Werkgevers regio Mechelen stimuleren fiets voor woon-werkverkeer mét oog voor fietsveiligheid

21.06.2024

Naast de aanleg van fietsinfrastructuur bouwde provincie Antwerpen de voorbije jaren een ruime expertise op over fietswoon-werkverkeer. Werkgevers kunnen beroep doen op het Provinciaal Mobiliteitspunt Antwerpen. En met resultaat. Steeds meer medewerkers kiezen voor de fiets om naar het werk te gaan. Ook in Mechelen ziet men het aantal fietsers groeien en de fietsbereikbaarheid van Mechelen-Noord zal de komende jaren nog verder verbeteren. Tegelijkertijd werd fietsen de afgelopen jaren ook 40% veiliger in Vlaanderen. Niettemin blijft het aantal jaarlijkse fietsslachtoffers te hoog. Mobiliteitsproject VLOT bracht heel wat bedrijven van Mechelen-Noord samen voor een 'fietsveiligheidsbad' bij gastbedrijf Borealis.

Op 20 juni organiseerde VLOT een bedrijfsevent rond fietsveiligheid bij Borealis - een van ’s werelds grootste leveranciers van geavanceerde en duurzame oplossingen op gebied van polyolefinen en tevens Europese marktleider in de mechanische recycling van kunststoffen – op de bedrijvenzone in Mechelen-Noord. VLOT is een initiatief van de provincie Antwerpen, de stad Mechelen, de gemeente Sint-Katelijne-Waver en Departement Omgeving van de Vlaamse Overheid waarbij mobiliteitsbegeleiding aan werkgevers wordt aangeboden met als doel werknemers snel, vlot, veilig en tevreden op hun werkplek te krijgen.

Naast het creëren van fietsinfrastructuur wil de provincie de drempels voor fietsgebruik samen met de werkgevers verder wegnemen. Werkgevers kunnen al geruime tijd terecht bij het Provinciaal Mobiliteitspunt Antwerpen voor een mobiscan. Dankzij de samenwerking i.k.v. VLOT kunnen we een extra ondersteuning geven aan werkgevers in de regio Mechelen met praktische begeleiding voor werknemers (zoals bv. een testfiets uitproberen voor je woon-werktraject) of het opstellen van een mobiliteitsactieplan voor de werkgever. Met de Fietsbarometer van de provincie volgen we de veiligheid van onze fietsers op.

Grote interesse bij bedrijven uit regio Mechelen

De bedrijven waren talrijk aanwezig op het lunchevent: Acerta, Galapagos, Kingslize Pizza, Wolters Kluwer, Post NL, SGS, Biocartis, vzw Industrie Mechelen Noord, Willemen Group en Wim Verhuur.

Preventieadviseurs, verantwoordelijke HR, facility managers, … schuiven aan bij de tafel voor advies rond het stimuleren van een fietscultuur, gebracht door de experts van VLOT, en advies over veilig op de baan, door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Buiten proberen op hetzelfde moment heel wat medewerkers hun vaardigheden uit op het fietsbehendigheidsparcours van VSV. Chamizo Fietsen, fietshandelaar uit Sint-Katelijne-Waver, laat medewerkers diverse fietsen uitproberen die passen bij hun persoonlijke levenssituatie: een e-bike, een speedpedelec, bakfiets of vouwfiets; het vraagt zijn eigen rijkunsten. Ook het Fietsatelier van ECOSO is paraat om de eigen fiets van deelnemers te screenen of die nog veilig op de baan kan.