Stalen brug

Het was een spannende stap in het bouwproces: de verbinding van de twee voeten van het gebouw met een stalen ‘brug’. Die brug werd medio 2016 gelegd over de patio, waar de grote wenteltrap uitkomt.

werf provinciehuis met stalen constructie en schuine wanden

Staal ingekapseld in beton

De zijspanten van de stalen constructie vormen de gevels van de 4de en 5de verdieping van het torengebouw. Die zijn niet enkel schuin, maar ook nog eens getorst.

Rond de gevelspanten kwam een laag beton, waardoor je ze niet meer ziet.

Van atelier naar werf

Alle onderdelen van de brug werden vooraf op maat gemaakt in een atelier in Tessenderlo. Op de foto zie je het spant dat aan de noordzijde kwam. Die stalen reus weegt zo’n 180 ton. In het atelier werd hij volledig gemonteerd - inclusief torsie - om alle onderdelen goed te laten passen. Om hem te kunnen vervoeren, werd hij gedeeltelijk gedemonteerd. De grootste vracht – een ondeelbare lading van maar liefst 32 meter lang – werd aangebracht met uitzonderlijk vervoer.

werf provinciehuis met stalen constructie

Hijsen, monteren en lassen

De brug werd opgebouwd uit een onderregel, een middenspant en twee gevelspanten. Samen vormen ze een gigantisch stalen vakwerk. 

In ongeveer zes weken tijd werden alle onderdelen op onze werf tot brug geassembleerd. Hijsen, monteren en lassen waren daarbij de werkwoorden van dienst. 

stalen kolom op de werf van het provinciehuis

Stalen kolos

De kolom op de foto hiernaast was de eerste die verticaal op de werf verscheen. Deze kolos is de hoeksteen van de hele verticale torenconstructie. Vertrekkend vanuit de fundering vormt hij de Zuidwesthoek van de lift Oost als verbinding met de fundering. Ook vangt hij diverse krachten op.

 

De pdf hieronder toont met tekeningen hoe de stalen constructie stap voor stap werd opgebouwd.