Gouverneur Cathy Berx over Vision Zero op het Vlaams Congres Verkeersveiligheid 2025
Op dinsdag 18 maart vond het Vlaams Congres Verkeersveiligheid plaats in Puurs-Sint-Amands. Dit congres wordt jaarlijks door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde georganiseerd. Dit jaar stond het congres volledig in het teken van de systeembenadering waarin elke schakel telt.
Het congres is een initiatief van de VSV in samenwerking met de Vlaamse overheid, gastgemeente Puurs-Sint-Amands en de provincie Antwerpen.
Ook gouverneur Cathy Berx, eveneens voorzitter van het Vlaams Forum Verkeersveiligheid, nam er deel aan een panelgesprek met minister voor mobiliteit Annick De Ridder en coördinator van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) Eddy Klynen.
Gouverneur Cathy Berx: "VSV slaagde er alweer in om een even boeiend als druk bijgewoond verkeersveiligheidscongres te organiseren onder de treffende titel: Elke schakel telt. En dat is zo!
Ook Vision Zero past perfect in die visie op verkeersveiligheid. Vision zero (nul doden en zwaargewonden in het verkeer) is immers het politiek gedragen maatschappelijk engagement dat we geen mensenlevens offeren op het altaar van onze mobiliteit. Het is het niet-vrijblijvende ijkpunt waaraan politieke beslissingen over verkeersveiligheid (zouden) moeten worden getoetst.
Ook uit de presentatie van de studie van mijn Verbindingsambtenaar Luc Smeyers over de dodelijke verkeersongevallen 2024 in Antwerpen, blijkt dat nog veel meer mogelijk is. Gelukkig groeit alvast de maatschappelijke consensus dat rijden en drinken nooit samengaan, dat de zerotolerantie voor alcohol in het verkeer een evidentie zou moeten zijn, net als het rijbewijsslot en liefst ook het rijbewijs met punten als stevige fundamenten voor de vijf E’s: Engagement (vision zero), Educatie, Engineering, Enforcement (hoge pakkans door meer controles en even gerichte als ‘opvoedende’ straffen) en Evaluation. Dan hoeft Vision Zero geen utopie te zijn, maar een waarachtig engagement!
Veel dank aan VSV voor de alweer fantastische editie van het Vlaams Congres Verkeersveiligheid. We kijken uit naar de volgende editie!"
Project Stapscore van Beweging.net, UHasselt en Verkeersplatform vzw wint Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2025
Tijdens het congres mocht gouverneur Cathy Berx ook prijs uitreiken aan de winnaar van de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2025.
Het project "Werk maken van betere voetpaden met Stapscore" is bekroond met de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2025. De "Stapscore" heeft als doel de verkeersveiligheid en de kwaliteit van voetpaden te verbeteren. De jaarlijkse prijs bekroont initiatieven die met hun vernieuwende aanpak een bijdrage leveren aan de verbetering van de verkeersveiligheid.
Werk maken van betere voetpaden met Stapscore (Beweging.net - UHasselt – Verkeersplatform vzw) was in februari door een vakjury onder leiding van de VSV genomineerd als kanshebber voor de prijs, samen met twee andere kandidaten: Verkeersveiligheid in een sociale woonwijk (een initiatief van de Provincie Antwerpen in samenwerking met de gemeente Wuustwezel) en Gewoon Gaan met de fiets (een initiatief van Kordia, een intergemeentelijk samenwerkingsverband uit de Kempen). De jury selecteerde de kanshebbers uit in totaal 25 kandidaten die een dossier voor de prijs hadden ingestuurd. De uiteindelijke winnaar werd gekozen door de deelnemers aan het Vlaams Congres Verkeersveiligheid.
Met 'Stapscore' willen Beweging.net, het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de UHasselt en Verkeersplatform vzw de kwaliteit van voetpaden in Vlaanderen verbeteren. Vrijwilligers beoordelen voetpaden via een digitale tool op parameters als breedte en obstakels. De gegevens resulteren in een rapport met beleidsaanbevelingen voor lokale besturen. Een pilootproject in vijf Vlaamse gemeenten (2024-2025), gesteund door de Vlaamse Overheid, test en verfijnt de tool en aanpak. 'Stapscore' speelt in op burgerbezorgdheid over voetpaden en biedt een concrete oplossing om knelpunten in kaart te brengen en aan te pakken. Uniek is de digitalisering van een beproefde methodiek en monitoring op hoger niveau. De initiatiefnemers willen 'Stapscore' breed uitrollen voor een systematische aanpak van voetpaden in Vlaanderen.
Vision zero (nul doden en zwaargewonden in het verkeer) is het politiek gedragen maatschappelijk engagement dat we geen mensenlevens offeren op het altaar van onze mobiliteit. Het is het niet-vrijblijvende ijkpunt waaraan politieke beslissingen over verkeersveiligheid (zouden) moeten worden getoetst.
Ook uit de presentatie van de studie van mijn Verbindingsambtenaar Luc Smeyers over de dodelijke verkeersongevallen 2024 in Antwerpen, blijkt dat nog veel meer mogelijk is. Gelukkig groeit alvast de maatschappelijke consensus dat rijden en drinken nooit samengaan, dat de zerotolerantie voor alcohol in het verkeer een evidentie zou moeten zijn, net als het rijbewijsslot en liefst ook het rijbewijs met punten als stevige fundamenten voor de vijf E’s: Engagement (vision zero), Educatie, Engineering, Enforcement (hoge pakkans door meer controles en even gerichte als ‘opvoedende’ straffen) en Evaluation.
Dan hoeft Vision zero geen utopie te zijn, maar een waarachtig engagement!
Veel dank aan VSV voor de alweer fantastische editie van het Vlaams Congres Verkeersveiligheid.