Gouverneur opent Studiedag ‘Naar een geïntegreerde politie? Noodzakelijk politiebeleid’

18.09.2024

De Cahiers Politiestudies, Binnenlandse Zaken (Veiligheid en Preventie), provincie Antwerpen en de universiteit Gent organiseren op 18 september 2024 samen een studiedag ‘noodzakelijk politiebeleid’ in het Antwerpse provinciehuis. Na de intensieve samenwerking tussen een aantal politie-experten afgelopen jaar, werden hier de vruchten van al dat denkwerk voorgesteld. Aanleiding was de Staten-Generaal van mei 2022. Heel concreet werd de inhoud van het Cahier Politiestudies ‘Naar een geïntegreerde politie? Noodzakelijk politiebeleid’ aan de deelnemers voorgesteld. Waar moeten we nu met de politie naar toe?

De vernieuwde visie op de politie centreert zich rond de volgende vier thema’s, die in de loop van 2024 door een kleine denktank in detail werden uitgewerkt. De visie rond deze 4 pijlers maakt de kern uit van een vernieuwend politiebeleid.

(1)   Wat is juist het maatschappelijke probleem?

(2)   Welke ‘policing’ stellen we daar tegenover? En hoe zit dan de politiezorg daarin?

(3)   Hoe realiseren we dit nu? (Structuur en organisatie)

(4)   Hoe moet dit geëvalueerd worden?

Deze belanghebbende vragen krijgen vorm in vier thema’s (1) democratische politie, (2) netwerkpolitie, een (3) gelijkwaardige politiezorg en (4) evidence-based politie en evaluatie.

Zowel Belgische auteurs (Procureur des Konings, korpschef lokale politie, provinciegouverneur, academici) als Nederlandse auteurs hebben zich over deze 4 thema’s gebogen. Het resultaat werd een inhoudelijk sterk beklijvend verhaal, dat zich concentreert op politiebeleid en inzicht geeft in gewenste veranderingen.

Wat is de stand van zaken in België? Waarom heeft de politie zoveel problemen? Wat zijn denkpistes voor de toekomst? Wat moet prioritair veranderen? Wat zijn eventuele knelpunten of valkuilen die we nu al kunnen voorzien? Moeten we opnieuw integreren of naar Nederland kijken en een nationale politie beogen? Welke spiegel houdt Nederland ons voor?

Bijdragen van Cathy Berx, Elke Devroe, Paul Ponsaers, Jelle Janssens, Willy Bruggeman, Steven De Smet, Jan Terpstra, Dirk Van Nuffel, Wim Dries, Fernand Koekelberg en Philip Willekens.

Aan deze studiedag namen beleidsmakers binnen het bredere veiligheidsverhaal, lokale en federale politie, magistraten, academici en ook alle integrale veiligheidspartners die met politie te maken hebben, deel. Gouverneur Cathy Berx verwelkomde de deelnemers bij de start van de studiedag.