Provincie lanceert gezamenlijke promotiecampagne voor zes Kempense handelskernen
Routes in Geel, Herentals, Heist-op-den-Berg, Hoogstraten, Mol en Turnhout zetten lokale ondernemers in de kijker tot ver buiten de regio.
Begeleid door detailhandelscoaches van de provincie Antwerpen hebben zes lokale besturen uit de Kempen een gezamenlijke strategie bedacht om nieuwe klanten van ver buiten de regio naar hun handelskernen te halen. Ze doen dat onder een gezamenlijke noemer: De Zes van de Kempen. De zes zijn Geel, Herentals, Heist-op-den-Berg, Hoogstraten, Mol en Turnhout. Ze willen de Kempen profileren als een regio waar je niet enkel rust en stilte vindt, maar ook gezellig kunt shoppen, eten en drinken. Een uitgekiende promotiecampagne op sociale media, gebaseerd op een sterke data-analyse, trekt nieuwe klanten aan naar meer dan 150 ondernemers op verschillende routes.
Iedereen kent de Kempen, dat is het vertrekpunt van de promotiecampagne. Maar wie beslist om naar deze regio af te zakken, weet nog te weinig dat je er ook gezellig kunt winkelen in sfeervolle handelskernen bij vaak zeer gepassioneerde ondernemers. De nieuwe campagne sluit aan op het kernversterkend beleid dat de zes steden en gemeenten al meerdere jaren voeren op maat van hun handelscentrum, ondersteund door provinciale detailhandelscoaches. Die volgehouden aanpak begint zijn vruchten af te werpen; zo zagen we vorig jaar sinds lang een kentering in het aantal leegstaande handelspanden.
Klantenpotentieel buiten de regio
Uit analyses blijkt dat de Zes van de Kempen zich niet alleen tot de trouwe klanten uit de regio moeten richten. Er valt nog heel wat potentieel aan te boren buiten de regio, vooral door specifieke doelgroepen aan te spreken. Zo kan men ondervangen dat grotere shoppingsteden rond de Kempen druk op de regio zetten.
De promotiecampagne die vandaag werd gestart, richt zich tot potentiële bezoekers uit heel Vlaanderen, Brussel en het zuiden van Nederland. Via sociale mediakanalen worden ze geteased met verrassende filmpjes, onder meer van acteur Herman Verbruggen (zie www.dezesvandekempen.be/campagnemateriaal). Bij het doorklikken landen de bezoekers op de website van De Zes van de Kempen, waar ze mooie routes doorheen de zes handelskernen kunnen downloaden. Als extra aansporing zijn er ook nog waardebonnen voor lokale winkels en horecazaken te winnen.
Specifieke doelgroepen
Ieder van de Zes van de Kempen speelt een lokale troef uit en richt zich daarmee tot een specifieke doelgroep. Zo wil Mol haar vele verblijfstoeristen de winkelkern leren kennen en doet Geel hetzelfde voor studenten. Herentals richt zich op wielertoeristen en andere sportrecreanten en Hoogstraten op de fijnproevers. Heist-op-den-Berg kiest voor de evenementbezoekers en Turnhout focust op spel- en stripliefhebbers.
“Het doel is om die mensen nog voor ze in hun auto of op de trein richting Kempen stappen al te laten kennismaken met bijzondere adresjes in de winkelkernen,” stelt Ben Op de Beeck, die als detailhandelscoach aan het project verbonden is. “We promoten nu zes routes langs de eerste 150 ondernemers, volgen de data achter de campagne zeer nauw op en sturen onze planning en targetting bij waar nodig.”
Krachten bundelen in crisistijden
De druk die zelfstandigen en kleine ondernemers al sinds de coronacrisis ervaren, blijft hoog door de huidige inflatie en energieproblematiek. Ondersteuning van lokale besturen vanuit de provincie is meer dan welkom.
De Zes van de Kempen hebben samen maar liefst 350 fashionzaken en 425 horecazaken in hun handelskern, bijna allemaal op wandelafstand van een station. Wie grote ketenboulevards wil mijden en op zoek is naar originaliteit, vindt hier dus een ruim aanbod. Koopstromen van buiten de regio zijn een belangrijke meerwaarde voor de lokale handelaars. Ze versterken de leefbaarheid van de winkelkernen. Dat leren we uit de cijfers waarmee we de detailhandel monitoren. Deze campagne zet de Kempen op een originele manier in de kijker. We leggen hiermee ook de ideale basis om de samenwerking tussen deze Zes nog verder uit te bouwen.
Het volgende half jaar werkt de provincie met de betrokken besturen verder aan een specifiek aanbod op maat van ieders doelgroep.
De campagne “De Zes van de Kempen” geniet de steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling EFRO en het Fonds voor Innoveren en Ondernemen (samen 399.644,64 euro).
Contact