Een bovengemeentelijke mobiliteitsvisie voor de Middenkempen
De dorpskernen in de Middenkempen kreunen onder een hoge verkeersdruk. Een grondige analyse van de toekomstige verkeersstromen toont aan dat nieuwe wegen geen oplossing bieden. Files op de E34 en E313 blijven groeien, wat leidt tot steeds meer sluipverkeer in het gebied tussen beide snelwegen. De mobiliteitsvisie Middenkempen bevat een aanpak om de regio veilig en bereikbaar te houden.
De provincie Antwerpen en lokale besturen bogen zich gedurende twee jaar over de mobiliteit in de Middenkempen. Dit gebeurde op vraag van de lokale besturen, die ondersteuning zochten bij het aanpakken van de groeiende verkeersproblemen. Het resultaat: een bovengemeentelijke mobiliteitsvisie met actieplan die de regio voorbereidt op de toekomst.
Wie doet mee?
De studie brengt 2 steden en 7 gemeenten samen: Geel, Grobbendonk, Herentals, Kasterlee, Lille, Olen, Ranst, Vorselaar en Zandhoven.
Leefbare dorpskernen met minder vrachtverkeer
Om de leefbaarheid te verhogen, weren we doorgaand vrachtverkeer en sluipverkeer uit de dorpskernen. Verkeer zonder bestemming in de Middenkempen blijft op de snelwegen E313, E34 of de Kempische Noord-Zuidverbinding (N19/N19g). Dit regelen we onder meer via een tonnagebeperking: vrachtwagens boven 5 of 5,5 ton mogen lokale wegen alleen gebruiken als ze in de regio moeten zijn.
Veilige, autoluwe fietsroutes
Landelijke wegen worden veilige, autoluwe fietsroutes. Zo stimuleren we mensen om met de fiets naar school of werk te gaan. Ook integreren we de fiets beter in langere verplaatsingen. Reizigers leggen grote afstanden af met auto of openbaar vervoer en gebruiken de fiets voor de eerste en laatste kilometers.
Autosnelwegen met vlotte busverbindingen
We onderzoeken hoe we van de E34 en de E313 hoogwaardige assen voor het openbaar vervoer kunnen maken. Bijvoorbeeld door snelbussen die een aparte rijstrook krijgen. Dit werkt nog efficiënter als er langs de snelweg bushaltes komen met parkeerplaatsen en fietsstallingen. Zo maken reizigers eenvoudig de overstap van auto of fiets naar de bus.
Van visie naar actie
Alle betrokken partijen engageerden zich om de visie om te zetten naar concrete acties.
De actietabel bevat 15 strategische acties en meer dan 20 deelacties, elk met duidelijke partners. Sommige ingrepen kunnen direct starten. Andere vragen extra beleidsbeslissingen of verder onderzoek.
Download het technische eindrapport en de brochure
Wil je meer weten of heb je vragen? Contacteer ons.
- Functie
- Diensthoofd Mobiliteit
- Telefoon
- 03 240 66 97
Gerelateerd aanbod
-
Fietsgeschiktheid bedrijventerreinen Ontdek een methodiek voor de fietsgeschiktheid binnen bedrijventerreinen en de weg ernaartoe. -
Herontwikkeling bedrijventerreinen De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Antwerpen helpt de infrastructuur voor het bedrijfsleven te verbeteren door duurzame bedrijventerreinen te ontwikkelen. -
Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen Het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA) bevat de visie op de ruimtelijke ordening in de provincie Antwerpen tot 2050. -
Provinciale Ruimtelijke Uitvoeringsplannen (PRUP’s) Alle definitief vastgestelde PRUP's in de provincie Antwerpen, van Aartselaar tot Zoersel. -
Ruimtekompas Zo'n 400 ruimtekompassen voor kernen en clusters uit de hele provincie brengen onder meer het voorzieningenniveau, het huidige gebruik en de bereikbaarheid van een plek in beeld. -
VLOT onderweg in Mechelen, Sint-Katelijne-Waver VLOT begeleidt bedrijven, scholen en woonprojecten op het vlak van mobiliteit en stimuleert duurzame keuzes.