Decreet leersteun

Wat is leersteun?

Het decreet Leersteun vervangt het M-decreet vanaf 1 september 2023.

Hoe werkt het?

  • Voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte (denk aan extra uitleg, tijd, leerhulpmiddelen...) moet de school de nodige maatregelen nemen.
  • Indien nodig, schakelt de school het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) in. CLB-medewerkers hebben nog meer expertise en ervaring om de zorgnoden van leerlingen correct in te schatten en kunnen de school ondersteunen.
  • Volstaat de zorg op school niet om de leerling een normaal traject te laten afleggen, start het CLB een traject op maat. Het CLB kan eventueel een diagnose stellen, kijken of er voldoende expertise binnen de school aanwezig is en oordelen of specifieke ondersteuning vanuit het buitengewoon onderwijs wenselijk is (= leersteun). In het laatste geval maakt het CLB een (gemotiveerd) verslag op.
  • Als leerling en ouder heb je uiteraard het recht om dat verslag in te kijken. Je moet dit zelfs goedkeuren voordat er specifieke begeleiding wordt aangevraagd.
  • Op basis van dit verslag kan de school extra ondersteuning aanvragen voor de leerling bij het leersteuncentrum. Elke school is verbonden aan zo’n leersteuncentrum.

Er zijn 3 soorten verslagen binnen decreet Leersteun:

  • GC-verslag (vroeger: gemotiveerd verslag): een verslag voor het volgen van het Gemeenschappelijk Curriculum met ondersteuning.
  • IAC-verslag (vroeger: M-verslag): een verslag voor het volgen van een Individueel Aangepast Curriculum (met ondersteuning) in het gewone of in het buitengewoon onderwijs.
  • OV4-verslag is een nieuw soort verslag dat met het decreet leersteun in het leven werd geroepen. Het OV4-verslag is een verslag voor leerlingen die grote onderwijsbehoeften hebben, maar die wel het gewone (gemeenschappelijke) curriculum kunnen volgen. Zij krijgen dus wel extra ondersteuning, en ze hebben (indien gewenst voor de ouders) toegang tot het buitengewoon onderwijs (enkel opleidingsvorm 4), maar zij volgen geen IAC. Onder het M-decreet bestond dit niet als een apart verslag, het ging dan om een verslag waarop ‘opleidingsvorm 4’ vermeld stond.  

Meer informatie over het decreet Leersteun kun je hier terugvinden.

Onafhankelijke bemiddeling in het kader van leersteun

Wat?

Een klacht over het wel of niet opstellen van een GC-verslag wordt door het betrokken CLB behandeld. Ben je ontevreden over het al dan niet opstellen van een IAC-verslag of een OV4-verslag? Dan verwijzen we je graag naar de Vlaamse bemiddelingscommissie voor een bemiddeling na contact met het eigen CLB.

Wanneer je niet tevreden bent over aanpassingen op school in het kader van specifieke onderwijsbehoeften, dan kan je beroep doen op onafhankelijke bemiddeling door een ander CLB. Een ontevredenheid of klacht zal altijd eerst bekeken moeten worden met de betrokken partijen, eventueel met ondersteuning van de CLB-medewerker van de school. Komen jullie er niet uit, dan kan er een ander CLB optreden als onafhankelijke bemiddelaar.

Je kan als leerling of ouder dus om onafhankelijke bemiddeling vragen als je een klacht hebt over:

  • de redelijke aanpassingen door de school;
  • de afweging van proportionaliteit van redelijke aanpassingen;
  • de leersteun vanuit het leersteuncentrum;
  • een GC-verslag, een IAC-verslag of een OV4-verslag.

Wat kan je verwachten van de bemiddeling en de bemiddelaar?

Een bemiddelaar probeert een conflict mee op te lossen als onafhankelijke partij. Hij/zij brengt de betrokken partijen samen om naar elkaar te luisteren en elkaars standpunten te begrijpen. Iedereen kan hier zijn bezorgdheden en behoeften vertellen. De bemiddelaar zoekt mee naar een oplossing die voor iedereen aanvaardbaar is. De oplossing van het probleem blijft wel in handen van de betrokken partijen.

Belangrijk is dat bemiddeling vrijwillig is voor iedereen.

Wat wordt er van jou verwacht bij een bemiddeling?

  • Je kiest vrijwillig voor het bemiddelingstraject en kan op elk moment de bemiddeling stopzetten.
  • Je neemt actief deel aan het bemiddelingstraject.
  • Je hebt oog voor een respectvolle communicatie.
  • Je hebt vertrouwen in een constructieve dialoog.
  • Je bent bereid om te luisteren naar elkaars perspectieven.
  • Je bent bereid los te komen van het eigen perspectief en de eigen oplossing.

Procedure

Wil je graag een onafhankelijk bemiddelaar inschakelen? Contacteer dan het CLB van je school. Wanneer alle stappen werden gezet, contacteert het betrokken CLB een ander CLB. Zij zullen dan optreden als onafhankelijk bemiddelaar en zullen de betrokken partijen uitnodigen voor een bemiddelingstraject.

Meer informatie over onafhankelijke bemiddeling in het kader van leersteun kun je hier terugvinden.