Expeditie Ruimte voor Water

Graad 1ste graad secundair onderwijs
Combineren Expeditie Natuur
  Voedselkringloop: leven in, op en rond het water
Periode september, oktober, maart, april, eerste helft mei
Tweeluik

Zelf-doe-pakket voor in de klas:

Droogte in het vizier

Gelieve marketing cookies te accepteren om deze video te bekijken.

Klimaatverandering heeft vele gezichten en adaptatie gebeurt op vele fronten. De impact van klimaatverandering wordt steeds minder een ver-van-mijn-bed-show voor leerlingen. Tijdens deze begeleide excursie leren leerlingen hoe deze adaptatie impact heeft op de Netevallei onder andere gelinkt aan het Sigmaplan.

Ruimte voor Water

De excursie wordt begeleid door een gids die regelmatig stopt op interessante plekken langs het parcours. De leerlingen werken in groepjes met een iPad en leren al doende over het landschap. Zo werken ze onder andere met een kompas, gaan ze aan de slag met een interactieve watertafel en bestuderen ze de typische fauna en flora van het wetland. 

Deze activiteit is een echte aanrader voor leerkrachten die vakoverschrijdend rond het thema ruimte en klimaat willen werken aan de hand van een specifieke case. 

 

Deze goed gevulde halve dag sluit aan bij eindterm 9.6. " De leerlingen analyseren gevolgen van veranderingen in landschappen voor de mens en zijn leefomgeving". 

 

Praktisch 

De leerlingen wandelen van PIME tot het gecontroleerd overstromingsgebied en terug. 

  • Goede stapschoenen en degelijke regenkledij bij slecht weer zijn een must.
  • De activiteit duurt 3u en start om 9u30. 
  • De activiteit is gericht op leerlingen in de 1ste graad A-stroom.
  • De activiteit kan door 2 groepen van 22 leerlingen tegelijk gevolgd worden. 

Meer informatie over de kostprijs, bereikbaarheid en duur van de activiteit vind je hier.  

Voorbereiding in de klas

Voor de leerlingen naar het PIME komen, wordt sterk aangeraden om hen in te leiden in:

  • de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering
  • de link tussen het Sigmaplan en klimaatverandering 

Gebruik hiervoor ons lesmateriaal: 

watertafelERW

Na je bezoek

Voor een maximale leerwinst is het aangeraden om na de excursie in de klas nog in te gaan op wat de leerlingen hebben geleerd. Gebruik hiervoor onze naverwerking. 

Hierin wordt het duurzaamheidskader met de 3 P's People, Planet, Prosperity) toegelicht. Aan de hand van dit kader gaan de leerlingen na hoe duurzaam de ingrepen in de Netevallei zijn in de context van teveel en tekort aan water. 

Het zelf-doe-pakket 'Droogte in het vizier' vormt een tweeluik met deze expeditie en onderzoekt droogte in de eigen schoolomgeving.