Provincie Antwerpen en gouverneur Cathy Berx steunen Blue Heart Campaign tegen mensenhandel

publish date
19.07.2023

Op 30 juli is het Werelddag tegen mensenhandel. Met de Blue Heart Campaign die aan deze dag voorafgaat, vraagt UNOCD (United Nations Office on Drugs and Crime) al vele jaren extra aandacht voor de problematiek van seksuele maar ook economische uitbuiting van mensen. 

Blue Heart

Zo werden er vorig jaar in ons land verschillende ernstige gevallen van economische uitbuiting ontdekt met een groot aantal slachtoffers. Maar ook bij kleinere bedrijven komt het voor: achter goedkope kleding, een betaalbare carwash of manicure en de bezorging van postpakketjes kán een vorm van uitbuiting schuilgaan. Online worden slachtoffers van seksuele uitbuiting geronseld die terechtkomen in georganiseerde netwerken met vertakkingen in heel Europa. Ook de uitbuiting van bedelarij, het wegnemen van organen en gedwongen criminaliteit komen voor in ons land. 

Vorig jaar werd een centraal meldpunt voor slachtoffers van mensenhandel gelanceerd. Dit meldpunt is een fundamenteel instrument waar slachtoffers (en anderen) informatie krijgen, hulp kunnen vragen of in contact komen met de drie Belgische gespecialiseerde centra voor slachtoffers: PAG-ASA, Payoke en Sürya. 

De Blue Heart campagne roept overheden, bedrijven en burgers op om actie te ondernemen tegen mensenhandel. Het symbool van de campagne is een blauw hart. Wie het symbool zichtbaar draagt, toont solidariteit met de slachtoffers van mensenhandel. Ook gouverneur Cathy Berx en provincie Antwerpen steunen de campagne en zetten daarom het symbolische blauwe hart in de kijker in het provinciehuis.

Maak mensenhandel zichtbaar: als u een vermoeden heeft van uitbuiting, meld dit dan via www.stopmensenhandel.be.
#EndHumanTrafficking