Gouverneur Cathy Berx reikt mee provinciale prijzen voor mondiaal onderzoek uit

12.09.2024

De provincie Antwerpen reikt jaarlijks de Prijs voor Mondiaal Onderzoek uit.

Met deze prijs wil het provinciebestuur onderzoek rond mondiale thema’s stimuleren. Ontwikkelingsrelevantie, kwaliteit en originaliteit van het afstudeerproject vormen de voornaamste beoordelingscriteria.

De winnende afstudeerprojecten voor 2024 richten zich op urgente en diverse topics zoals drinkwatervoorziening in Ghana, burn-out bij zorgverleners in Kenia, de aanpak door vroedvrouwen in Oeganda van bloedverlies na de bevalling, beter begrip van mpox-uitbraken en de bestrijding van ongelijkheid in het Vietnamese onderwijs. Ook onderwerpen als seksuele geaardheid en genderidentiteit in Zuidoost-Azië, de impact van kapitaalstromen op structurele veranderingen in ontwikkelingslanden en de menselijke kant van het Europese buitenlands beleid komen aan bod. Een bijzonder project brengt zelfs de familiegeschiedenis van Argentijnse verdwenen kinderen in beeld.

Op woensdag 11 september volgde op de prijsuitreiking door gedeputeerde Jan De Haes, in aanwezigheid van minister van Ontwikkelingssamenwerking Caroline Gennez en gouverneur Cathy Berx, de diploma-uitreiking van het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid van de Universiteit Antwerpen en de feestelijke opening van het nieuwe academiejaar door Steven Van Passel, Vice-Rector van de Universiteit van Antwerpen.

Gedeputeerde Jan De Haes, reikte de prijzen uit: “We willen studenten prikkelen en laten nadenken over mondiale thema’s, wat relevant is gezien de globalisering. Om dit te stimuleren reiken we jaarlijks de provinciale Prijs voor Mondiaal Onderzoek uit. De Universiteit Antwerpen, met als onderdeel het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid, het Instituut voor Tropische Geneeskunde en de hogescholen AP, Karel de Grote en Thomas More zijn hiervoor de ideale partners. De unieke expertise van deze onderwijs- en onderzoeksinstellingen reikt tot ver buiten provincie Antwerpen. Als provinciebestuur benadrukken we dan ook het belang van deze samenwerking.”

Prijs voor Mondiaal Onderzoek ondersteunt SDG’s

De Prijs voor Mondiaal Onderzoek past in het beleid van de provincie Antwerpen dat de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) een rode draad laat vormen bij beleidsbeslissingen.

Duurzaamheid is een kernwaarde in het bestuursakkoord, de organisatie, dagelijkse werking en beslissingen van het Antwerpse provinciebestuur. Met de Prijs voor Mondiaal Onderzoek wordt direct ingezet op SDG 4: kwaliteitsonderwijs.

“Het is zeer belangrijk dat de provincie Antwerpen deze prijs jaarlijks organiseert in het kader van hun steun aan de duurzame ontwikkelingsdoelen. Want we stellen we vast dat de internationale gemeenschap tekortschiet om de meeste doelen tegen 2030 te halen. Deze Prijs toont aan hoe samenwerking tussen verschillende onderzoeks- en onderwijsinstellingen een concrete bijdrage kan leveren aan de realisatie van de SDG’s. Daar kan iedereen trots op zijn", besluit minister van Ontwikkelingssamenwerking en Grootstedenbeleid Caroline Gennez.

12 studenten werden gelauwerd

4 vanuit het Instituut voor Tropische Geneeskunde:

Victor Vega Zambrano, voor het afstudeerproject ‘Spatial scales matter. A methodological exploration of spatial scales in public health research applied to urban tuberculosis.’

Millicent Makandi, voor het afstudeerproject ‘Examining the Burden of Burnout Among Nurses and Midwives and Health System Appropriateness in Response to the Risk and Effects of Burnout During the COVID‐19 Pandemic in Kenya: A nationwide study.’

Fien Coudenys, voor het afstudeerproject ‘Development of a biosecurity assessment questionnaire for pig farms in a resource poor area.’

Pedro Henrique Lopes Ferreira Dantas, voor het afstudeerproject ‘Optimizing a whole genome sequencing (WGS) method to characterize Monkeypox virus (MPXV) Clade I outbreaks.’

3 vanuit het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid (IOB-UAntwerpen):

Edison Butar Butar, voor het afstudeerproject ‘United Yet Divided? A comparative case study on addressing SOGIESC equality within ’Leave No One Behind’ UNSDCF in Indonesia, The Philippines, and Thailand.’ Deze laureaat wordt voorgesteld door het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid.

Minh Anh Nguyen, voor het afstudeerproject ‘Affirmative action to address horizontal education inequalities: A case study of Vietnam.’ Deze laureaat wordt voorgesteld door het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid.

John Paul Corpus, voor het afstudeerproject ‘Effects of external capital inflows on structural change in developing countries. Evidence from ASEAN-4 economies.’ Deze laureaat wordt voorgesteld door het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid.

1 vanuit de Universiteit Antwerpen:

Ilja Treuren, voor het afstudeerproject ‘The ball is in your court European Union: towards an externalisation policy that is humane, fair and adequate.’

1 vanuit de AP hogeschool:

Sava Hoftijzer, voor het afstudeerproject ‘Fluxus in Uganda. Ontwikkeling van een op maat gemaakt en wetenschappelijk onderbouwde tool voor het management van primaire postpartale fluxus door vroedvrouwen in het Regional Referral Hospital in Arua (Uganda).’

1 vanuit de Karel de Grote Hogeschool:

Mandy Molenbroek, voor het afstudeerproject ‘CUÉNTAME.’

2 vanuit Thomas More Hogeschool:

Pieter Bester en Timo Van Dam, voor het afstudeerproject ‘Dimensioning and building 2 drinking water installations in             Guno and Kpano, Ghana.’