Rinkrank Kalmthout

Voetbalveld op de speelplaats van Rinkrank Kalmthout
Groen, groener, groenst. Zelfs het voetbalveld op de speelplaats van Rinkrank Kalmthout is niet verhard.

De bouwgroep

Directrice Clara De Bakker vertelt: “Alles begon bij onze ‘bouwgroep'. Deze groep ouders komt al verschillende jaren regelmatig samen. Ze denken na over beheer van de  schoolgebouwen en de speelplaats. Zij wilden de speelplaats aanpakken om er nog een fijnere speelplek van te maken. Een van de bouwgroeppapa’s wist van het bestaan van ‘Groene Oases’ en diende samen met ons de projectaanvraag in. Vanaf dan liep alles hier ontzettend vlot.”

Op één schooljaar tijd gingen we van het idee van een Groene Oase tot een gerealiseerde groene speelplaats”, beaamt directrice Lotte Coreynen. “Daar zaten onze werkzaterdagen niet voor niets tussen.”

Betrek alle ouders, leerlingen en leerkrachten voor een gedragen groene speelplaats.
Groene Oase Rinkrank Directie
Directeurs Lotte en Clara met het logo van Groene Oases.

Werkzaterdagen

Lotte Coreynen: “Samen met de bouwgroep organiseren we voor elke klas een werkzaterdag”, vertelt Lotte. “Dan mogen de leerlingen van één klas, met hun ouders en de klasleerkracht hier komen klussen op school. Zij vullen houtsnippers aan, snoeien de hagen, vlechten de wilgentunnel terug in, knappen de buitenkeuken op…  Ook het onderhoud van de schoolgebouwen hoort daarbij. Het is echt knap om te zien hoeveel zo’n geëngageerde groep kinderen en ouders kunnen realiseren; op 1 dag werd hier vorig jaar uit onze gerecycleerde tegels een groot amfitheater gebouwd.”

 

 

Clara De Bakker: “De bouwgroep bereidt die werkzaterdagen ook keurig voor. Je kan hier geen klas leerlingen met hun ouders ontvangen zonder een duidelijk plan. De bouwgroep plant dus in wat er moet gebeuren en voorziet ook het nodige materiaal”, kadert Clara. “Elke klas komt 1 zaterdag per jaar werken. Met onze 10 klassen wordt hier dus elke maand wat opgeknapt. Tijdens de zomervakantie kunnen we rekenen op de klusjesman voor het onderhoud.”

Leerlingen Rinkrank op de speelplaats

Engagement maakt verbinding

Lotte Coreynen: “Die werkzaterdagen brengen ook mensen samen. Onze eerste werkzaterdag van dit schooljaar kwamen de ouders van de peuters helpen. Veel van die ouders kennen elkaar nog niet. Zo’n werkzaterdag is perfect voor een actieve kennismaking. Tijdens het werken, wordt er gezellig gebabbeld en leer je elkaar beter kennen."

 

Clara De Bakker: “Van 9u tot 15u komen leerlingen en ouders hier de handen uit de mouwen steken. Maar we hebben echt al gezien dat er soms veel langer gewerkt wordt. Onlangs had een klas eten besteld, en zat iedereen hier gezellig pizza’s te eten.”

Mijn groene speelplaats

Clara De Bakker: “Ook de leerlingen zijn enorm betrokken. Zij zijn dan ook trots op ‘hun groene speelplaats’, en op de taakjes die zij tijdens de werkzaterdagen mee hebben uitgevoerd. Maar ook bij het ontwerp van de groene speelplaats dachten zij mee, samen met de leerkrachten. Via de leerlingenraad werden ideeën verzameld. De haalbare ideeën hebben we zo veel mogelijk meegenomen.”

Amfitheater op Rinkrank
Op één werkzaterdag creëerden de ouders een amfitheaters van gerecycleerde tegels.

Advies

Samen: “Als advies zouden we zeker geven om het hele schoolteam en de ouders te betrekken. Die verbondenheid zorgt ervoor dat die groene speelplaats een gedragen gegeven is en blijft. Onze ouders en leerlingen zijn helemaal mee en zijn zó enthousiast. En wij zijn zo trots!”