Risico en preventie op een groene speelplaats

Ben Walschaerts, preventieadviseur bij het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen deelde op 25 maart zijn tips over risico en preventie in een vergroende speelomgeving.

De sessie vond plaats in basisschool De Kosmos in Antwerpen. Herbekijk hier de presentatie.

In het najaar hernemen we een sessie rond preventie en risico. Heb je interesse? Vul je gegevens in en we houden je op de hoogte.

We plaatsen enkele van de strafste quotes van Ben Walschaerts op een rijtje:

• "Een risico biedt kansen. Dat hoor je nooit. Spelen is noodzakelijk. Ook dat hoor je nooit."
  • "Ik noem mezelf een professionele speelvogel."
  • "Vind je een zaagmachine uit waar geen risico's aan verbonden zijn, dan is iedereen supertevreden. Vind je een speeltoestel uit zonder risico, dan gaan kinderen niét tevreden zijn. Dan valt er speelwaarde weg."
  • "Er moet ook iets geleerd worden. Soms is dat met een blauwe plek, maar dan worden er risicocompetenties opgebouwd."
  • "Valdempende tegels zorgen voor verscholen breuken."
  • "De normen zijn een bron van kennis, maar ze zijn geen wet."
  • "Als je naar een vergroende speelplaats gaat, is het aangeraden om een actief toezicht te houden. Rondgaan, maar niet overal gaan kijken. Kinderen hebben recht op hun eigen geheime plekjes."
  • "De bordjes 'de directie is niet verantwoordelijk voor ongevallen' zijn verboden. De inspecteur mag zelfs boetes uitschrijven."
  • "Laat je niet bangmaken voor aansprakelijkheid."
  • "Heb vertrouwen. Het groen, de natuur wint altijd."
kessel basisschool de ceder groene oase

Extra inspiratie nodig? Neem een kijkje op de website van Stad Antwerpen.