Historiek

juni 2024: participatiemoment stationspark

Uit eerdere participatiemomenten bleek dat de aanleg van een stationspark voor veel mensen belangrijk is. In de wijk is er nu immers geen kwalitatieve groene publieke ruimte om even op adem te komen of elkaar te ontmoeten. Een hondenweide of een bloemenweide? Wandelen of voetballen? We zoeken de beste opties verder uit, onder andere samen met de buurtbewoners op het participatiemoment van zaterdag 15 juni 2024. Op basis van deze participatie en besprekingen met allerlei diensten maken we een gedetailleerd ontwerp op. Daarna gaan we op zoek naar financieringsmogelijkheden om het park aan te leggen. De opening van het park laat dus nog even op zich wachten.

Najaar 2022: Masterplan

De input van de buurtbewoners werd samengevoegd met het advies van de GECORO (Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening) van Boom om te komen tot een definitief Masterplan, goedgekeurd door de gemeenteraad van Boom. Ook partners als de NMBS, De Lijn, het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer en de Vervoerregio Antwerpen kunnen zich erin vinden.

De opmaak van het Masterplan is dus afgerond en formeel goedgekeurd. Het beschrijft een globale visie voor een beter bereikbare, doordacht ingerichte en aangenamere stationsomgeving. Het geeft aan hoe de stationsomgeving zich kan ontwikkelen en welke ingrepen er wenselijk zijn. Het Masterplan vormt zo de basis voor concrete projecten, zonder deze al in detail vast te leggen. De betrokken partners en instanties bepalen nu zelf hoe ze stap voor stap en op maat van de (financiële) haalbaarheid de verschillende delen van het Masterplan uitwerken, plannen en tenslotte uitvoeren.

Voorjaar 2022: voorkeursscenario en derde bewonersmoment

Op basis van alle verzamelde informatie en meningen kozen de provincie Antwerpen en de gemeente Boom samen een voorkeursscenario voor het Masterplan. Het ontwerpteam werkte dat verder uit en legde het voor aan de buurtbewoners op een derde bewonersmoment op 18 mei 2022. De aanwezigen konden toen aanduiden welke onderdelen van het ontwerp-Masterplan zij het belangrijkste vinden. Je kunt het verslag hieronder downloaden.

Najaar 2021: alternatievenonderzoek en tweede bewonersmoment

Vanuit de verzamelde informatie werkte het ontwerpteam enkele alternatieven uit die ze voorlegde aan de projectpartners. De buurtbewoners konden er ook feedback op geven en dat op het tweede bewonersmoment op 27 oktober 2021. Het verslag daarvan vind je hieronder.

Voorjaar 2021: verkennende fase en start sanering terrein Frateur

Het geselecteerde ontwerpteam verzamelde informatie en advies bij betrokken partijen en adviesinstanties zoals:

  • De Lijn en NMBS;
  • bedrijven in de omgeving;
  • belangenverenigingen in de omgeving;
  • verschillende diensten van de gemeente Boom, de provincie Antwerpen en de Vlaamse overheid;
  • de buurtbewoners (zie verslag eerste bewonersmoment einde 2019, onderaan deze webpagina).

Intussen startte OVAM met de sanering van het terrein Frateur. Die sanering heeft geen invloed op de toekomstmogelijkheden.

2020: selectieprocedure ontwerpteam

We besluiten om voor de stationsomgeving van Boom een Masterplan op te maken. Zo een Masterplan beschrijft de visie op een gebied of wijk, en geeft aan hoe dat gebied zich in de toekomst kan ontwikkelen. Een masterplan dient dus als basis voor concrete projecten, zoals saneringen en renovaties, en de afbraak of aanleg van wegen, gebouwen, paden, groengebieden, energievoorzieningen en zo meer. Het heeft op zich echter geen juridische waarde.

Voor de opmaak van het Masterplan zochten we het beste ontwerpteam via de selectieprocedure 'Open Oproep' van het Team Vlaamse Bouwmeester. Deze unieke en vernieuwende procedure van onderhandelen en selecteren leidt tot een hogere architecturale kwaliteit. Maar liefst 37 geïnteresseerde ontwerpteams stelden zich kandidaat. Daaruit selecteerden we er drie die een rondleiding in de stationsomgeving kregen. Op basis daarvan werkten ze enkele voorontwerpen uit en dienden ze een offerte in. De jury selecteerde daaruit het uiteindelijke ontwerpteam. Een keuze die de deputatie van de provincie Antwerpen en het schepencollege van Boom bevestigden.

→ Omdat de selectie gebeurde via een Open Oproep zijn de inzendingen van de ontwerpteams publiek raadpleegbaar en online terug te vinden. Belangrijk om weten is dat deze wedstrijddocumenten geen juridische waarde hebben en niet definitief zijn. Deze plannen zijn gebruikt voor de selectie van het ontwerpteam en dienden als een mogelijk vertrekpunt voor de opmaak van het Masterplan.

Einde 2019: eerste bewonersmoment

Op 12 december 2019 toonden we posters met de huidige situatie, de kansen en onze ambities. De ruim honderd aanwezigen gaven aan welke locaties ze ideaal vinden voor woningen, sport & ontspanning, wijkvoorzieningen en bedrijven. Ze deden ook suggesties voor de tijdelijke invulling van het stationsgebouw. Alle input en de reacties vormden de basis voor een Masterplan. Een verslag van dit bewonersmoment kun je hieronder downloaden. 

September 2019: provincie en gemeente stemmen ambities af

De provincie Antwerpen onderzocht de zone langs de A12 van Aartselaar tot en met Boom als voorbeeld voor het onderzoek Ruimte en Bedrijvigheid. We bekeken daarbij welke bedrijven er in een zone gevestigd zijn en welke dynamiek en mobiliteitstromen daardoor ontstaan. 

De stationsomgeving van Boom ligt als een eiland tussen een aantal grote verbindingswegen:

  • In het oosten ligt de A12 in een diepe sleuf, waardoor het station moeilijk bereikbaar is vanuit het centrum.
  • In het westen loopt de spoorlijn, met daarachter industrieterreinen.
  • In het zuiden lopen de Rupel en het Zeekanaal. Die beperken de mogelijkheden voor het treinverkeer, maar bieden wel kansen voor vracht- en personenvervoer.
  • Voetgangers en fietsers kunnen via een tunnel onder de spoorweg door.

De stationsomgeving is zo het ideale pilootproject om te bekijken welke bedrijvigheid het meeste bijdraagt aan de ontwikkeling van mobiliteitsknooppunten met groeipotentieel.

Op datzelfde moment onderzocht de gemeente Boom de sanering van de Frateursite en investeringen in fietsinfrastructuur.

Het lokaal bestuur Boom en de provincie Antwerpen besloten daarom de herinrichting van de stationsomgeving van Boom samen aan te pakken, onder het motto 'De Stationsomgeving Verbindt'. Ook de NMBS, De Lijn, de Vlaamse overheid, de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij en het autonoom gemeentebedrijf Boom Plus werken mee. De provincie Antwerpen neemt de rol als coördinator op.

Nieuwsbrief

Bij elke nieuwe stap in dit project versturen we de nieuwsbrief ‘De stationsomgeving verbindt’. Abonneer je via onderstaande knop. Je ontvangt een eerste mailtje om je inschrijving op de nieuwsbrief te bevestigen.