Departement Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit
De provincie Antwerpen streeft ernaar om:
- een duurzame ruimtelijke ordening uit te werken waarbij wordt voorzien in de behoeften van nu, zonder de mogelijkheden van later in gevaar te brengen
- een duurzaam provinciaal mobiliteitsbeleid en een duurzaam fietsbeleid te ontwikkelen
Het departement Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit (DREM) bestaat uit vijf diensten:
- dienst Mobiliteit
- dienst Ruimtelijke Planning
- dienst Omgevingsberoepen
- dienst Erfgoed
- Stafdienst Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit
Dienst Mobiliteit
De dienst Mobiliteit (DMOB) werkt aan een veilige, duurzame en vlotte mobiliteit in de provincie Antwerpen. We ondersteunen lokale besturen, politiezones en bedrijven met advies, kennis en financiële middelen om mobiliteitsuitdagingen aan te pakken.
Verkeersveiligheid
We begeleiden gemeenten en politiezones in het traject Verkeersveilige Gemeente om structureel te werken aan verkeersveiligheid. Daarbij delen we kennis en ervaringen tussen deelnemende gemeenten en politiezones.
Fietsbeleid
We investeren in veilige en duurzame fietsinfrastructuur, zoals fietsostrades en het bovenlokaal fietsroutenetwerk (BFF). Lokale besturen kunnen bij ons terecht voor advies en subsidies om hun fietsinfrastructuur te verbeteren.
Bovenlokaal mobiliteitsbeleid
We ondersteunen gemeenten bij mobiliteitsstudies en -plannen die verder gaan dan hun eigen grondgebied. Zo helpen we bovenlokale mobiliteitsproblemen op te lossen en zorgen we voor een eerlijke verdeling van openbare ruimte tussen voetgangers, fietsers, auto’s, vrachtwagens en openbaar vervoer. We stimuleren bovendien duurzame oplossingen voor woon-werkverkeer en goederenvervoer.
Datagedreven beleid
We gebruiken data uit de Fietsbarometer en het dashboard Verkeersongevallen om mobiliteitsbeleid beter te onderbouwen. Deze tools helpen ons én lokale besturen om beslissingen te nemen op basis van objectieve cijfers.
Dienst Ruimtelijke Planning
De dienst Ruimtelijke Planning (DRP) zorgt voor
- De uitvoering van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen, met een visie voor de lange termijn en beleidskaders om deze op het terrein te realiseren.
- De uitbouw van een goede ruimtelijke planning in onze provincie. Een overzicht van de lopende projecten vind je op de website.
- De ondersteuning van gemeenten bij hun taken rond ruimtelijke planning via Steunpunt Ruimte.
Via doordachte communicatie en participatie streven de collega’s ernaar om de betrokkenen correct te informeren en rekening te houden met hun mening.
Dienst Omgevingsberoepen
De dienst Omgevingsberoepen (DOB) staat in voor het kwaliteitsvol behandelen van alle beroepen ingesteld tegen omgevingsvergunningsbeslissing van het college van burgemeester en schepenen. Zij heeft de volgende taken:
• de ontvankelijkheid en volledigheid van alle beroepschriften onderzoeken;
• over elk omgevingsberoep adviseren aan de deputatie, die de uiteindelijke beslissing neemt;
• de Provinciale Omgevingsvergunningscommissie (POVC – beroepen) en de hoorzittingen organiseren.
Je leest er meer over op de webpagina over omgevingsberoepen.
Dienst Erfgoed
De dienst Erfgoed staat je bij in de omgang met en het beheer van het onroerend erfgoed, zowel beschermd als niet beschermd.
• Het team Monumentenwacht stimuleert preventief onderhoud van waardevolle gebouwen, interieurs en archeologische sites.
• Het Archeologisch Depot (Erkend Onroerend Erfgoeddepot) biedt een oplossing voor de wettelijk verplichte bewaring van een archeologisch ensemble (geheel van archief, vondsten en monsters) afkomstig van onderzoek in 45 gemeenten van de provincie.
• Het team Erfgoedwerking begeleidt dossiers rond waardevolle gebouwen en sites in provinciaal beheer.
• Via publicaties, educatieve pakketten, evenementen en leermomenten brengen we het erfgoed onder de aandacht van een divers publiek.
Je leest er meer over op de webpagina over erfgoed.
Stafdienst Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit
De stafdienst Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit (SREM) omvat twee cellen:
- de financiële cel
- de juridische cel
Beide cellen voeren opdrachten uit voor heel het departement Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit.
Financiële cel
De belangrijkste taken van de financiële cel zijn:
- opstellen van bestellingen
- betalen van facturen
- voorbereiding van de budgetopmaak
Juridische cel
De juridische cel ondersteunt de andere diensten van DREM en verzorgt de procesmatige begeleiding van de ruimtelijke planprocessen.
Dit houdt de volgende opdrachten in:
- adviseren van stedenbouwkundige en verkavelings- en omgevingsberoepen
- adviseren van gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- ondersteuning van de dienst Ruimtelijke Planning bij het adviseren van gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) en gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen (GRS’en) en/of beleidsplannen
- behandeling van dossiers bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen en de Raad van State
- begeleiden van dossiers bij burgerlijke rechtbanken
- adviseren van provinciale ruimtelijke uitvoeringsplannen: ondersteuning bij het opstellen van een timing voor de decretale procedure, verwerking van de bezwaren en adviezen uit de publieke raadpleging en openbare onderzoeken, nalezen PRUP-documenten, ...