PRUP Fabiolakruispunt en Lostraat Heist-op-den-Berg
De Liersesteenweg of N10 is een belangrijke verkeersas en gewestweg die dwars door Heist-op-den-Berg loopt. Langs deze steenweg zijn tegenwoordig vooral winkels en bedrijven gevestigd, telkens met een eigen in/uitrit. Hier en daar liggen nog woningen tussen de bedrijven en winkelzaken.
De uitgestrekte winkellinten zorgen ervoor dat steeds meer mensen zich langs de steenweg verplaatsen om de winkels daar te bereiken. Bovendien speelt dit winkelverkeer zich over zowat de hele lengte van de steenweg af, met heel wat mobiliteits- en fileproblemen tot gevolg. Ook de verkeersveiligheid lijdt hieronder.
Met het PRUP Fabiolakruispunt en Lostraat wilde de provincie Antwerpen, in samenspraak met het lokaal bestuur van Heist-op-den-Berg, deze problematieken alvast aanpakken in Heist-op-den-Berg. Doel van het PRUP was om in deze zone de grote winkels te groeperen op twee bepaalde plekken: een eerste cluster bij het Fabiolakruispunt en een tweede ter hoogte van de Lostraat. Die wijziging voor grote winkels zou een gunstig effect hebben op de verkeersveiligheid en doorstroming langs N10. Daarnaast wilden we met dit PRUP de kleinere winkels stimuleren om zich meer in het centrum van Heist-op-den-Berg zouden vestigen. Leegstaande winkelpanden opnieuw vullen maakt een dorpskern levendiger.
Het PRUP bleek na onderzoek geen geschikte methode om deze doelen te bereiken.
Overkoepelende visie op baanwinkels
Het groeperen van winkels past in de overkoepelende visie over 'Baanwinkels en gemeenten op één lijn'. Daarbij zijn de N70 tussen Antwerpen en Gent en de N10 tussen Lier en Aarschot zijn daarbij als teststeenwegen naar voren geschoven. De provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant en de betrokken gemeenten langs beide steenwegen engageerden zich om deze visie op baanwinkels naar praktijk om te zetten. De PRUP-procedure Fabiolakruispunt en Lostraat was specifiek in dit kader opgestart.