Moord in de poel

Leerjaar 4de tot 6de leerjaar
Combineren Natuursafari, Wees waterwijs
Periode tweede helft mei, juni

Op zoek naar de moordenaar in de PIME-poel

De leerlingen kruipen in de huid van professionele speurders. Ze ontrafelen de verdachte dood van één van de dieren uit de PIME-vijver. Om de dader op het spoor te komen, onderzoeken ze de waterkwaliteit, pluizen ze de omgeving uit en bestuderen ze de andere waterdieren. Ze vangen en determineren de dieren zelf en bekijken de voedselrelaties.

De leerlingen werken in teamverband en gaan zelfstandig aan de slag. Ze krijgen een onderzoekskoffer met een handleiding zodat ze perfect weten wat hen te doen staat. Een goed leesniveau is dus aangeraden. Hiermee kan je rekening houden bij het indelen van de groepjes. Indien dit een moeilijkheid vormt, gelieve een extra begeleider te voorzien om de leerlingen hierin te ondersteunen.

Drie kinderen aan de vijver

Reacties van enthousiaste deelnemers

  • “Via prenten en een verhaal naar concrete informatie over de dieren in de poel. Prima bezig.”  (Goezo Klokkenlaan uit Nijlen)
  • “Uitleg binnen en praktisch werk buiten. De kinderen kunnen veel ‘doen’. Leuk en vooral leerrijk.”  (Sint-Ursula Klim Op uit Lier)
  • “Zeer afwisselend, ruimte voor differentiatie. De leerlingen kunnen zelf veel doen en worden uitgedaagd. Het spel zit goed in elkaar.” (Ritmica uit Hove)

Relevante eindtermen

  • 1.1 De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren.
  • 1.3 De leerlingen kunnen in een beperkte verzameling van organismen en gangbare materialen gelijkenissen en verschillen ontdekken en op basis van minstens één criterium een eigen ordening aanbrengen en verantwoorden.
  • 1.4 De leerlingen kennen in hun omgeving twee verschillende biotopen en kunnen er enkele veel voorkomende organismen in herkennen en benoemen.
  • 1.5 De leerlingen kunnen bij organismen kenmerken aangeven die illustreren dat ze aangepast zijn aan hun omgeving.
  • 1.7 De leerlingen kunnen de wet van eten en gegeten worden illustreren aan de hand van minstens twee met elkaar verbonden voedselketens.

Praktisch

  • Vraag je leerlingen om rubberlaarzen, reservesokken en regenkledij mee te brengen.
  • Deel je groep vooraf op in zes kleine teams, dat spaart tijd op de dag zelf.
  • Laat je leerlingen een naamsticker of - button dragen.

Meer informatie over de kostprijs, bereikbaarheid en duur van de activiteit vind je hier.