De markt van de toekomst: enkele conclusies
Vrijdag 23 september vond in het provinciehuis in Antwerpen de studiedag 'Markt van de toekomst' plaats. Onder meer de studie 'Van alle markten thuis' werd er belicht. De markt van vandaag leeft, maar er zijn uitdagingen.
In 52 van de 69 gemeentes in de provincie Antwerpen vindt er wekelijks minstens één markt plaats. Samen maakt dat 87 wekelijkse markten in onze provincie. De markt leeft dus.
Omdat er uitdagingen zijn voor de toekomst, én om de campagne voor de Maand van de markt 2023 af te trappen, organiseerde de provincie op 23 september de studiedag Markt van de toekomst. Een 60-tal deelnemers nam deel. we verwelkomden schepenen, deskundigen lokale economie, marktleiders, vertegenwoordigers van de markfederatie en markthandelaren.
Maand van de markt
De campagne voor Maand van de markt 2023 trapten we af met een analyse van de data die we verzamelden tijdens Maand van de markt 2022 van afgelopen jaar. Daarnaast maakten de deelnemers kennis met inzichten die je kan verwerven vanuit de data verkregen uit het digitale wedstrijdaspect uit de actie.
Drie gemeentebesturen vertelden over de Maand van de markt in hun gemeente: Schoten, Wijnegem, Herentals.
Van alle markten thuis
De deelnemers maakten vervolgens kennis met de studie 'Van alle markten thuis'. Deze studie werd gemaakt door Möbius in opdracht van de stad Antwerpen. De studie besluit met een aantal aanbevelingen, die tijdens de studiedag werden bediscussieerd met het publiek. Als conclusie kunnen we stellen dat de markt van morgen volgende uitdagingen heeft:
Digitalisering
Digitalisering van de administratie van markten en foren is noodzakelijk. Tijdens het debat komt naar voor dat er hier grote uitdagingen liggen om onze markthandelaren naar deze digitale transformatie te begeleiden.
Branchemix en kwaliteit
Het bewaken van een branchemix en kwaliteit van het aanbod op de markt hangt samen met het succes en het bestaansrecht van de markt. Bij het verdwijnen of wegvallen van handelaren biedt de wachtlijst geen oplossing. Om de kwaliteit te garanderen en het aanbod te bewaren is een sollicitatiesysteem handig. Deze methode vraagt een aanpassing van marktreglementen die soms al jaren bestaan.
Strategisch marktplan
Een ideale opstelling die rekening houdt met looprichtingen, publiekstrekkers, brancheverdeling, seizoensgebonden aanbod, ... is een belangrijke aanbeveling om de markt gezond en aantrekkelijk te houden.
Maar in de praktijk is dit veel moeilijker: marktkramers verplaatsen is een zeer gevoelig onderwerp. Sommige hebben al jaren dezelfde locatie en zijn daardoor herkenbaar voor hun vaste klanten. Zelfs 10 cm opschuiven kan al voor problemen zorgen.
Meer info over de markten?