Fietsinfrastructuur aanleggen of verbeteren? Maak gebruik van het Fietsfonds
Het Fietsfonds helpt bij het aanleggen of verbeteren van fietsostrades en bovenlokale functionele fietsroutes (BFF). Zo bouw je mee aan een veilige, duurzame en vlotte fietsinfrastructuur.
Wat is het Fietsfonds?
Het Fietsfonds is een samenwerking tussen de Vlaamse overheid en de Vlaamse provincies. Het ondersteunt de aanleg van bovenlokale functionele fietsroutes via twee subsidiereglementen:
- Fietsostrades: tot 100% subsidie - 50% provincie Antwerpen, 50% Vlaamse overheid. Naast de aanlegkosten zijn ook de studie- en grondverwervingskosten subsidieerbaar.
- Overige BFF-routes: tot 90% subsidie - 40% provincie Antwerpen, 50% Vlaamse overheid voor de aanleg van de fietsinfrastructuur.
Subsidieerbare werken en kosten zijn opgenomen in artikel 6 en 7 van de subsidiereglementen.
Voorwaarden voor subsidie
Om in aanmerking te komen, voldoet jouw project aan deze voorwaarden:
1. Locatie en eigendom
- De fietsinfrastructuur ligt op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF)
- De aanvrager is een gemeente, stad, autonoom gemeentebedrijf of een district van de stad Antwerpen.
- De aanvrager toont eigenaarschap of gebruiksrecht van de gronden aan via eigendomsbewijs, onteigeningsplan, zakelijk recht of gebruiksovereenkomst.
2. Soort project
- Aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur.
- Verbreding van een eenrichtingsfietspad minder dan 2 meter of een tweerichtingsfietspad minder dan 4 meter.
- Vervanging van een tweerichtingsfietspad door eenrichtingsfietspaden per rijrichting.
- Omvorming van een aanliggend fietspad tot een gescheiden fietspad, indien noodzakelijk.
3. Andere eisen
- Een conform verklaard mobiliteitsplan.
- De fietsinfrastructuur voldoet aan het Vademecum Fietsvoorzieningen van de Vlaamse overheid.
Subsidiereglementen
Hoe vraag je subsidie aan?
Meld je aan in het digitaal subsidieloket
- Ga best via volgende browsers: Internet Explorer 10, Safari, Google Chrome of Mozilla Firefox.
- Gebruik je itsme-account of elektronische identiteitskaart (eID). Zorg dat je een kaartlezer en de pincode van je eID bij de hand hebt.
- Vul bij de eerste aanmelding de gegevens van jouw gemeente, stad of organisatie in, zoals ondernemingsnummer en bankrekeningnummer.
Voeg de documenten toe
Scan en laad de ingevulde en ondertekende formulieren Mandaat en Volmacht door de burgemeester op.
Gebruik het stappenplan
Raadpleeg het handige stappenplan voor een volledig overzicht van de aanvraagprocedure en verplichte formulieren
- Functie
- Teamverantwoordelijke Fietsbeleid
- Telefoon
- 03 240 66 97