingen eens bij een van de Groene Oase-scholen een buitenles filmen met een drone. Een enorme afleiding tijdens de les zou je denken, maar die leerlingen bleven bij de les", aldus Veerle van MOS.

Samengevat 

Kortom, een buitenklas die past bij je school vraagt om maatwerk. Met veel mogelijke materialen, lesvormen en verschillende soorten buitenklassen. De stap naar buiten vraagt een houdingsverandering en wat tijd voor leerlingen en leerkrachten om zich aan te passen. Maar wie de stap waagt, zal zien dat buiten leren werkt.

Ontdek nog meer tips en inspiratie op de website van MOS, thema buiten leren.

Veerle Moons, Elke Hermans, Greet Brits en Karoline Hofmans

Functie
MOS-team provincie Antwerpen
T
015 30 61 25