Expeditie Natuur
Graad | 1ste graad secundair onderwijs |
---|---|
Combineren | Expeditie Ruimte voor Water |
Voedselkringloop: leven in, op en rond het water | |
Periode | september, oktober, maart, april, eerste helft mei |
Op onderzoek in de PIME-biotopen
De leerlingen gaan zelfstandig op expeditie in het bos-, vijver- en graslandbiotoop in de PIME-tuin. Ze voeren metingen uit en zoeken verbanden tussen abiotische en biotische factoren. Hun uitvalsbasis is daarbij een echte buitenklas.
Vervolgens gaan ze op zoek naar planten en dieren in de tuin en zoeken ze de link met de abiotische factoren van het biotoop waarin ze voorkomen.
Deze activiteit sluit voor A-stroom naadloos aan bij minimumdoel 6.29 (De leerlingen analyseren voor een biotoop de onderlinge relaties tussen verschillende organismen en de rol van biotische en abiotische factoren). Voor B-stroom valt deze activiteit onder minimumdoel 6.16 (De leerlingen illustreren voor een biotoop de onderlinge relaties tussen verschillende organismen en de rol van biotische en abiotische factoren).
Reacties van enthousiaste deelnemers
- “De leerlingen trekken zelf op onderzoek uit en ontdekken het allemaal zelf.” Mevrouw Beunen (Pulhof uit Berchem)
- “Ik vind het positief dat de leerlingen alles op eigen initiatief ondernemen, zelf onderzoeken en daarbij ook nog eens goed samenwerken.” Mevrouw Wittocx (VTI uit Lier)
- "Waardevolle ondersteuning voor de realisatie van het leerplan 1A Natuurwetenschappen. Prima." Mevr. Winckelmans (TSM Middenschool uit Mechelen)
Praktisch
- Vraag de leerlingen om stevige schoenen en regenkledij te voorzien.
- Deel je groep vooraf op in zes kleine teams. Dat spaart tijd op de dag zelf.
- Deze activiteit is ook geschikt voor B-stroom, mits een inschatting van het niveau van jouw leerlingen. Vermeld dit zeker bij jouw reservatie. Advies op maat kan via pime.reservatie@provincieantwerpen.be.
Tips voor in de klas
Voorbereiding in de klas
Om het meeste uit deze Expeditie te halen, is het aangeraden om je leerlingen in de klas al voor te bereiden.
Gebruik deze prezi om je leerlingen kennis te laten maken met de activiteit, de werking van de meettoestellen en enkele afspraken.
Zorg dat ze ook de begrippen biotoop, biotische en abiotische factoren kennen. Zo kunnen ze hun tijd op het PIME optimaal gebruiken. Je kunt de prezi in de klas tonen of als huiswerk meegeven aan de leerlingen.