Sint-Jozefschool in Emblem

De groene speelplaats op de Sint-Jozefschool in Emblem is een pareltje.

Uit de startblokken

Griet Hammels: Onze speelplaats was echt een grote stenen vlakte waar koning voetbal centraal stond. Daar wilden we wat aan veranderen. Met twee leerkrachten hadden we al wel een tijdje het idee om die speelplaats aan te pakken. De subsidie van Groene Oases was dan wel het duwtje in de rug om aan de vergroening te beginnen. Ook de school en het oudercomité financierden mee.

 

Het is wel echt belangrijk dat je weet wat je wilt op die speelplaats. Verzamel de ideeën van leerkrachten, ouders, en leerlingen, voor de speelplaats van je dromen.

Rust, verscheidenheid en dieren

De groene speelplaats op de Sint-Jozefschool in Emblem is een pareltje.

Griet: In het algemeen merken we dat kinderen minder goed kunnen spelen; ze spelen thuis minder buiten en spelen minder samen.

Daarom hebben we ingezet op een groene speelplaats vol speluitdaging die hen dit terug leert. Vooral de verscheidenheid is belangrijk. Naast het voetbal- en multisportveld kunnen de leerlingen echt ravotten in het groen op de hele speelplaats. Maar de leerlingen vinden ook rust in de buitenklas, of bij de kippen.

 

Een dier doet iets met een kind, zelfs al is het maar een kip. Bij een moeilijk moment even tijd met een dier doorbrengen, kan leerlingen echt helpen. Tijdens de middagspeeltijd mogen leerlingen rustig lezen in de buitenklas. In het begin moesten we bewaken dat daar niet ook gespeeld werd. Maar nu blijven de rustplekken echt rustig.

We merkten op dat kinderen minder goed kunnen spelen; ze speelden minder buiten en speelden minder samen. Daarom hebben we ingezet op een groene speelplaats vol speluitdaging zodat ze dit terug konden leren.

Bezorgdheden en oplossingen

Griet: In het begin was er een lichte bezorgdheid rond het vuil in de klassen, of over de vuile kleren, maar voor elk probleem bestaat er een oplossing. Alle leerlingen doen nu hun schoenen uit voor de klas. De jongste leerlingen hebben vloerverwarming, en lopen op sokken rond. De oudere jaren hebben pantoffels aan.  

Ook zien we dat de leerlingen meer speelkleren of laarsjes aanhebben. Ik ben zelf ouder, en de kleren moeten inderdaad vaker in de was. Maar je merkt ook wel dat de kinderen ‘goed gespeeld’ thuiskomen. Daar draait het toch om.

Overtuigd

De groene speelplaats op de Sint-Jozefschool in Emblem is een pareltje.

Griet: Het is fijn om te zien hoe het draagvlak voor die groene speelplaats beetje bij beetje kwam. In het begin was het team wel fan, maar echt trekker waren ze nog niet. Zodra de plannen concreet werden, merkte je dat het enthousiasme steeg. Dan stelden collega's voor om te helpen tijdens de werkzaterdagen.

Nu de speelplaats er is, zijn de voordelen overduidelijk en is iedereen mee. Er is minder ruzie, de kinderen genieten van de rusthoekjes, kunnen zich beter concentreren, spelen meer en genieten van het groen. Super, toch? Volhouden is de boodschap dus!

Allen voor één

Griet: Voor de metamorfose van de speelplaats hebben we zoveel mogelijk helpende handen ingeschakeld. De eerste reflex was altijd ‘waar kunnen de leerlingen mee helpen’? De leerlingen van het 5e en 6e leerjaar hebben heel wat tegels mee gewipt. De jongere leerlingen hebben kleine planten aangeplant. We zien dat deze leerlingen fierder zijn op hun speelplaats. De jongere leerlingen moesten we eerst leren om geen blaadjes of takken af te trekken, maar ze doen dat steevast minder bij de planten die ze zelf hebben aangeplant.

Maar ook de ouders stonden ons bij. Tijdens 4 à 5 werkzaterdagen kwamen 15 ouders superhard werken. Je merkte direct dat de sfeer goed zat. Samen de handen uit de mouwen steken creëert echt een band.

De groene speelplaats op de Sint-Jozefschool in Emblem is een pareltje.

Onderhoud

Griet: De klusjesman onderhoudt de Groene Oase voor een deel, al doen de leerlingen zelf ook heel wat. Een aantal leerlingen vragen mij elke dag: “Wanneer doen we nog eens het onkruid uit?” of “Mag ik nu de kippen verzorgen?” Het is dan wel de bedoeling dat de leerlingen die zich opgaven om wat mee te helpen, dat altijd doen, en niet enkel als ze daar zin in hebben, maar dat loopt vlot. In de zomer komen de kippen bij mij logeren.

Regionaal Landschap de Voorkempen tekende de plannen en regelde projectbegeleiding.