Brabant Kust de Kempen

opzet: versterking duurzaam toeristisch-recreatief potentieel in de grensstreek tussen Brabant en de Kempen via een betere ontsluiting, samenwerking en samenhang tussen activiteiten en grensverhalen

partners: dertien partners uit Vlaanderen en Nederland: twee hogescholen (Thomas More en BUas), tien gemeenten (Turnhout, Ravels, Baarle-Hertog, Arendonk, Merksplas, Hoogstraten, Baarle-Nassau, Goirle, Alphen-Chaam, Tilburg) en projectverantwoordelijke Toerisme Provincie Antwerpen

subsidie: Interreg Vlaanderen-Nederland

timing: april 2024 tot maart 2027

budget: 1.867.000 euro

contactpersoon: Eva Geentjens en Tine Van Hoydonck

Op de agenda in 2024

• kick-off met alle partners in Tilburg op 13 maart, met o.a. kennismaking en toelichting bij do’s en don’ts Interreg door Kathleen Mostien in stadhuis en stadswandeling naar Spoorpark Tilburg, een inspirerende samenwerking tussen bewoners, ondernemers en gemeente
  • april-mei: BUas en Thomas More starten de onderzoeksfase met gesprekken en interviews bij betrokken gemeenten
  • publieke kick-off in Turnhout op 13 juni om 15u

Ontdek het laatste nieuws over dit Interreg-project op de website of LinkedIn.

feedback projectpartners

“Door de samenwerking met Toerisme Provincie Antwerpen smelten verschillende kleine, individuele radartjes samen tot een goed geoliede machine. Als kleinere speler in het toeristische werkveld is het niet altijd mogelijk om boven het maaiveld uit te komen, maar met gebundelde krachten worden grote, grensoverschrijdende en zelfs internationale projecten mogelijk. De kennis van TPA om deze projecten te trekken, werkt stimulerend en motiverend om ook op zelfstandige basis - voor minder uitdagende projecten - mee aan de slag te gaan.”

Heidi Goossens - Hoogstraten

“Voor zo’n dossier lijkt het ons aangewezen dat een overkoepelende partner een trekkersrol opneemt, in dit geval Toerisme Provincie Antwerpen. Zeker voor de gemeenten langs onze kant van de grens een prima (logische) partner. De Nederlanders klagen ook niet, dus dat zit goed. TPA heeft de nodige expertise die je niet bij iedere individuele partner mag verwachten, zeker niet bij kleine partners zoals Arendonk.

We zijn blij dat we als kleine toeristische gemeente aan dit regioverhaal kunnen deelnemen. Ook de samenwerking met de gemeenten over de grens zien we als een meerwaarde.”

Pascal Thijs - Arendonk

“In Ravels kunnen we altijd op Toerisme Kempen en TPA vertrouwen voor een vlotte en fijne samenwerking om onze regio meer op de kaart te zetten!”

Gert Stymans - Ravels