Gouverneur reikt prijzen voor Topmest uit bij AgroSymbio vzw

21.10.2024

Op 9 oktober organiseerde AgroSymbio vzw een symposium over en een prijsuitreiking voor kwaliteitvolle drijfmest.  Drijfmest wordt  din de Lage Landen veel gebruikt om de akkers te bemesten... maar tot nu amper bestudeerd op vlak van kwaliteit voor het bodemleven. Precies dat moet dringend veranderen om zo de regeneratie van onze bodems een flinke boost te geven.

In de wedstrijd voor de beste Drijfmest van de Lage Landen werden meer dan 175 meststalen geanalyseerd, inclusief emissiemetingen volgens 2 methodes, en deels ook pesticideresidu en pathogenen. Uit de resultaten komen duidelijke lessen en grote kansen voor boeren, onderzoekers én beleidsmakers naar voren. Op www.topmest.org verzamelden de initiatiefnemers meer info over de “onderzoeks-wedstrijd”.

Gouverneur Cathy Berx: "Veel dank aan de mensen van AgroSymbio vzw, met name Tuur Vandeweyer, Peter Vanhoof en Luc Meeuwissen. Hun inzet en visie zijn “the way forward”. Wie erin slaagt om natuur en landbouw elkaar op een slimme en duurzame wijze te laten versterken, zonder de economische haalbaarheid uit het oog te verliezen is een echte gamechanger."

Winnaars van de wedstrijd TOPMEST 2024:

·      Peter Bauwens uit Herzele :

-    in de categorie +11.000L melk/koe/jaar

·      Johan Van Coillie uit Geluveld – regio Roeselare:

- in de categorie 6000-8000L melk/koe/jaar